Jak pisaliśmy, Poznań chce wspólnie z PKP PLK poprawić komunikację w ciągu Starołęckiej. Miasto proponuje tunel w miejsce wcześniej projektowanego wiaduktu. Kolej odpowiada: na potrzebę usprawnienia przejazdu zwracamy uwagę od kilku lat, czekamy na określenie ram współpracy i terminu realizacji.
Poznań dysponuje dokumentacją budowy wiaduktu w ciągu Starołęckiej. Ten projekt jest jednak nieaktualny – spotkała się z negatywnym odbiorem mieszkańców z uwagi na konieczne wyburzenia i znaczną ingerencję w krajobraz. Teraz miasto zapowiada budowę tunelu pod torami.
Samorząd
skierował do dyrektora regionalnego oddziału PKP PLK pismo, w którym proponuje współpracę przy projektowaniu nowego obiektu na podstawie posiadanej przez ZDM koncepcji i wspólne finansowanie oraz wnioskowanie o środki unijne w nowej perspektywie na likwidację kolizji kolejowo-drogowej. – Aktualne wystąpienie miasta nie wskazuje ani ram współpracy, ani terminu realizacji. Jednak PKP Polskie Linie Kolejowe z zainteresowaniem oczekują ich określenia. Miasto nie wskazało również konieczności ujęcia budowy dwupoziomowego skrzyżowania w dokumentacji dla przygotowywanej modernizacji towarowej obwodnicy Poznania. Miało taką możliwość przy pozyskiwaniu decyzji środowiskowej – komentuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.
Kolej zwraca uwagę, że już dawno proponowała miastu współdziałanie w tej sprawie. – W Poznaniu PKP Polskie Linie Kolejowe nie od dziś widzą potrzebę budowy wiaduktu w ciągu ulicy Starołęckiej. Już w 2017 roku PLK zaproponowały miastu Poznań współpracę oraz przeprowadzenie wspólnej inwestycji. Polskie Linie Kolejowe planowały budowę wiaduktu w ramach ogólnopolskiego projektu wiaduktowego, który zapewniał bezkolizyjne skrzyżowania w rejonie przejazdów. Realizacja planowana była do końca 2023 roku. Z propozycji skorzystało wiele samorządów – zwraca uwagę Siemieniec.
Rzecznik spółki przypomina, że PKP PLK i Poznań współpracują w ramach projektu wiaduktowego przy realizacji wiaduktów i dróg na Golęcińskiej i Lutyckiej na linii Poznań – Piła. PKP PLK dopingują miasto do aktywniejszego działania. – Zgodnie z podpisaną umową o współpracy, miasto zobowiązało się do ogłoszenia postępowania na realizację prac w I kw. br. Umożliwiłoby to realizację inwestycji do końca 2022 r. W związku z opóźnieniem w terminie ogłoszenia przez miasto przetargu, istnieje ryzyko wykroczenia poza okres refundacji wydatków związanych z budową – zaznacza Mirosław Siemieniec.