Czterech potencjalnych wykonawców odcinka A Południowej Obwodnicy Warszawy (węzeł Puławska-węzeł Przyczółkowa) odwołało się do Krajowej Izby Odwoławczej od wyniku przetargu, w którym GDDKiA wybrała jako wykonawcę firmę Astaldi.
Informację tę podała firma Impresa Pizzarotti, która jest liderem jednego z odwołujących się konsorcjów. Odwołania złożyły również konsorcja Porr Polska, IDS-BUD, Salini Polska.
„Zdaniem skarżących, GDDKiA naruszyła prawo, wybierając ofertę, która zawiera rażąco niską cenę. W ocenie odwołujących się, wybór wspomnianych ofert nie tylko może stanowić naruszenie prawa, ale uniemożliwi zrealizowanie niezwykle ważnego dla Warszawy i Mazowsza projektu. (...) Składających odwołanie bulwersuje fakt, że odmówiono im zapoznania się z dokumentacją wybranej przez GDDKiA oferty, ponieważ oferent – Astaldi – zastrzegł całość dokumentów w jakiejkolwiek mierze mających odniesienie do zaproponowanej ceny jako zawierających tajemnicę przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegające ujawnieniu" – można przeczytać w komunikacie.
Cena, jaką zaproponowało Astaldi to 55,38% szacunkowej wartości zamówienia i 75,7% kwoty, jaką zamawiający zarezerwował na tę inwestycję. Firma nadmieniła, że niski budżet zamawiającego sprawia, że nikt nie jest w stanie wyobrazić sobie, jak Astaldi wykona inwestycję. „Zgodnie z linią orzecznictwa Krajowej Izby Odwoławczej i sądów, całościowe utajnienie dokumentacji ofertowej jest niezgodne z polskim prawem i podstawowymi jego zasadami, jakimi w odniesieniu do zamówień publicznych jest jawność i przejrzystość postępowań, w których zamówienia te są przyznawane" – pisze dalej jeden z odwołujących się.
Zdaniem przedstawicieli Impresa Pizzarotti, zwycięska oferta powinna zostać unieważniona i uznana za niezgodną z prawem: regulacjami Prawa zamówień publicznych i Ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Pod koniec maja GDDKiA w Warszawie dokonała wyboru najkorzystniejszych ofert na trzy odcinki Południowej Obwodnicy Warszawy. Zamawiający zadecydował, że jeden z odcinków Południowej Obwodnicy Warszawy wybuduje turecko-polskie konsorcjum za 757,6 mln zł. To o ponad 1 mld zł mniej niż oszacował inwestor. Pozostałe odcinki wybuduje Warbud i Astaldi. Najbardziej zbliżona cenowo do budżetu inwestora (1,6 mld zł brutto) była oferta firmy Impresa Pizzarotti, która przekraczała kosztorys GDDKiA o 3 mln zł.