Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Poznań czeka na buspasy i Park and Ride

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-06-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Poznań czeka na buspasy i Park and Ride
fot. Martyn JandułaPoznań
Zakorkowane wjazdy do miasta to największy problem transportowy Poznania. Od paraliżu na drogach miasto uratować mogą tylko parkingi Park and Ride, nowe buspasy i linie tramwajowe. Władze miasta chcą realizować postulaty mieszkańców i działaczy miejskich w tej kwestii. Ale niestety, nie wszystkie.

- Problemem jest wzrost liczby samochodów wjeżdżających do miasta, i to do blisko 100 tysięcy dziennie. W Poznaniu jest bardzo mało węzłów przesiadkowych, nie mówiąc o parkingach Park and Ride. Kierowcy albo parkują na dziko, albo wjeżdżają do centrum – mówi radny miejski i działacz ruchów miejskich Tomasz Wierzbicki.

Urzędnicy zdają sobie sprawę z rosnących problemów transportowych mieszkańców. - Miasto planuje wydłużanie tras tramwajowych np. na Naramowice czy osiedle Kopernika, także z równoczesną budową parkingów typu P&R – tłumaczy Jan Gosiewski, zastępca dyrektora Wydziału Transportu i Zieleni Urzędu miasta.

Buspasy? To kwestia otwarta

Według ekspertów oraz mieszkańców w Poznaniu problem korków rozwiązałyby usprawnienia dla autobusów na dojazdach do centrum miasta. Na ważnych ciągach komunikacyjnych, takich jak ulice: Głogowska, Krzywoustego, Obornicka czy Dąbrowskiego brakuje buspasów, więc autobusy muszą tkwić w korkach.

Co prawda jest nadzieja, że sytuacja z buspasami poprawi się, choć niekoniecznie na wymienionych wyżej drogach. – Wyznaczanie nowych buspasów, przeznaczonych wyłącznie dla autobusów komunikacji publicznej (czasem z warunkowym dopuszczeniem ruchu taksówek i rowerów), bądź też wspólnych pasów dla autobusów i wybranych mniej obciążonych kierunków ruchu, jest kwestią otwartą. W ostatnich dniach wprowadzono tego typu rozwiązanie w ciągu ul. Kościelnej. Aktualnie prowadzone są analizy podobnych rozwiązań dla ul. Garbary i Strzeleckiej oraz Królowej Jadwigi – tłumaczy Gosiewski.

Problemy na osiedlach

W korkach czas tracą też mieszkańcy osiedli na obrzeżach, takich jak Morasko – Radojewo. Tu jednak jest nadzieja na zmianę w dłuższej perspektywie.

- Finalizowane są analizy dotyczące technicznych możliwości uruchomienia trasy tramwajowej na Naramowice oraz prowadzone są przygotowania do udzielenia zamówienia na wykonanie dokumentacji projektowej dla pierwszego etapu, w ramach którego zrealizowany zostanie odcinek od pętli Wilczak do trasy kolejowej (tzw. obwodnicy towarowej). W kolejnych etapach zakłada się realizację połączenia pętli Wilczak z dworcem PKP Poznań Garbary i skrzyżowaniem ulic Solnej i Estkowskiego, a także przedłużenie trasy do Kampusu UAM (Morasko) – zapewnia Gosiewski.

Gorzej wygląda sytuacja na osiedlu Dębiec, gdzie brakuje zintegrowanego dworca przesiadkowego. Jest tam pętla tramwajowa, dwie pętle autobusowe, 4 przystanki autobusowe przelotowe, a wszystko rozdzielone dwoma przejazdami kolejowymi. Do peronu stacji kolejowej jest natomiast prawie 500 metrów. To bardzo utrudnia przesiadkę między różnymi formami komunikacji.

Na węzeł przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia mieszkańcy osiedla Dębiec nie mogą na razie liczyć. Co nie znaczy, że nic się nie zmieni. - W ramach istniejącego przystanku Dębiec prowadzone są aktualnie prace zmierzające do zwiększenia poziomu integracji w tym np. wyposażenie w stacje Poznańskiego Roweru Miejskiego czy dostosowaniem obiektu dla potrzeb osób niepełnosprawnych, osób starszych i rodziców z wózkami dziecięcymi – mówi Gosiewski.

Poznań czeka na Park and Ride

Poznań mógłby również postawić na przystanki Park and Ride. - To rozwiązanie przydałoby się na przykład przy ul. Warszawskiej od strony Swarzędza, który jest największym miastem w aglomeracji, kolejny na Górczynie czy przy ul. Głogowskiej. Trzeba też budować park and ride przy pętlach tramwajowych. W ten sposób kierowcy z miejscowości dookoła Poznania zostawialiby auta przed wjazdem do centrum i dalej podróżowali tramwajami – tłumaczy radny Wierzbicki.

Urzędnicy tłumaczą, że mają plany związane z rozwojem Park And Ride. - Do najatrakcyjniejszych lokalizacji w Poznaniu, z punktu widzenia potencjalnych pasażerów transportu zbiorowego, zaliczyć należy Górczyn, Starołękę, Dębiec, os. Sobieskiego. Jako pierwszy – w formie pilotażu – uruchomiony zostanie parking P&R przy trasie PST (ul. Szymanowskiego) – zapewnia Gosiewski.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa: Kilkanaście kilometrów buspasów do 2023 r.

Przestrzeń

Gdynia przedłuża buspas na Małokackiej

Przestrzeń

Gdynia przedłuża buspas na Małokackiej

Redakcja 20 listopada 2020

Wilno powiększy do 46 km sieć buspasów

Komunikacja

Wilno powiększy do 46 km sieć buspasów

Rafał Dybiński 18 kwietnia 2020

Zobacz również:

Warszawa: Kilkanaście kilometrów buspasów do 2023 r.

Przestrzeń

Gdynia przedłuża buspas na Małokackiej

Przestrzeń

Gdynia przedłuża buspas na Małokackiej

Redakcja 20 listopada 2020

Wilno powiększy do 46 km sieć buspasów

Komunikacja

Wilno powiększy do 46 km sieć buspasów

Rafał Dybiński 18 kwietnia 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5