Zakorkowane wjazdy do miasta to największy problem transportowy Poznania. Od paraliżu na drogach miasto uratować mogą tylko parkingi Park and Ride, nowe buspasy i linie tramwajowe. Władze miasta chcą realizować postulaty mieszkańców i działaczy miejskich w tej kwestii. Ale niestety, nie wszystkie.
- Problemem jest wzrost liczby samochodów wjeżdżających do miasta, i to do blisko 100 tysięcy dziennie. W Poznaniu jest bardzo mało węzłów przesiadkowych, nie mówiąc o parkingach Park and Ride. Kierowcy albo parkują na dziko, albo wjeżdżają do centrum – mówi radny miejski i działacz ruchów miejskich Tomasz Wierzbicki.
Urzędnicy zdają sobie sprawę z rosnących problemów transportowych mieszkańców. - Miasto planuje wydłużanie tras tramwajowych np. na Naramowice czy osiedle Kopernika, także z równoczesną budową parkingów typu P&R – tłumaczy Jan Gosiewski, zastępca dyrektora Wydziału Transportu i Zieleni Urzędu miasta.
Buspasy? To kwestia otwarta
Według ekspertów oraz mieszkańców w Poznaniu problem korków rozwiązałyby usprawnienia dla autobusów na dojazdach do centrum miasta. Na ważnych ciągach komunikacyjnych, takich jak ulice: Głogowska, Krzywoustego, Obornicka czy Dąbrowskiego brakuje buspasów, więc autobusy muszą tkwić w korkach.
Co prawda jest nadzieja, że sytuacja z buspasami poprawi się, choć niekoniecznie na wymienionych wyżej drogach. – Wyznaczanie nowych buspasów, przeznaczonych wyłącznie dla autobusów komunikacji publicznej (czasem z warunkowym dopuszczeniem ruchu taksówek i rowerów), bądź też wspólnych pasów dla autobusów i wybranych mniej obciążonych kierunków ruchu, jest kwestią otwartą. W ostatnich dniach wprowadzono tego typu rozwiązanie w ciągu ul. Kościelnej. Aktualnie prowadzone są analizy podobnych rozwiązań dla ul. Garbary i Strzeleckiej oraz Królowej Jadwigi – tłumaczy Gosiewski.
Problemy na osiedlach
W korkach czas tracą też mieszkańcy osiedli na obrzeżach, takich jak Morasko – Radojewo. Tu jednak jest nadzieja na zmianę w dłuższej perspektywie.
- Finalizowane są analizy dotyczące technicznych możliwości uruchomienia trasy tramwajowej na Naramowice oraz prowadzone są przygotowania do udzielenia zamówienia na wykonanie dokumentacji projektowej dla pierwszego etapu, w ramach którego zrealizowany zostanie odcinek od pętli Wilczak do trasy kolejowej (tzw. obwodnicy towarowej). W kolejnych etapach zakłada się realizację połączenia pętli Wilczak z dworcem PKP Poznań Garbary i skrzyżowaniem ulic Solnej i Estkowskiego, a także przedłużenie trasy do Kampusu UAM (Morasko) – zapewnia Gosiewski.
Gorzej wygląda sytuacja na osiedlu Dębiec, gdzie brakuje zintegrowanego dworca przesiadkowego. Jest tam pętla tramwajowa, dwie pętle autobusowe, 4 przystanki autobusowe przelotowe, a wszystko rozdzielone dwoma przejazdami kolejowymi. Do peronu stacji kolejowej jest natomiast prawie 500 metrów. To bardzo utrudnia przesiadkę między różnymi formami komunikacji.
Na węzeł przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia mieszkańcy osiedla Dębiec nie mogą na razie liczyć. Co nie znaczy, że nic się nie zmieni. - W ramach istniejącego przystanku Dębiec prowadzone są aktualnie prace zmierzające do zwiększenia poziomu integracji w tym np. wyposażenie w stacje Poznańskiego Roweru Miejskiego czy dostosowaniem obiektu dla potrzeb osób niepełnosprawnych, osób starszych i rodziców z wózkami dziecięcymi – mówi Gosiewski.
Poznań czeka na Park and Ride
Poznań mógłby również postawić na przystanki Park and Ride. - To rozwiązanie przydałoby się na przykład przy ul. Warszawskiej od strony Swarzędza, który jest największym miastem w aglomeracji, kolejny na Górczynie czy przy ul. Głogowskiej. Trzeba też budować park and ride przy pętlach tramwajowych. W ten sposób kierowcy z miejscowości dookoła Poznania zostawialiby auta przed wjazdem do centrum i dalej podróżowali tramwajami – tłumaczy radny Wierzbicki.
Urzędnicy tłumaczą, że mają plany związane z rozwojem Park And Ride. - Do najatrakcyjniejszych lokalizacji w Poznaniu, z punktu widzenia potencjalnych pasażerów transportu zbiorowego, zaliczyć należy Górczyn, Starołękę, Dębiec, os. Sobieskiego. Jako pierwszy – w formie pilotażu – uruchomiony zostanie parking P&R przy trasie PST (ul. Szymanowskiego) – zapewnia Gosiewski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.