Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Poznań: Brakuje motorniczych i kierowców

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
27-06-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Poznań: Brakuje motorniczych i kierowców
Fot. Kasper FiszerTramwaj w Poznaniu
Niedobór kadr powoduje odwołania kursów tramwajów i autobusów w Poznaniu. Miejski przewoźnik szuka chętnych do pracy nie tylko w Polsce, ale i w Europie, a także poza nią. Czy pozwoli to jednak całkowicie wyeliminować problem – nie wiadomo.

Poznańskie MPK boryka się z problemem niewystarczającej liczby prowadzących pojazdy. Skala braków jest tak duża, że zdarza się, że część kursów nie wyjeżdża z tego powodu na ulice. Z informacji przekazanych nam przez Iwonę Gajdzińską, rzecznika prasowego MPK Poznań, wynika, że spółka zatrudnia obecnie 800 kierowców, a chciałaby aż o 70 więcej. Aby ograniczyć skutki niedoboru kadr, przewoźnik częściowo zrezygnował już z oferowania wynajmu autobusów.

Zjawisko nie jest zaskakujące

– Braki kadrowe w obecnej dobie nie są zjawiskiem wyjątkowym i zaskakującym. Pracowników poszukują wykonawcy, usługodawcy, małe przedsiębiorstwa i wielcy producenci. Zjawisko jest powszechne i dotyczy każdej branży. Od dawna to nie człowiek poszukuje pracy, tylko praca poszukuje człowieka – ocenia nasza rozmówczyni. – Na brak pracowników narzekają także miejscy przewoźnicy, i to w każdym mieście w kraju. O problemie wiedzą władze na wszystkich szczeblach administracji rządowej i samorządowej, wie o tym Związek Miast Polskich, świadomi tej bolączki są parlamentarzyści i rząd – dodaje.

Przedstawicielka MPK podkreśla, że to właśnie rząd powinien podjąć jakieś kroki zaradcze w tej sprawie. – Nie czekamy jednak, aż zostaną podjęte decyzje centralne, które rozwiążą ten ogólnopolski problem, i sami szukamy skutecznych rozwiązań – stwierdza. Wskazuje m.in. na podwyżki pensji dla kierowców i motorniczych, a także na wzrost stawki dla osób pracujących na zlecenie.

Zlecenia, emeryci i pracownicy spoza Polski

Jednym z pomysłów na uzupełnienie braków ma być bowiem właśnie otwarcie się na osoby traktujące pracę dla MPK jako działalność dodatkową lub chcące dorobić sobie do emerytury. Przewoźnik współpracuje już z 87 osobami, które podpisały umowy-zlecenia, zatrudnia też 134 pracujących w niepełnym wymiarze godzin. – Ponadto kształcimy tzw. dwuzawodowców, czyli osoby, które mają uprawnienia do prowadzenia i autobusu, i tramwaju. Jest ich już 37. W zależności od potrzeb delegujemy ich na linie tramwajowe lub autobusowe – opisuje Iwona Gajdzińska.

To nie wystarcza jednak do całkowitego wyeliminowania braków. – Skoro kierowców brakuje w całym kraju, poszukujemy ich w Europie, a nawet dalej. Nasze działania w tym kierunku są już dość zaawansowane, co daje nam pewną nadzieję na rozwiązanie problemu z zatrudnieniem – mówi rzecznik. Dodaje także, że MPK regularnie uczestniczy w targach pracy, prowadzi też szereg działań promocyjnych. Mają one przyciągnąć m.in. kobiety, które stanowią coraz liczniejszą grupę zatrudnionych w miejskiej spółce. Przewoźnik chce obniżyć także bariery wejścia do zawodu, organizując system szkoleń sprawiający, że pracownicy de facto nie zapłacą za kursy niezbędne do uzyskania uprawnień. – Dzięki podjętym już działaniom redukujemy skalę zjawiska, ale nie możemy go wykluczyć – podsumowuje jednak nasza rozmówczyni.

Przypomnijmy, że o trudnościach w pozyskaniu pracowników mówią także przewoźnicy regionalni, m.in. PKS Grójec.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MPK Poznań z umową na nowe tramwaje

Komunikacja

MPK Poznań z umową na nowe tramwaje

Jakub Rösler 08 września 2023

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Komunikacja

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Jakub Rösler 01 września 2023

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Komunikacja

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Jakub Rösler 29 sierpnia 2023

Poznań. Tramwaje wracają na Górczyn

Komunikacja

Poznań. Tramwaje wracają na Górczyn

Redakcja/inf. pras. 28 sierpnia 2023

Pierwszy Tramino przejdzie modernizację. Wiemy kto ją wykona

Komunikacja

MPK Poznań ma... własną pasiekę

Przestrzeń

MPK Poznań ma... własną pasiekę

Redakcja/inf. pras. 29 lipca 2023

Zobacz również:

MPK Poznań z umową na nowe tramwaje

Komunikacja

MPK Poznań z umową na nowe tramwaje

Jakub Rösler 08 września 2023

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Komunikacja

MPK Poznań kupuje używane przegubowce

Jakub Rösler 01 września 2023

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Komunikacja

MPK Poznań ma pierwszy autobus wodorowy

Jakub Rösler 29 sierpnia 2023

Poznań. Tramwaje wracają na Górczyn

Komunikacja

Poznań. Tramwaje wracają na Górczyn

Redakcja/inf. pras. 28 sierpnia 2023

Pierwszy Tramino przejdzie modernizację. Wiemy kto ją wykona

Komunikacja

MPK Poznań ma... własną pasiekę

Przestrzeń

MPK Poznań ma... własną pasiekę

Redakcja/inf. pras. 29 lipca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5