ZTM w Kielcach otworzył oferty w przetargu na dostawę 25 autobusów hybrydowych. W postępowaniu ponownie wpłynęły dwie oferty – od Volvo i Solarisa. I ponownie przekraczają kosztorys zamawiającego, choć teraz różnice są już znacznie mniejsze.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 25 hybryd o napędzie hybrydowym spalinowo-elektrycznym – dziesięciu wozów o dużej pojemności (długość ok. 18 metrów) i piętnastu o średniej pojemności (długość 12 metrów). Więcej o
warunkach zamówienia pisaliśmy przy pierwszym przetargu.
Poprzednie postępowanie nie wyszło, gdyż obie oferty
przekraczały założony kosztorys. Dzisiaj (8 marca) minął termin składania ofert. Ponownie zainteresowane przetargiem są firmy Volvo i Solaris. Ta pierwsza zaoferowała dostawy za 60,65 mln zł brutto, czyli o milion mniej niż w poprzednim przetargu. Volvo wycenił długi autobus na 2,94 mln zł brutto, co daje 29,40 mln zł za dziesięć pojazdów. Firma jest gotowa dostarczyć krótszy pojazd za 2,08 mln zł brutto za sztukę, co przy piętnastu wozach daje kwotę 31,25 mln zł. S
Solaris natomiast zaoferował kwotę 55,97 mln zł brutto, czyli o 6 mln zł mniej niż poprzednio. Tym razem więc to Solaris zaoferował tańsze pojazdy. Producent wycenił wycenił długi autobus na 2,66 mln zł za sztukę, co daje w sumie 26,63 mln zł, a krótszy pojazd na 1,96 mln zł brutto, co za piętnaście wozów daje kwotę 29,34 mln zł.
Obie oferty, pomimo obniżki, nadal przekraczają budżet zamawiającego. ZTM przeznaczył na realizację zamówienia kwotę 52,40 mln zł brutto – to jest o ponad 700 tys. zł więcej
niż przy poprzednim postępowaniu. Różnica jest jednak mniejsza – wcześniej najtańsza oferta była o ok. 10 mln droższa od oczekiwań ZTM. Teraz zamawiający musi ponownie zadecydować, czy podwyższyć budżet, czy rozpisać po raz kolejny nowy przetarg.
Jeśli ZTM zdecyduje się na zwiększenie środków na zamówienie, to o wyborze zdecydują cena (60%), rozwiązania techniczna dla autobusów przegubowych i solówek (po 14%), warunki serwisu i gwarancji (10%), a także zużycie energii i emisja CO2 (2%). Pod uwagę przy ocenie rozwiązań technicznych brane są m.in. materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu podwozia i poszycia zewnętrznego (w obu przypadkach najbardziej punktowana jest stal nierdzewna), przednie zawieszenie, zastosowanie systemu EBS i systemu samogaszącego w komorze silnika, a także LED-owe oświetlenie na zewnątrz.
Pojazdy mają zostać dostarczone w terminie od 11 do 15 grudnia 2017 r.