Władze Poznania nie przygotowały na razie konkretnego planu wydatkowania środków z Krajowego Planu Odbudowy, które najprawdopodobniej zostaną przeznaczone na inwestycje w mocno dotknięty pandemią transport szynowy. Samorząd ma jednak gotową listę pomysłów na budowę nowych odcinków – w perspektywie kilku lat i dłuższej. Połączenie tramwajowe uzyskać mają m.in. Umultowo i Dębina.
– Każda możliwość wsparcia inwestycji w sieć tramwajową z pewnością zostanie szczegółowo przeanalizowana, ale jest zbyt wcześnie, by wskazywać konkretne odcinki przewidziane do remontu czy budowy – mówi o ewentualnym wykorzystaniu funduszy z Krajowego Planu Odbudowy na rozwój infrastruktury szynowej Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. Jednocześnie przedstawia on priorytety miasta na najbliższe lata. Chce ono wybudować kilka nowych odcinków torowisk.
Kolejne etapy budowy trasy na Naramowice
Jednym z najważniejszych przedsięwzięć ma być drugi etap budowy powstającej trasy tramwajowej na Naramowice. Ma ona biec od pętli Wilczak ulicami Szelągowską i Garbary do Estkowskiego. – W zakresie zadania znajduje się też przebudowa torowiska w ul. Małe Garbary i Wolnica – informuje nasz rozmówca. Dodaje, że przedsięwzięcie ma nie tylko zapewnić dostęp do sprawnej komunikacji miejskiej, ale także stworzyć nowy węzeł przesiadkowy przy przystanku kolejowym Poznań-Garbary. Na razie nie wiadomo, kiedy budowa mogłaby się rozpocząć – ma to zależeć od możliwości finansowych miasta. To wyasygnowało póki co środki na przeprowadzenie konsultacji społecznych i prac przedprojektowych.
– W planach są także kolejne etapy rozbudowy trasy na Naramowice – podkreśla przedstawiciel ZTM. W kolejnym tor miałby zostać przedłużony do Umultowa (samorząd planuje wybudować tam parking typu park and ride). Później otwarta miałaby zostać odnoga biegnąca na tereny inwestycyjne we wschodniej części Naramowic. Bardziej skonkretyzowane są natomiast założenia dotyczące budowy trasy na os. Kopernika. Miasto otrzymało już decyzję środowiskową i czeka na otwarcie naborów wniosków o dofinansowanie w ramach nowych programów unijnych.
Poznanian czekają konsultacje społeczne
Poza tym zbudowana ma zostać nowa linia na Marcelin oraz trasa nazwana roboczo „Poznań-Wschód”. Miałaby ona spinać stację kolejową o tej samej nazwie z centrum, a nowe torowisko ułożono by do istniejącej pętli Zawady. – W tym roku planowane jest przeprowadzenie konsultacji społecznych, które będą częścią prac przedprojektowych – poinformowały nas miejskie służby prasowe. Ostateczna decyzja o rozpoczęciu inwestycji ma zapaść w przyszłości, a wpływ na nią będą mieć nie tylko efekty konsultacji, ale i możliwości finansowe.
Ostatnim z odcinków wstępnie przewidzianych do budowy ma być przedłużenie trasy na Dębiec w kierunku Klinu Dębieckiego – do nowej pętli autobusowo-tramwajowej zlokalizowanej w pobliżu os. Dębina. – Planowana inwestycja może w sposób istotny uporządkować zagospodarowanie obszaru Dębca – ocenia Bartosz Trzebiatowski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.