Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Pomorze: Zmiana zasad Fali. Bez odbicia karty na wyjściu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
25-01-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Gdańsk / gdansk.pl

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Pomorze: Zmiana zasad Fali. Bez odbicia karty na wyjściu
fot. Grzegorz Mehring/ gdansk.pl
W systemie Fala, który zacznie funkcjonować od 1 kwietnia w komunikacji publicznej w Gdańsku i na całym Pomorzu, wprowadzono istotną zmianę. Aby skorzystać z niższej ceny biletu nie będzie już trzeba „odbijać” karty przy wychodzeniu z pojazdu, co spotkało się z powszechną krytyką. Wystarczy tylko check in, czyli “odbicie” karty przy rozpoczęciu podróży.

Podczas konferencji prasowej na początku stycznia prezentującej system Fala zakomunikowano, że pasażerowie chcący skorzystać w Gdańsku z tańszego biletu miesięcznego za 117 zł (obecnie 109 zł) będą musieli od 1 kwietnia „odbijać” swoje karty przy wejściu i wyjściu z pojazdu. Kto przy wychodzeniu nie będzie chciał „odbijać” karty zapłaci nieco więcej tj. 130 zł.

Organizatorzy systemu Fala wprowadzili teraz duże udogodnienie dla pasażerów. Zrezygnowano bowiem z „odbicia” karty przy wyjściu z pojazdu. Wystarczy, aby pasażer “odbił” kartę tylko przy wejściu do autobusu i tramwaju. – Oznaczenie jedynie wejścia da systemowi Fala wystarczającą ilość danych, aby wiedzieć, jak podróżują pasażerowie i jakie są obciążenia poszczególnych linii – tłumaczy zmianę Paulina Chełmińska z referatu prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. Urzędnicy nie wykluczają wprowadzenia kolejnych korekt w systemie Fala. – Analizujemy wszystkie uwagi i skargi mieszkańców dotyczące nowego systemu – dodaje Paulina Chełmińska.

Pasażerowie, którzy nie będą chcieli korzystać z systemu Fala (nie będą „odbijać” karty przy wejściu), za taki sam bilet miesięczny w Gdańsku zapłacą 4,3 zł dziennie, czyli 130 zł miesięcznie, zamiast 3,9 zł dziennie (117 zł miesięcznie).

Dla dzieci i młodzieży przejazdy pozostaną bezpłatne. Dodatkowo, w systemie będzie obowiązywał 75-minutowy bilet metropolitalny, w ramach którego będziemy mogli poruszać się po całej metropolii, a zapłacimy za rzeczywistą ilość przejechanych przystanków.

Udogodnieniem jest również wprowadzenie biletu hybrydowego, dla osób korzystających z komunikacji zbiorowej sporadycznie. W tym przypadku będzie możliwość zakupu:
  • 20 biletów 75-minutowych, gdzie jeden z nich będzie kosztował 4,8 zł
  • 40 takich biletów, wówczas za jeden zapłacimy 4,5 zł

System zacznie funkcjonować od 1 kwietnia, testowo w aplikacji, a od lipca w pełni – obowiązujący na obszarze całego Pomorza dla pojazdów komunikacji zbiorowej, finansowanych przez samorządy. Zostanie utworzony wysoko zaawansowany technologicznie system, a w jego centralnej bazie znajdą się m.in. konta pasażerów, informacje o cenach biletów, trasach przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów oraz o rozkładach jazdy. Na kontach pasażerów będą zapisane uprawnienia do ulg i podstawowe dane użytkowników.

Każda zarejestrowana w systemie Fala osoba będzie mogła powiązać ze swoim kontem kartę płatniczą, która umożliwi regulowanie należności za przejazdy. Dla osób, które nie posiadają karty płatniczej lub nie chcą dodawać jej do systemu, będzie możliwość zasilenia e-portmonetki.

Pasażer, wsiadając do pociągu, autobusu, tramwaju czy trolejbusu, nie będzie zobowiązany do posiadania tradycyjnego biletu – będzie musiał mieć przy sobie jedynie specjalny identyfikator, który pozwoli systemowi go rozpoznać. Dalej system będzie działał już sam. Przeliczy przejechane przystanki, dopasuje taryfę, naliczy należne ulgi (odpowiednie dla pojazdów komunikacji autobusowej czy dla pociągów), a następnie podsumuje opłaty.

Identyfikacja pasażera w pojeździe będzie wymagała od niego zameldowania się w pojeździe lub na przystanku kolejowym w specjalnym czytniku (walidatorze). Do wykonania check in (z ang. zameldować się - przyp. red.) służyć będzie jeden z czterech nośników:
  • smartfon z aplikacją
  • karta Fala
  • karta płatnicza
  • papierowy bilet z kodem QR

Pasażer, odbijając się swoim identyfikatorem w pojeździe, da systemowi sygnał, że korzysta z usługi transportowej. Dzięki temu możliwe stanie się automatyczne naliczanie opłat za przejazdy – system rozpozna, kto jedzie, jakim pojazdem się przemieszcza oraz na jakim odcinku odbywa się podróż.

Głównym celem przygotowywanego projektu jest wprowadzenie na terenie całego województwa pomorskiego ujednoliconej i nowoczesnej formy płacenia za przejazdy środkami komunikacji zbiorowej, a także przejrzystego systemu informacji pasażerskiej.

Za wprowadzenie systemu Fala odpowiedzialna jest, zarejestrowana w Gdańsku, spółka Innobaltica, której głównymi akcjonariuszami są samorząd województwa pomorskiego, miasto Gdańsk, miasto Gdynia, miasto Słupsk, MZK Wejherowo oraz miasta Chojnice, Lębork, Puck i Tczew.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Ruszają testy FALI w Lęborku

Prawo & Finanse

Ruszają testy FALI w Lęborku

Redakcja/inf. pras 16 czerwca 2023

Trójmiasto: Fala później, mniejsze wzrosty cen biletów

Komunikacja

Pomorskie: Od kwietnia pilotaż Fali. Nowe taryfy biletowe

Prawo & Finanse

Gdańsk. Fala, czyli pomorski bilet, z dotacją unijną

Komunikacja

Zobacz również:

Ruszają testy FALI w Lęborku

Prawo & Finanse

Ruszają testy FALI w Lęborku

Redakcja/inf. pras 16 czerwca 2023

Trójmiasto: Fala później, mniejsze wzrosty cen biletów

Komunikacja

Pomorskie: Od kwietnia pilotaż Fali. Nowe taryfy biletowe

Prawo & Finanse

Gdańsk. Fala, czyli pomorski bilet, z dotacją unijną

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5