Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań. Co dzieje się z jednokierunkowymi Helmutami?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Autor:

Jakub Rösler

Data publikacji:
2022-02-28 16:30
Ostatnia modyfikacja:
2022-09-26 02:01
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań. Co dzieje się z jednokierunkowymi Helmutami?
fot. Jakub RöslerTramwaje GT8 o numerach 712 oraz 708 pod dawną zajezdnią Madalina. Luty 2022
MPK Poznań ostatecznie pożegnał się z jednokierunkowymi tramwajami GT8 jesienią 2019 roku. W regularnych kursach w barwach przewoźnika służą już tylko trzy dwukierunkowe składy GT8 typu O. Przewoźnik zachował jednak kilka sztuk jednokierunkowych tramwajów tego typu, jakie więc ma wobec nich plany?

Poznań na przełomie wieków zdecydował się tymczasowe rozwiązanie w postaci zakupu używanych tramwajów z Frankfurtu nad Menem oraz Düseldorfu. Do miasta trafiło ponad 80 tramwajów z rodziny GT6 (GT6, a także typ M) oraz wagony typu GT8, które nieznacznie różniły się od siebie w zależności od miasta, z którego przybyły. Wśród tych ostatnich znalazło się także 6 pojazdów dwukierunkowych. Do dzisiaj w regularnej służbie ostały się tylko trzy z nich.

Wagony GT6, które różnią się od pojazdów GT8 przede wszystkim liczbą członów (GT6 mają 2 człony, a GT8 trzy), zostały wycofane z oficjalnej eksploatacji pod koniec 2013 roku, natomiast jednokierunkowe wagony GT8 zakończyły swoją służbę jesienią 2019 roku. Nie był to jednak koniec regularnych kursów Helmutów, ponieważ jak wspomniałem wyżej, w służbie ostały się nadal trzy wagony GT8, które są dwukierunkowe.

Jakie plany wobec pozostałych GT8?

Większość wycofanych pojazdów GT8 została już skasowana, jednak na stanie MPK Poznań pozostało kilka sztuk. Jakie więc plany ma wobec nich poznański przewoźnik?

– Jeśli chodzi o wagony 712 i 708 zostały przekwalifikowane na wagony gospodarcze, wagon 702 (Franowo) jest historyczny, planowane jest również okazjonalne uruchamianie wagonu 707 – informuje nas rzeczniczka MPK Poznań, Agnieszka Smogulecka.

Przewoźnik ma także jeszcze wagony o numerach 703 oraz 2699 (dawny 699), które zostały przerobione na techniczne i gospodarcze pojazdy GT6.

Warto zachować Helmuta w poznańskich barwach

Krzysztof Dostatni, prezes MPK Poznań mówi nam, że nie ma pośpiechu w przerabianiu wagonów 712 oraz 708 na pojazdy techniczne. Dostatni dodaje również, że tramwaje te można stosunkowo łatwo przywrócić do służby, jeśli okaże się to potrzebne. Przewoźnik chciałby także zachować jeden z zielono-żółtych, jednokierunkowych tramwajów GT8, jako kolejny tramwaj historyczny. Dlaczego? Ponieważ do tej pory pojazdy historyczne były malowane w oryginalne barwy niemieckich przewoźników, a zdaniem prezesa MPK warto, aby zachować także jeden tramwaj w poznańskich barwach. Może się więc okazać, że tym pojazdem będzie właśnie ten o numerze 707.

Dwa ostatnie, oryginalne GT6

Poza jedno i dwukierunkowymi Helmutami GT8 lub GT8 przerobionymi na krótsze wersje, w Poznaniu są jeszcze dwa tramwaje typu GT6, techniczny, oznaczony numerem 2603 (dawny 603), a także historyczny wagon 2615 (dawny 615), a więc ostatni wycofany z ruchu GT6. Łącznie z dwukierunkowymi, MPK Poznań ma na stanie 11 Helmutów w różnych wersjach, malowaniach i o różnym przeznaczeniu.



Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Premiera tramwaju Stadler Tina dla Darmstadtu

Komunikacja

Premiera tramwaju Stadler Tina dla Darmstadtu

Witold Urbanowicz 21 września 2022

Halle (Saale) kupuje 56 tramwajów Stadlera

Komunikacja

Halle (Saale) kupuje 56 tramwajów Stadlera

Witold Urbanowicz 23 sierpnia 2022

Bydgoszcz podpisała z Pesą umowę na nowe tramwaje

Przestrzeń

Bydgoszcz podpisała z Pesą umowę na nowe tramwaje

inf. pras / oprac. WU 26 lipca 2022

Pozostałe z wątku:

Premiera tramwaju Stadler Tina dla Darmstadtu

Komunikacja

Premiera tramwaju Stadler Tina dla Darmstadtu

Witold Urbanowicz 21 września 2022

Halle (Saale) kupuje 56 tramwajów Stadlera

Komunikacja

Halle (Saale) kupuje 56 tramwajów Stadlera

Witold Urbanowicz 23 sierpnia 2022

Bydgoszcz podpisała z Pesą umowę na nowe tramwaje

Przestrzeń

Bydgoszcz podpisała z Pesą umowę na nowe tramwaje

inf. pras / oprac. WU 26 lipca 2022

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
ŚLEDŹ NAS NA:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5