Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Poznań. MPK chce wydzierżawić 20 przegubowców i zaoszczędzić

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2015-08-19 12:06
Ostatnia modyfikacja:
2022-09-23 23:01
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
Poznań. MPK chce wydzierżawić 20 przegubowców i zaoszczędzić
fot. JMPoznań
MPK Poznań chce wydzierżawić 20 nowoczesnych, przegubowych autobusów miejskich, które mają być przyjazne środowisku. Właśnie ogłoszono przetarg w tej sprawie. Zamówienie oszacowano jednak zaledwie na 31 mln zł, a to niewiele w porównaniu do podobnych zamówień w innych miastach Polski.

Poznański przewoźnik chce wydzierżawić na 8 lat, 20 fabrycznie nowych, niskopodłogowych, przegubowych (o długości w przedziale 17,5 – 18 m) i przyjaznych środowisku autobusów miejskich. Na razie nie opublikowano specyfikacji istotnych warunków zamówienia, więc nie wiadomo jak w szczegółach mają wyglądać pojazdy. Jeśli chodzi o warunki oceny ofert w ogłoszeniu wspomina się jedynie, że zostanie wybrana „oferta najkorzystniejsza ekonomicznie z uwzględnieniem kryteriów określonych w specyfikacjach, w zaproszeniu do składania ofert lub do negocjacji”.

Dla Poznania nie będzie to pierwsza taka próba pozyskania nowoczesnego taboru. Dwa lata temu do stolicy Wielkopolski trafiło 25 wydzierżawionych solarisów (12– i 18–metrowych). Wtedy urzędnicy z MPK tłumaczyli, że ich nie kupują, bo budżet jest pusty, a to bardziej oszczędna forma odnowienia taboru.

Wynajem korzystniejszy?

Jednak ostatnio coraz częściej wynajem autobusów, nie jest formą oszczędzania, ale pełnoprawną formą pozyskiwania autobusów. W rozstrzygniętym niedawno przetargu w Łodzi tamtejsze MPK zapłaci za dziesięcioletni wynajem 40 autobusów (20 zwykłych i 20 przegubowych) ok. 95 mln zł. To mniej więcej tyle ile kosztowałoby je kupienie ich na własność. Łódź jednak z zasady stara się wynajmować, a nie kupować.

Dlaczego? Bo wynajem ma istotne zalety. Tamtejsi urzędnicy tłumaczą, że w ten sposób oszczędzają na kosztach serwisu, który jest wliczony w cenę wynajmu, zyskują stabilność jeśli chodzi o wydatki (bo nie są narażeni na nieprzewidziane, kosztowne naprawy, po okresie gwarancji), wreszcie nie ma kłopotu co zrobić ze zużytymi pojazdami. Standardowy autobus miejski jest przewidziany na 10 lat pracy. Po tym czasie staje się kłopotem. Wynajmując go przewoźnik tego kłopotu się pozbywa. Na dobrą sprawę – przekonują w Łodzi – nie ma powodu, dla którego przewoźnik musiałby być właścicielem taboru.

Dla producentów, którzy powoli przyzwyczajają się do tego rodzaju transakcji, też może to być forma pod wieloma względami korzystna. Co prawda muszą dostarczyć pojazdy od razu, a pieniądze za nie dostaną z poślizgiem, ale z drugiej strony oznacza to bardziej stabilne wpływy dla firmy przez wiele lat. Koszt serwisowania pojazdów też można z pewną dokładnością oszacować, a im mniej producent chce poświęcać czasu i pieniędzy na naprawę swoich własnych autobusów, tym bardziej niezawodne pojazdy powinien produkować. Ostatecznie zyskują wszyscy.

Warszawa testuje

Dlatego coraz więcej miast próbuje iść drogą Łodzi. Warszawa rozstrzyga właśnie przetarg na wynajem 60 przegubowców, który ogłoszono również po to, by Miejskie Zakłady Autobusowe mogły przetestować tę formę pozyskiwania taboru. Wynajem wcale nie znaczy że zamawiający zgodzą się na gorsze pojazdy. Wymagania dotyczące ich jakości są równie wyśrubowane, jak w przypadku pozyskiwania ich na własność. MZA przy ocenie ofert będą punktowały m.in. wyposażenie pojazdów w ogniwa fotowoltaiczne na dachu i system rekuperacji. Stolica chce korzystać z nich przez sześć lat.

Trudno nie odnieść wrażenia, że Poznań jednak chce zaoszczędzić, choć znając doświadczenia z innych miast może być mu trudno. Łatwo policzyć że Łódź średnio za jeden pojazd zapłaci ponad 2 mln zł. Poznań co prawda planuje krótszy wynajem, bo tylko na 8 lat, ale z kolei Warszawa za jeszcze krótszy okres wynajmu jest gotowa zapłacić 140–150 mln zł, czyli również średnio powyżej 2 mln za autobus. W tej sytuacji planowany przez poznańskie MPK wydatek 31 mln zł (średnio niewiele ponad 1,5 mln zł za pojazd) wygląda blado. Co prawda dwa lata temu dzięki wspomnianemu już zamówieniu, Poznań zyskał 25 autobusów za 23 mln zł, ale dziś może mieć kłopot z wynegocjowaniem podobnej ceny.

Z drugiej strony jeśli Poznaniowi jednak uda się pozyskać pojazdy za taką cenę, może to być dobry trening na przyszłość. Do 2018 r. stolica Wielkopolski planuje pozyskać prawie 60 nowych autobusów i ok. 40 nowych tramwajów. Być może więcej w przypadku wysokiego poziomu finansowania unijnego. 20 przegubowców jest więc dopiero początkiem zakupów.



Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ekologiczne, choć na ON, czyli jakich autobusów chce Tarnów

Komunikacja

Ekologiczne, choć na ON, czyli jakich autobusów chce Tarnów

Jakub Dybalski 18 sierpnia 2015

Tarnów kupuje autobusy. Tym razem na olej napędowy

Komunikacja

Kto będzie woził pasażerów w Trzebnicy

Komunikacja

Kto będzie woził pasażerów w Trzebnicy

Jakub Dybalski 31 marca 2015

Zobacz również:

Ekologiczne, choć na ON, czyli jakich autobusów chce Tarnów

Komunikacja

Ekologiczne, choć na ON, czyli jakich autobusów chce Tarnów

Jakub Dybalski 18 sierpnia 2015

Tarnów kupuje autobusy. Tym razem na olej napędowy

Komunikacja

Kto będzie woził pasażerów w Trzebnicy

Komunikacja

Kto będzie woził pasażerów w Trzebnicy

Jakub Dybalski 31 marca 2015

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5