Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Powstaje tunel na Warszawie Zachodniej. Tramwaj pojedzie nim za dekadę?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
19-06-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Trwa wielka przebudowa stacji Warszawa Zachodnia. W ramach inwestycji na poziomie -2 powstaje tunel tramwajowy z trzema podziemnymi przystankami dla przyszłej trasy Wola – Wilanów. Oficjalnie jednak to pustka technologiczna: o ile jest szansa, że do pierwszego przystanku po stronie Ochoty tramwaje dojadą w ciągu maksymalnie kilku lat, to otwarcie całego tunelu pod samą stacją może nastąpić nie wcześniej niż za dekadę.

Trwa wielka inwestycja PKP PLK na stacji Warszawa Zachodnia. Pasażerowie mogą korzystać już z trzech pierwszych nowych peronów, które przykrywa wielka wiata. Prace toczą się też daleko poza strefą peronów i w obszarach, których podróżni nie widzą. Przebudowywany jest układ torowy w głowicy zachodniej stacji, gdzie powstają nowe tunele i wiadukty. Od strony Tunelowej rośnie nowy budynek dworcowy. Trwają też prace pod ziemią przy budowie nowego, szerszego i dłuższego tunelu pieszego, który ma w przyszłości pełnić także funkcję podziemnej przestrzeni dworcowej.

Budowniczowie są również na poziomie -2. Powstaje tu tunel, który w przyszłości ma służyć komunikacji tramwajowej w ramach tzw. tramwaju do Wilanowa, czyli trasy łączącej Wolę, Ochotę, Mokotów z Wilanowem. W sumie to 20 km torów, które – z uwagi na zakres projektu – podzielono na kilka etapów. Na razie zakontraktowana jest budowa odcinka od Puławskiej do Miasteczka Wilanów i odnogi na ul. Gagarina, gdzie już trwają roboty.

Rozległy węzeł potrzebuje kilku przystanków

W rejonie stacji Warszawa Zachodnia zaplanowano trzy podziemne przystanki – jeden po stronie Ochoty (na południe od peronów podmiejskich, przy dworcu autobusowym) i dwa po stronie Woli, gdyż w przyszłości trasa tramwajowa ma się rozwidlać. Do Kasprzaka tramwaje mają dojeżdżać zarówno w osi Krzyżanowskiego, jak i Ordona. Generalnie więc każdy tramwaj – po zrealizowaniu całego układu – będzie się zatrzymywał dwa razy w obrębie węzła: jeśli będzie jechał z ul. Ordona, to zatrzyma się przy peronie nr 9 i przy peronach WKD, a jeśli od strony Kasprzaka, to pierwszy przystanek będzie przy ul. Tunelowej, a drugi przy peronach WKD.

Dlaczego zaplanowano trzy przystanki zamiast jednego pod peronami? Jak tłumaczą Tramwaje Warszawskie, węzeł jest bardzo rozległy, a tramwaj ma służyć nie tylko przesiadkom na kolej podmiejską, jak i dalekobieżną, ale także do dworca autobusowego, komunikacji miejskiej w ciągu Alej Jerozolimskich, dojściom do biur i odległego peronu 9, którego rola znacznie wzrośnie. Przy czym najwięcej przesiadek przewidzianych jest w trójkącie perony podmiejskie – dworzec PKS – Aleje Jerozolimskie – i w środku tej przestrzeni powstanie właśnie jeden z trzech przystanków.

Tunel w 2023 r., ale bez tramwajów

Przebudowa stacji Warszawa Zachodnia ma zakończyć się w przyszłym roku, ale wtedy nie dojadą tu jeszcze tramwaje. Tunel oficjalnie budowany jest jako tzw. pustka technologiczna – powstanie tylko sama jego konstrukcja, bez podtorza czy wyposażenia. Z uwagi na problemy w przygotowaniu inwestycji i rosnące koszty Tramwaje Warszawskie podjęły w ostatnich latach decyzję o fazowaniu budowy tramwaju do Wilanowa, co w praktyce oznacza, że niektóre odcinki trasy powstaną później, niż wcześniej zakładano. Taki los spotkał chociażby odcinek od Grójeckiej do Dw. Zachodniego, który pierwotnie również miał powstać do 2023 r.

Jak pisaliśmy, ostatnio spółka Tramwaje Warszawskie została dokapitalizowana kwotą 1,246 mld zł, co ma pozwolić na realizację planu inwestycyjnego do 2029 r. I tak w latach 2024-2025 ma zostać zrealizowany właśnie odcinek od Grójeckiej, wzdłuż Bitwy Warszawskiej 1920 r., do stacji Warszawa Zachodnia. W ramach tej inwestycji konieczne będzie też wybudowanie dalszej części tunelu – pod Alejami Jerozolimskimi i Parkiem Zachodnim do ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. Spółka przewiduje możliwość ogłoszenia przetargu na budowę jeszcze w tym roku.

Po zakończeniu tego odcinka tunel pod samą stacją będzie stał dalej pusty – tramwaje dojadą tylko do pierwszego podziemnego przystanku, znajdującego się po południowej stronie stacji, między linią kolejową a Alejami Jerozolimskimi. Tramwaj na Wolę, nie znalazł się na liście inwestycji do 2029 r. i nie jest objęty dokapitalizowaniem. Plany Tramwajów Warszawskich zakładają obecnie zakończenie realizacji całej trasy, z „wąsami” do ul. Kasprzaka, do 2032 r. – wszystko zależy od funduszy.



Przetarg na przebudowę stacji Warszawę Zachodnią był prowadzony wspólnie przez PKP PLK i Tramwaje Warszawskie. Wykonawcą jest Budimex, z którym strony podpisały umowę w lipcu 2020 r. Wartość prac to 2,4 mld zł brutto (1,9 mld zł netto), z czego 170 mln zł wykłada Warszawa na „pustkę technologiczną” dla tramwaju.


mat. TW
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Świdnica unieważnia przetarg na elektrobusy

Komunikacja

Świdnica unieważnia przetarg na elektrobusy

Jakub Rösler 13 września 2023

Pociągi na rzeszowskie lotnisko Jasionka nie dowiozą na wszystkie odloty

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Warszawa Zachodnia nie taka wygodna na styku PLK i PKP SA

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia nie taka wygodna na styku PLK i PKP SA

Witold Urbanowicz 04 sierpnia 2023

Budowa Warszawy Zachodniej potrwa aż do końca 2024 r.

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia. Będzie zadaszenie nad pieszą kładką

Mobilność

Pozostałe z wątku:

Świdnica unieważnia przetarg na elektrobusy

Komunikacja

Świdnica unieważnia przetarg na elektrobusy

Jakub Rösler 13 września 2023

Pociągi na rzeszowskie lotnisko Jasionka nie dowiozą na wszystkie odloty

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Warszawa Zachodnia nie taka wygodna na styku PLK i PKP SA

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia nie taka wygodna na styku PLK i PKP SA

Witold Urbanowicz 04 sierpnia 2023

Budowa Warszawy Zachodniej potrwa aż do końca 2024 r.

Przestrzeń

Warszawa Zachodnia. Będzie zadaszenie nad pieszą kładką

Mobilność

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5