Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

Pomorskie: Nadchodzi Fala. Umowa na system integrujący komunikację podpisana

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2021-06-14 17:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa InnoBaltica

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pomorskie: Nadchodzi Fala. Umowa na system integrujący komunikację podpisana
fot. fb Piotra Borawskiego
Spółka InnoBaltica podpisała umowę z konsorcjum Asseco Data Systems i AEP Ticketing Solutions na wdrożenie platformy zintegrowanych usług mobilności Fala. Z pierwszych rozwiązań zintegrowanego systememu poboru opłat za przewozy wraz z jednolitą informacją pasażerską na obszarze całego województwa pomorskiego pasażerowie będą mogli korzystać w połowie przyszłego roku.

Umowę zawarto 14 czerwca. – Dzięki temu systemowi powstanie platforma integrującą transport publiczny w województwie, zarówno przewozy kolejowe, jak i autobusy, tramwaje czy trolejbusy komunikacji miejskiej. Na zadanie uzyskaliśmy 90 milionów złotych dotacji z funduszy Unii Europejskiej. Pasażerowie skorzystają z biletomatów i czytników kart, smartphonów i kodów QR, w które wyposażymy wszystkie pojazdy oraz wiele peronów i węzłów przesiadkowych. System poprowadzi pasażerów, aby zapłacili najniższą cenę za swoją podróż, a następnie rozliczy ją pomiędzy poszczególnymi organizatorami – mówi Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.

– System Fala to przedsięwzięcie, jakiego w Polsce jeszcze nie było. Jedna platforma elektroniczna połączy sieć kolejową i komunikację miejską w całym województwie pomorskim. Płacenie za przejazdy zostanie oparte na aplikacji i specjalnej karcie transportowej i płatniczej oraz sieci walidatorów, czyli czytników komunikacyjnych – mówi Marcin Stefański, prezes InnoBaltica.

W ramach systemu Fala przygotowana zostanie platforma, w której tworzone będą konta pasażerów. Zakłada się, że docelowo będzie to ok. 2,5 mln kont. System zawierać będzie także informacje o cenach biletów, rozkładach jazdy, trasach przejazdów autobusów, tramwajów, trolejbusów i pociągów – tak, aby zapewnić obsługę rozliczenia ogromnej liczby usług transportowych w każdej chwili działania transportu publicznego. Aplikacja pozwoli automatycznie rozliczyć przejazdy pasażera dzięki sieci walidatorów (czytników), które rozmieszczone będą w autobusach, tramwajach, trolejbusach oraz na stacjach i przystankach kolejowych.

Pasażer, wsiadając do pojazdu, zobowiązany będzie do „meldowania się” w nim poprzez zbliżenie identyfikatora, np. swojej karty lub smartfonu do kasownika albo do zacheckowania się w aplikacji. Ideą, która przyświecała projektantom Fali, było hasło „wsiadam i jadę” – nie muszę znać cen biletów, a i tak poniosę najniższe z możliwych koszty. System uwzględni moje ulgi, dobierze najkorzystniejszą cenę biletów i jeśli będzie taka możliwość, połączy bilety w taki sposób, aby dać jak najniższą sumę. Podróżując z Falą, zarówno mieszkaniec Pomorza, jak i turysta, będzie mógł w trasie liczyć na podpowiedzi o dostępnych lepszych połączeniach, co zwiększy jego gwarancję dotarcia na miejsce w zakładanym czasie.

Co bardzo istotne – nowy system będzie działał nie tylko na terenie Trójmiasta czy metropolii. Obejmie on także komunikację w mniejszych miastach Pomorza – również na obrzeżach województwa. A trzeba pamiętać, że mniejsze ośrodki nie mają finansowych możliwości, aby samodzielnie wdrażać tak innowacyjne projekty. Ich systemy komunikacyjne zazwyczaj nie są także obejmowane przez twórców komercyjnych aplikacji.

– Cieszymy się, że zostaliśmy wybrani do realizacji tak innowacyjnego projektu, jakim jest system Fala. Dołożymy wszelkich starań, aby wspólnie z naszym sprawdzonym konsorcjantem, firmą AEP Ticketing Solutions, dostarczyć mieszkańcom Pomorza rozwiązanie, które podniesie komfort korzystania z komunikacji publicznej na terenie całego województwa. Posiadamy bogate doświadczenie w realizacji złożonych projektów informatycznych o dużej skali, a z naszych systemów korzysta ponad 200 samorządów w Polsce. Jesteśmy także dostawcą rozwiązań cyfrowej infrastruktury miejskiej oraz systemów poboru opłat i te wszystkie doświadczenia będziemy wykorzystywać w realizacji projektu Fala – mówi Andrzej Dopierała, prezes Asseco Data Systems.

Ostateczny harmonogram realizacji zadania zostanie przyjęty w ciągu miesiąca od dnia podpisania umowy, jednak już dziś wiadomo, że pasażerowie będą mogli korzystać z pierwszych funkcjonalności systemu Fala już w połowie przyszłego roku. Pełną funkcjonalność ma osiągnąć w 2023 r.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Ruszyła elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Przestrzeń

Ruszyła elektryfikacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

pomorskie.eu 15 czerwca 2021

Gdańsk. Fala, czyli pomorski bilet, z dotacją unijną

Komunikacja

Gdańsk. Fala, czyli pomorski bilet, z dotacją unijną

jd/inf. pras. 09 sierpnia 2019

Pomorski bilet będzie się nazywał „FALA”

Mobilność

Pomorski bilet będzie się nazywał „FALA”

jd/inf. pras. 19 marca 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5