Nic nie stoi już na przeszkodzie, aby Poznań podpisał umowę na dokończenie trasy tramwajowej w Ratajczaka, co powinno nastąpić w ciągu kilku tygodni. Prace budowlane miałyby zacząć się jeszcze w październiku tego roku i potrwać do 1 lub 2 kwartału 2027 roku.
W Krajowej Izbie Odwoławczej przy Urzędzie Zamówień Publicznych zapadło rozstrzygnięcie, które przybliża podpisanie umowy z wybranym w postępowaniu przetargowym wykonawcą
budowy trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka, na odcinku od ul. Św. Marcin do ul. Królowej Jadwigi w Poznaniu.
Przypomnijmy, że po przeanalizowaniu dokumentów
zawartych w pięciu ofertach, jakie wpłynęły w przetargu, jako najkorzystniejszą wybrano ofertę opiewającą na 103,5 mln zł, którą złożyło konsorcjum spółek NDI ENERGY oraz TERLAN. Od tego wyboru zostało złożone odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej przy Urzędzie Zamówień Publicznych przez jednego z pozostałych uczestników – spółkę Skanska.
Po rozpoznaniu sprawy podczas posiedzenia, które odbyło się w środę (18 czerwca), skład orzekający oddalił odwołanie. Tym samym procedura zmierzająca do podpisania umowy z wybranym konsorcjum może być kontynuowana.
– Jestem pod wrażeniem profesjonalizmu naszych pracowników – kierowników projektów, prawników i specjalistów od zamówień publicznych. Dziękuję im za to, że od 2019 roku nie przegraliśmy żadnej sprawy przed Krajową Izbą Odwoławczą. To pozwala sprawnie realizować nasze zamierzenia – mówi Marcin Gołek, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.
W przypadku inwestycji współfinansowanej ze środków Unii Europejskiej, zgodnie z prawem zamówień publicznych, po zakończeniu procedury odwoławczej i przed zawarciem umowy, musi jeszcze zostać przeprowadzona przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych kontrola uprzednia.
Po wspomnianej kontroli możliwe będzie zawarcie właściwej umowy na prace budowlane, co będzie miało miejsce zapewne za kilka tygodni.
Aktualne założenia miasta mówią, że rozpoczęcie robót na ul. Ratajczaka miałoby mieć miejsce na przełomie września i października, zgodnie z obietnicą daną właścicielom ogródków gastronomicznych, że działalność ogródków będzie możliwa do końca września 2025 r.
Prace budowlane potrwają 600 dni od momentu zawarcia umowy co oznacza, że tramwaje będą mogły pojechać całą trasą na Ratajczaka (od Matyi aż do Placu Wolności) do połowy 2027 roku. Jak na razie ZTM Poznań planuje, że w ulicy Ratajczaka będą
kursować dwie linie - nr 9 oraz nr 19.
Docelowo na Ratajczaka zapewne pojawi się także linia łącząca Naramowice z Dębcem, a po jej wydłużeniu
również z Dębiną, jako alternatywne połączenie północy z południem miasta z pominięciem ciągu Kaponiera - Most Teatralny. Aby uruchomić jednak takie kursy niezbędne będzie zbudowanie drugiego etapu Tramwaju na Naramowice, co jak na razie
znacznie odsunęło się w czasie.