Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań i Kraków znów wymieniają się tramwajami

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
19-04-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-04-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań i Kraków znów wymieniają się tramwajami
fot. MPK PoznańTramwaj historyczny MPK Kraków
Należący do MPK S.A. w Krakowie skład wagonów SN4 i PN3 będzie w tym roku kursował na poznańskich liniach turystycznych! W zamian do stolicy Małopolski pojechał z Poznania wagon silnikowy Bergische Stahlindustrie Typu I z wagonem doczepnym WD produkcji Carl Weyer.

– To kontynuacja współpracy przewoźników z Krakowa i Poznania. Kilka lat temu spółki postanowiły wymieniać się na okres wakacyjny swoimi pojazdami i widzimy, że to działa! Historyczny tabor z Krakowa na poznańskich liniach turystycznych wzbudza ogromne zainteresowanie, a przez to uatrakcyjnia naszą ofertę. W tym roku to dla nas szczególnie ważne, bo obchodzimy jubileusz 145-lecia komunikacji miejskiej, a jednocześnie 100-lecia komunikacji autobusowej w Poznaniu. Z tego względu na poznańskie ulice wróci również wyremontowany siłami MPK autobus Jelcz PR110 – mówi Krzysztof Dostatni, Prezes Zarządu MPK Poznań.

Dzięki liniom turystycznym, obsługiwanym historycznymi autobusami i tramwajami, można przekonać się jak przez lata zmieniały się technologie i sprawdzić jak niegdyś przemieszczano się po Poznaniu: dla jednych to wspomnienie dzieciństwa, dla innych natomiast możliwość zobaczenia zabytku techniki w ruchu. Są one również sposobem na zwiedzanie miasta i przemieszczanie się pomiędzy różnymi atrakcyjnymi lokalizacjami.

W tym roku inauguracja linii turystycznych nastąpi 26 kwietnia. Podobnie jak w minionych latach na trasy kierowane będą nie tylko historyczne wozy MPK Poznań, ale również Partnerów spółki. Nie mogło więc zabraknąć wozów z MPK S.A. w Krakowie.

Skład wagonów SN4 i PN3 jest już w Poznaniu. Oba zostały wyprodukowane na początku XX wieku, a do Krakowa trafiły w czasie II wojny światowej.

Wagony typu SN4 wyprodukowane zostały w 1910r. w Ammendorf dla komunikacji w Eberswalde. Gdy w 1941r. podjęto decyzję o likwidacji tamtejszej trakcji tramwajowej, cztery najstarsze wagony sprzedano do Krakowa, gdzie były eksploatowane do lat 50. ubiegłego wieku. Z uwagi na małe rozmiary szybko jednak wycofano je z ruchu liniowego i użytkowano jako wagony techniczne. Najprawdopodobniej ostatni wagon SN4 skreślono z inwentarza w 1959r. Tramwaj SN4 został odnaleziony w latach 80. przez miłośników komunikacji i odkupiony. Do 1995 roku stał w zajezdni w Nowej Hucie, a następnie w Składnicy Taboru Zabytkowego. Dzięki współpracy z niemieckimi miłośników tramwajów zdobyto oryginalną dokumentację techniczną, która – obok fotografii wykonanych w Krakowie w latach 1941-1942 – była podstawą przeprowadzonej odbudowy. Przywrócony został wygląd, kolorystyka, wyposażenie i przeznaczenie pojazdu z pierwszych lat eksploatacji w Krakowie – informuje krakowski przewoźnik.

Przyczepa tramwajowa PN3 to wagon z 1909 r., który został sprowadzony do Krakowa w 1941 roku. Tego typu wagony również były użytkowane do końca lat 50. XX wieku. Po wycofaniu z ruchu służyły jako magazyny czy elementy placów zabaw. Zrekonstruowany wagon odpowiada pierwotnemu wyglądowi z wieloma zmianami wprowadzonymi w trakcie użytkowania w Krakowie.

– Wagony z Krakowa będą kursować przede wszystkim na linii H. Natomiast skład dotychczas dedykowany do obsługi tej linii, złożony z wagonu silnikowego Typu I oraz wagonu doczepnego WD produkcji Carl Weyer będzie w sezonie 2025 kursować na Krakowskiej Linii Muzealnej – mówi Łukasz Bandosz, prezes Stowarzyszenia Klub Miłośników Pojazdów Szynowych.

Sporo atrakcji przewidziano również na turystycznych liniach autobusowych. W sezonie 2025 na poznańskie ulice powróci autobus Jelcz PR110. Ten konkretny pojazd został wyprodukowany w 1991r. Przez wiele lat kursował po gminie Czerwonak, w 2006r. odzyskał historyczne, kremowo-wiśniowe barwy. W 2008r. został odkupiony od firmy Transkom i zaczął służyć na liniach turystycznych. Po latach eksploatacji, dwa lata temu, zapadła decyzja o skierowaniu go do remontu kapitalnego.

Zadania przywrócenia dawnej świetności leciwemu klasykowi podjęli się pracownicy zajezdni Kacza – autobus przeszedł m.in. remont kratownicy, wymianę oblachowania i podłogi. Poręcze i ramy siedzeń zostały wypiaskowane, układ napędowy i pneumatyczny zostały zregenerowane. KMPS przekazał m.in. oryginalną kabinę, uchwyty pasażerskie i dermę do obicia siedzeń (którą udało się nabyć w firmie, która była dostawcą Jelcza w czasach produkcji modelu PR110). O efektach tych prac każdy będzie się mógł przekonać już wkrótce.

Linie turystyczne rozpoczynają sezon 26 kwietnia br. Będą uruchamiane w weekendy i święta aż do ostatniego weekendu września. Serdecznie zapraszamy!
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków z umową leasingową na 190 autobusów

Komunikacja

Kraków z umową leasingową na 190 autobusów

Przemysław Farsewicz 04 czerwca 2025

MPK Kraków odbudowało kolejny tramwaj historyczny

Komunikacja

Poznań: Po problemach nowe Gammy wrócą na tory

Komunikacja

Poznań: Po problemach nowe Gammy wrócą na tory

Przemysław Farsewicz 01 czerwca 2025

Kraków posiada już 137 stacji ładowania autobusów elektrycznych

Komunikacja

Kraków posiada już 137 stacji ładowania autobusów elektrycznych

Inf. pras. / opr. Paulina Piziorska 20 maja 2025

Zobacz również:

Kraków z umową leasingową na 190 autobusów

Komunikacja

Kraków z umową leasingową na 190 autobusów

Przemysław Farsewicz 04 czerwca 2025

MPK Kraków odbudowało kolejny tramwaj historyczny

Komunikacja

Poznań: Po problemach nowe Gammy wrócą na tory

Komunikacja

Poznań: Po problemach nowe Gammy wrócą na tory

Przemysław Farsewicz 01 czerwca 2025

Kraków posiada już 137 stacji ładowania autobusów elektrycznych

Komunikacja

Kraków posiada już 137 stacji ładowania autobusów elektrycznych

Inf. pras. / opr. Paulina Piziorska 20 maja 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij