Pod koniec grudnia Wojciech Tulibacki, prezes MPK Poznań oraz Sylwia Cieślak-Wilk z Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisali umowę o dofinansowanie projektu „Elektryfikacja wybranych linii autobusowych w Poznaniu”. W ramach tego zadania MPK Poznań planuje zakup 37 autobusów elektrycznych. 31 z nich będzie miało długość 12 metrów, pozostałe 6 to będą pojazdy przegubowe.
Nowe autobusy będą kierowane na linie nr 145, 149, 163, 175, 176, 179, 190 i 193. – Wybór tych linii został poprzedzony wieloma analizami, przy czym najistotniejsza była gęstość zaludnienia w bezpośrednim otoczeniu przebiegu tras. Zmiana taboru na zeroemisyjny oznacza lepsze powietrze w miejscach, gdzie mieszka wiele osób, a więc i wyższą jakość życia – tłumaczy Tulibacki.
Standardowo, nowe autobusy elektryczne będą niskopodłogowe, a zatem przyjazne dla osób o ograniczonej sprawności oraz podróżujących z dziećmi w wózkach. Zostaną wyposażone w rozbudowany system informacji pasażerskiej – będą posiadały czytelne tablice kierunkowe, wewnętrzne wyświetlacze LED, system zapowiedzi głosowych, a przyciski będą oznakowane w alfabecie Braille’a.
Jednocześnie, w projekcie uwzględniono budowę kolejnych stacji ładowania autobusów elektrycznych. Nowe ładowarki pantografowe mają powstać na dworcu Os. Sobieskiego (jedna ładowarka dwustanowiskowa), na Garbarach (jedna dwustanowiskowa), Górczynie (dwie dwustanowiskowe) oraz w zajezdni na Kaczej. W tej ostatniej lokalizacji oprócz jednej pantografowej ładowarki dwustanowiskowej, powstanie infrastruktura do ładowania poprzez wtyczki plug-in.
Dofinansowanie przyznano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wartość projektu złożonego przez MPK Poznań oszacowano na 107 000 000 zł netto, natomiast przyznane dofinansowanie stanowi 85 proc. tej kwoty, czyli 90 950 000 zł.
W najbliższych tygodniach zostanie ogłoszony przetarg. Początek dostaw planowany jest na koniec 2021 r.