Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Powiat ziemski częstochowski z własną komunikacją od września. Na kwartał

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
01-09-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Powiat ziemski częstochowski z własną komunikacją od września. Na kwartał
fot. Starostwo Powiatowe
Niedawno zakończyły się konsultacje społeczne nad aktualizacją planu transportowego dla powiatu ziemskiego częstochowskiego, a Starostwo Powiatowe już ogłosiło uruchomienie systemu komunikacji z początkiem września. Póki co tylko na kwartał.

Regres komunikacji organizowanej na rynkowych zasadach przez dominujący do niedawna na tym terenie PKS Częstochowa oraz zdanie na łaskę małych graczy rynkowych zmusiły władze jednostek samorządu terytorialnego do podjęcia tematu organizacji transportu publicznego. Blachownia, Konopiska i Olsztyn mają już kompletne systemy. Częściowo mobilność mieszkańcom zapewniła też gmina Poczesna. Teraz przyszła pora na powiat.

Niedługo po zakończeniu konsultacji społecznych nad aktualizacją planu transportowego dla ziemskiego powiatu częstochowskiego (dla jasności: sama Częstochowa, to odrębny twór – miasto na prawach powiatu) ogłoszono uroczyście start komunikacji powiatowej. System powiatowy oparty jest o siedem linii łączących gminy wchodzące w skład powiatu częstochowskiego z Częstochową. Jak przekonuje samorząd, organizowana komunikacja „ma szczególnie pomóc mieszkańcom mniejszych miejscowości poprzez ułatwienie dostania się do szkoły, poradni zdrowia, ośrodków kultury i zakładów pracy uwzględniając tryb pracy wielozmianowej”.

Numeracja pocztowa

Na pochwałę zasługuje nadanie numeracji liniom, o co w przypadku PKS lub małych komercyjnych przewoźników było ciężko. Konsternację jednak budzi jednak ich forma – mają one nawiązywać do kodów pocztowych gmin:
  • 42-230: Dąbrowa Zielona – Koniecpol – Lelów
  • 42-233: Mykanów – Częstochowa
  • 42-235: Lelów – Janów – Olsztyn – Częstochowa
  • 42-265: Dąbrowa Zielona – Przyrów – Żuraw – Srocko – Częstochowa
  • 42-270: Kłomnice – Częstochowa
  • 42-260: Kamienica Polska – Częstochowa
  • 42-282: Kruszyna – Częstochowa

Operatorem pierwszych pięciu tras został przewoźnik z ziemi świętokrzyskiej: Robert Opara Przewóz Osób z Korczyna, dwóch ostatnich – PKS Częstochowa.

Operator z zaproszenia


System uruchomiony będzie przy współudziale środków z funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Operatora wyłoniono na zasadach zawarcia umowy bezpośredniej w oparciu o ogłoszenie „o zaproszeniu do składania ofert”.

W protokole z otwarcia ofert widnieje 11 podmiotów, z których siedmiu złożyło oferty. Opara za WKM zażądał w zależności od linii stawki od 2,88 zł do 2,93 zł. Nie ustaliliśmy, w jakich okolicznościach PKS Częstochowa wszedł w operowanie na dwu później obsadzonych liniach. Ten wcześniej żądał 4,50 zł/wkm. Podpisana 8 sierpnia umowa obowiązuje do końca roku.

Organizator miał zażądać stosowania dwóch rodzajów taboru do obsługi systemu: na szczyty i pozostałe pory dnia. Pierwsze mają być obsługiwane wozami o pojemności 50 osób, później busy. Wszystkie o emisji spalin w normie EURO-6 i oferować klimatyzację. Posunięcie to ma służyć obniżeniu śladu węglowego. Taryfa przystępna podróżnym: od 3 zł na trasie do 10 km do 8 zł powyżej 50 km.

Plan swoje, życie swoje

Urzędnicy promują komunikację podkreślając, że ważnym było aby „strumień pasażerów mógł wybrać dogodną sobie godzinę transportu”, czyli atutem ma być istnienie rozkładu jazdy. Ten opublikowano w aktualnościach dla mieszkańców niecały tydzień przed starem systemu. Ten ma postać sieciową, co odbiega od założeń planu transportowego przewidujący wizualny podział na dni robocze, soboty i niedzielę. Z tabliczek zniknęły już numeracje linii.

Założenia planu uwzględniono tylko częściowo. – Uwagi dotyczące sieci połączeń, w związku z obowiązującą Powiat Częstochowski umową z Wojewodą Śląskim (o dopłatę z Funduszu Rozwoju Połączeń Autobusowych) nie zostały uwzględnione do realizacji na 2021 rok – poinformował rzecznik starostwa Patryk Jeziak.

Wszystkie autobusy komunikacji powiatowej będą miały kraniec zorganizowany na dworcu autobusowym PKS w Częstochowie.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Gmina Zakrzew akceptuje ofertę na elektrobusy

Komunikacja

Gmina Zakrzew akceptuje ofertę na elektrobusy

Witold Urbanowicz 31 października 2022

Otwock chce uruchomić bezpłatną komunikację i zamawia autobusy

Komunikacja

Pół roku z GPA. Sieć obsługiwana 70 autobusami

Przestrzeń

Pół roku z GPA. Sieć obsługiwana 70 autobusami

Jerzy Kowalczyk 15 czerwca 2022

Powiat grudziądzki ma powiatową sieć autobusową

Komunikacja

Zobacz również:

Gmina Zakrzew akceptuje ofertę na elektrobusy

Komunikacja

Gmina Zakrzew akceptuje ofertę na elektrobusy

Witold Urbanowicz 31 października 2022

Otwock chce uruchomić bezpłatną komunikację i zamawia autobusy

Komunikacja

Pół roku z GPA. Sieć obsługiwana 70 autobusami

Przestrzeń

Pół roku z GPA. Sieć obsługiwana 70 autobusami

Jerzy Kowalczyk 15 czerwca 2022

Powiat grudziądzki ma powiatową sieć autobusową

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5