Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Poznań. Kandydat PiS proponuje budowę premetra

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Dybalski

Data publikacji:
2018-09-05 16:25
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Poznań. Kandydat PiS proponuje budowę premetra
fot. Tadeusz Zysk/FB
Kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Poznania, Tadeusz Zysk, przedstawił program budowy wydzielonej trasy tramwajowej, częściowo przebiegającej w tunelu, co nazywa premetrem, a także Poznańskiej Kolei Obwodowej. Nie proponuje jednak, by budować je od razu.

Zysk, założyciel i właściciel znanego wydawnictwa, który bez skutku startował z list PiS do sejmu w 2015 r., zaproponował, na środowej konferencji prasowej, by w ciągu najbliższych 5–7 lat ruszyły prace studyjne nad tym, jak premetro ma przebiegać. W tempie w jakim miałby powstać proponowany przez niego środek transportu znacznie różni się choćby od prawicowego kandydata np. w Warszawie. Tu Patryk Jaki zapowiedział, że w ciągu 10 lat wybuduje od podstaw dwie linie, czyli ponad 50 km, „ciężkiego” metra.

Zysk przedstawił jednak schemat tego, jak ten środek transportu ma wyglądać. Wspomniane premetro ma prowadzić dwiema liniami – z osiedla Sobieskiego na północy, przez centrum, do osiedla Dębiec na południu, a także z Franowa na wschodzie do lotniska Ławica w zachodniej części miasta. Ta druga linia miałaby w dużej części, około 4,5–kilometrowej, biec w podziemnym tunelu.

Podobne rozwiązanie już funkcjonuje w Poznaniu w dzielnicy Franowo, gdzie na kilometrowym odcinku zlokalizowanym pod ziemią znajdują się dwa przystanki, a trasa Poznańskiego Szybkiego Tramwaju częściowo prowadzi w wykopie. Zresztą właśnie o trasę PST Zysk chce oprzeć proponowane premetro.

Drugim z elementów propozycji byłoby dostosowanie kolejowej, towarowej obwodnicy Poznania na potrzeby ruchu pasażerskiego. Tzw. Poznańska Kolej Obwodowa wymagałaby jednak zbudowania nowych przystanków kolejowych i trzech wiaduktów dla potrzeb bezkolizyjnych skrzyżowań z drogami. Kolejne trzy skrzyżowania kolei i dróg w takiej formie Zysk chciałby stworzyć w innych częściach miasta.

Co do kosztów propozycji to zostały one określone pobieżnie. Kandydat przyznał, że obecnie wybudowanie takiego premetra to koszt ok. 10 mln zł za kilometr, a pod ziemią te koszty podnoszą się co najmniej dziesięciokrotnie a pieniędzy na to, poza budżetem miasta chciałby szukać w funduszach unijnych, BGK lub w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Poznań. Będą kolejne parkingi P&R

Komunikacja

Poznań. Będą kolejne parkingi P&R

Jan Gładysiak 16 października 2017

Poznań: Drożeją mieszkania przy trasie szybkiego tramwaju

Komunikacja

Poznań: Drożeją mieszkania przy trasie szybkiego tramwaju

Roman Czubiński 12 czerwca 2017

Poznań: Wiadukty PST do remontu w te wakacje

Komunikacja

Poznań: Wiadukty PST do remontu w te wakacje

Witold Urbanowicz 15 lipca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5