Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Polski rozkład jazdy na e-papierze nagrodzony w Londynie

Dalej Wstecz
Autor:

jd/inf. pras.

Data publikacji:
2019-03-21 11:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Polski rozkład jazdy na e-papierze nagrodzony w Londynie
fot. Dysten
Polski rozkład jazdy na e-papierze nagrodzony w Londynie
Polski rozkład jazdy na e-papierze nagrodzony w Londynie
Zabrzańska firma Dysten wymyśliła rozkład jazdy technologią przypominający e-booki, z których korzystamy jadąc tramwajem i czytając książkę. Taki e-papierowy rozkład jazdy ma szereg zalet, jest wandaloodporny, bardzo wyraźny, a przede wszystkim zużywa minimalne ilości prądu.

E-papierowy rozkład jazdy pozwala zarządzać wyświetlanymi rozkładami jazdy i ostrzeżeniami zdalnie – przez Internet, np. z użyciem chmury i niezależnie dla każdego przystanku. Zużycie prądu jest tak małe, że niepotrzebne stają się kosztowne przyłącza energetyczne, a system można rozszerzać o dodatkowe opcje zwiększające bezpieczeństwo podróżnych. Podstawowej wersji do działania wystarczy solar. Po wgraniu obrazu prąd jest już niepotrzebny. Pozycje cząsteczek są ustalone i od tej chwili ekran nie zużywa energii.

Taki rozkład jazdy nie męczy oczu, ma szerokie kąty widzenia i nie odbija światła. Treści są widoczne nawet w pełnym słońcu. Ekrany e-papierowe nie są typowymi wyświetlaczami. Obraz nie jest od tyłu podświetlany jak w ekranach LCD. Czytamy dzięki światłu odbitemu, tak jak zwykłą książkę lub gazetę. Konsekwencją rozwiązania jest kompletny brak migotania – obraz wytwarzają cząsteczki odpowiadające pojedynczym pikselom, zawieszone w cieczy.

Na e-papierze oprócz rozkładu jazdy można wyświetlić dowolne treści – mapy połączeń, warunki pogodowe (np. o zbliżającej się burzy). Może zapewnić monitoring, zwiększyć bezpieczeństwo dzięki wykorzystaniu przycisków do wywołania SOS, a osobom niedowidzącym odczytać rozkład jazdy i komunikaty.

Rozwiązanie Dystenu zdobyło niedawno dwie nagrody podczas prestiżowego konkursu Global Light Rail Awards w Londynie. Zostało nagrodzone w kategoriach: Best Customer Initiative 2018 i Technical Innovation of the Year 2018. Co ciekawe, każda z kategorii jest oceniana przez inny zespół ekspertów, więc zostały przyznane niezależnie od siebie. Do tej pory jedyną polską firmą wyróżnioną w Londynie, była kilka lat temu Pesa.

Technologię Dystenu można było niedawno obejrzeć w Katowicach. Firma skonstruowała e-papierowy pylon, stanowiący fragment przystanku, który w całości czerpie prąd ze źródeł odnawialnych. Panelem solarnym jest praktycznie cała wiata przystankowa. Prototyp został zainstalowany przy katowickim Spodku z okazji konferencji klimatycznej COP24.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5