Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Pomysł na Dworzec Śródmieście: rozdzielenie ruchu, tunel do metra i zabudowa

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2015-01-26 15:40
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pomysł na Dworzec Śródmieście: rozdzielenie ruchu, tunel do metra i zabudowa
fot. Panek, lic. CC BY-SA 3.0 Wikimedia commons
Kolejarze zastanawiają się, jak usprawnić ruch na dworcu Warszawa Śródmieście i zagospodarować teren nad stacją. Okazją do zmian będzie modernizacja linii średnicowej, która rozpocznie się w 2018 r.

Warszawa Śródmieście to najważniejsza stacja linii średnicowej, co widać chociażby po dużym obłożeniu ruchem pasażerskim. Przekłada się to na ograniczenie przepustowości – dworzec staje się wąskim gardłem. – Zastanawiamy się, jak usprawnić wymianę pasażerów na Śródmieściu. To jeden z elementów, który zwiększyłby częstotliwość możliwą do osiągnięcia na tej linii – mówi Jarosław Bator, członek zarządu PKP SA.

Dworzec jest nietypowy: przy każdym z dwóch torów znajdują się dwie krawędzie peronowe. – Kiedyś historycznie dworzec był inaczej zorganizowany – wysiadało się na środek, a wsiadało ze skrajnych peronów. W tej chwili jest pełna dowolność – zauważa Bator. Kolejarze zastanawiają się nad powrotem do starych rozwiązań. – Myślimy o tym modelu bardzo intensywnie. Kiedyś ten dworzec właśnie tak funkcjonował i z tego względu był nagradzany na różnych konkursach – przypomina Jarosław Bator. Jak zaznacza, zmianę trzeba byłoby najpewniej wymusić.

Korytarz do metra

Rozdzielenie ruchu utrudniłoby jednak przesiadki do metra, która już obecnie nie należy do najwygodniejszych. Wyjścia z peronu środkowego znajdują się na jego krańcach, natomiast peronów bocznych – po środku. Niezależnie od kwestii rozdzielenia ruchu, na tapecie jest temat poprawy przesiadek między koleją a metrem, dalej od stacji metra. – Rozmawiamy z Metrem, w jaki sposób sprawniej i lepiej połączyć Warszawę Śródmieście ze stacją Centrum. To, co teraz mamy, to zupełnie nieoptymalny sposób przechodzenia z jednego środka transportu do drugiego – mówi Bator. W tej chwili pasażerowie muszą wyjść na powierzchnię, by potem znowu zejść na plac przed stacją metra i dalej na poszczególne perony. Rozważana jest budowa tunelu – prace miałyby zostać przeprowadzone podczas modernizacji linii średnicowej. Jak zaznacza przedstawiciel PKP SA, taki projekt będzie jednak kosztowny.

Połączenie z metrem było planowane w zasadzie od początku. Jego budowa była jednak odkładana w związku z niezrealizowanymi po dziś dzień planami zagospodarowania okolic Pałacu Kultury i Nauki. Jest szansa, że to się zmieni – przynajmniej w rejonie kolei. – Jesteśmy użytkownikiem wieczystym części terenu, największa działka jest jednak własnością m.st. Warszawy. Rozmawiamy intensywnie z miastem, w jaki sposób zrealizować to, co jest zapisane w planie zagospodarowania przestrzennego – mówi Jarosław Bator.

Zabudowa nad stacją

Ogólnowarszawskim problemem wstrzymującym zagospodarowanie wielu obszarów są roszczenia. Kolejarze pod tym względem są w komfortowej sytuacji. – Większość placu Defilad jest objęta jakimiś roszczeniami. Tam, gdzie my mamy Dworzec Śródmieście, zawsze był dworzec, więc nie ma kto ewentualnych roszczeń składać – zauważa Bator.

Okazją do inwestycji będzie przebudowa linii średnicowej, zaplanowana na lata 2018-2022. – Bierzemy bardzo intensywnie pod uwagę to, że jak będą prowadzone prace i będzie ograniczony ruch, to wtedy będzie można przygotować zabudowę. To najlepszy moment, żeby to zrobić – przekonuje przedstawiciel PKP SA. Jak dodaje, wymaga to dalszych rozmów i koordynacji działań z miastem. Niezbędne jest wykonanie kosztownych wzmocnień w tunelu.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Niezwykły projekt linearnego parku w samym sercu Manhattanu

Przestrzeń

Niezwykły projekt linearnego parku w samym sercu Manhattanu

Marcin Żywiałkowski 20 marca 2016

Warszawa. Nad Wisłą wyrośnie łąka

Przestrzeń

Warszawa. Nad Wisłą wyrośnie łąka

Olga Plesińska 16 marca 2016

ZTM w Warszawie: Obejdziemy się bez placu Narutowicza

Przestrzeń

ZTM w Warszawie: Obejdziemy się bez placu Narutowicza

Witold Urbanowicz 14 marca 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5