Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Polska – Słowacja: Ułatwień koncesyjnych nie będzie

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
23-04-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Polska – Słowacja: Ułatwień koncesyjnych nie będzie
fot. Kasper Fiszer.Autobus regionalny na Słowacji.
MIB twierdzi, że niemożliwa jest rezygnacja z wymogu posiadania koncesji międzynarodowych dla przewoźników realizujących przewozy transgraniczne. Resort wskazuje również, że popyt na usługi komunikacyjne pomiędzy Polską a Słowacją jest stosunkowo niewielki, bo turyści wolą przekroczyć granicę samochodem.

Coraz liczniejsze są głosy poparcia dla inicjatywy Polska – Słowacja Autobusy związanej z portalem Port Europa. Nawołuje ona do uproszczenia procedur wymaganych w przypadku chęci otwarcia przez przewoźnika połączenia transgranicznego. Jej przedstawiciele argumentują, że autobusów z Podhala za południową granicę kraju jest stanowczo zbyt mało, a główną barierą rozwoju sieci połączeń jest według przedsiębiorstw komunikacyjnych nadmierna biurokracja.

Kolejna interpelacja poselska ws. transportu na Słowację

Interpelację w sprawie opisywanego już na naszych łamach problemu złożyła niedawno poseł PO Henryka Krzywonos-Strycharska (wcześniej pytania w tym temacie zadawał już poseł Nowoczesnej Witold Zembaczyński). – Inicjatywy społeczne wskazują (...), iż nie ma przeszkód [ze strony UE] do podpisania umowy dwustronnej, która liberalizowałaby wymagania koncesyjne – czytamy w piśmie posłanki skierowanym do Ministra Infrastruktury i Budownictwa. Dziś przewoźnicy muszą bowiem uzyskiwać koncesję wspólnotową, a nie tylko odpowiednie pozwolenia obu państw, przez które przebiegać ma trasa.

Choć ministerstwo jest gotowe podjąć pewne kroki, które ułatwiłyby otwieranie nowych połączeń, resort wskazuje w odpowiedzi, że rezygnacja z obowiązku koncesyjnego jest w świetle przepisów unijnych niemożliwa. – Rozporządzenie nr 1073/2009 nie przewiduje możliwości zawarcia umowy w celu traktowania międzynarodowych przewozów drogowych osób sięgających w głąb innego państwa członkowskiego jako przewozów krajowych – tłumaczy Justyna Skrzydło, podsekretarz stanu w MIB.

Autobusów przybędzie, jeśli zapłacą za nie samorządy

– W tym kontekście Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa uzyskało opinię Komisji Europejskiej dotyczącą zakresu możliwych uzgodnień w ramach porozumień, o których mowa w art. 25 rozporządzenia 1073/2009. Komisja wyjaśnia, że międzynarodowy przewóz osób podlega obowiązkowi posiadania licencji wspólnotowej i nie ma możliwości zniesienia obowiązku posiadania ww. licencji w wyniku zawarcia powyższego porozumienia [między państwami] – czytamy w dokumencie.

W dalszej części odpowiedzi Justyna Skrzydło wyraża wątpliwość, czy wobec braku możliwości wprowadzenia ułatwień koncesyjnych zawarcie porozumienia ze Słowacją, które liberalizowałoby mniej istotne aspekty funkcjonowania połączeń, rzeczywiście przyczyniłoby się do uruchomienia nowych kursów. Przypomina też, że komunikację transgraniczną mogą organizować w ramach służby publicznej samorządy z obu państw. Niedawno wolę uruchomienia komunikacji regularnej ze Słowacją wyrażały władze Małopolski.

Podróżnych jest więcej, ale w samochodach

MIB wskazuje też, że podstawowym hamulcem rozwoju komunikacji na obszarach transgranicznych może być niewielkie zainteresowanie ze strony pasażerów. – Obecnie odnotowuje się wzrastający indywidualny przygraniczny ruch kołowy, który z racji swojej specyfiki jest na obszarach górskich na pograniczu polsko-czeskim i polsko-słowackim skuteczny i w konsekwencji często preferowany. Powyższy fakt ma z kolei bezpośredni wpływ na popyt na przewozy drogowe realizowane transportem autobusowym. Obecnie jest on na tyle niewielki, że firmy przewozowe nie podejmują się uruchomienia regularnych linii autobusowych na zasadach komercyjnych – stwierdza przedstawicielka resortu. Argument o wzrastającej skali ruchu samochodowego można by jednak odczytać także... zupełnie odwrotnie – jako dowodzący rosnącego zapotrzebowania na transport.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Powróciły polsko-czesko-niemieckie autobusy transgraniczne

Mobilność

Powróciły polsko-czesko-niemieckie autobusy transgraniczne

Artur Bogdanowicz 06 lipca 2021

Zakopane. Od lata ruszy regularny autobus na Słowację

Komunikacja

Polska – Słowacja: Połączenia autobusowe z przesiadką?

Komunikacja

Małopolska: Połączenia na Słowację wciąż niepewne

Komunikacja

Świnoujście. UBB tłumaczy: Mamy prawo jeździć autobusami

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Powróciły polsko-czesko-niemieckie autobusy transgraniczne

Mobilność

Powróciły polsko-czesko-niemieckie autobusy transgraniczne

Artur Bogdanowicz 06 lipca 2021

Zakopane. Od lata ruszy regularny autobus na Słowację

Komunikacja

Polska – Słowacja: Połączenia autobusowe z przesiadką?

Komunikacja

Małopolska: Połączenia na Słowację wciąż niepewne

Komunikacja

Świnoujście. UBB tłumaczy: Mamy prawo jeździć autobusami

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5