Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Połowa nowych autobusów miejskich w UE bez emisji spalin w 2024 roku

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
09-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
07-03-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Połowa nowych autobusów miejskich w UE bez emisji spalin w 2024 roku
fot. Solaris Bus & Coach
Według ekspertów, jeśli tempo wzrostu dalej będzie utrzymywać się na obecnym poziomie, sprzedaż pojazdów bezemisyjnych osiągnie 100% do 2027 roku. Jak wyglądają statystyki emisji w poszczególnych krajach?

Prawie połowa (49%) nowych miejskich autobusów w Unii Europejskiej w 2024 roku była bezemisyjna, co sprawia, że autobusy miejskie stały się jednym z pierwszych sukcesów Zielonego Ładu. Sprzedaż przekroczyła prognozy T&E z ubiegłego roku, mimo iż zakładały one wykładniczy wzrost. Jest to efektem szybszego niż oczekiwano wzrostu liczby autobusów wodorowych, które stanowiły 3% nowych pojazdów w 2024 roku. Jednak to autobusy elektryczne wciąż dominują, posiadając 46% udziałów na całym rynku.

Sukces ten zawdzięczamy nie tylko nowym regulacjom unijnym z zeszłego roku, które wysłały jasny sygnał, że dni autobusów dieslowych są policzone, ale także polityce poszczególnych miast i inicjatywom takim jak strefy zeroemisyjne i cele dotyczące floty. W efekcie rynek autobusów miejskich przestawia się na zeroemisyjność znacznie szybciej, niż wymaga tego unijna Dyrektywa o Pojazdach Czystych oraz normy CO2 dla ciężarówek i autobusów. Przy takim tempie wzrostu sprzedaż autobusów miejskich w pełni bezemisyjnych ma szansę osiągnąć 100% do 2027 roku. Dla mieszkańców miast oznacza to cichsze ulice i czystsze powietrze.


Taki szybki rozwój na poziomie europejskim maskuje pewne różnice regionalne. Choć większość krajów wyprzedza o krok lub kilka obecne i nadchodzące cele, kilka krajów pozostaje w tyle, co pokazuje, jak ważne jest stawianie celów i założeń na poziomie ogólnokrajowym. Nowe kryteria zamówień publicznych mogą wspierać rozwój europejskich miast w zakresie rozszerzania i zastępowania starego taboru nowymi autobusami zeroemisyjnymi. Przetargi powinny koncentrować się na autobusach elektrycznych i wodorowych, a nie na technologii gazowej i hybrydowej, oraz preferować pojazdy produkowane w Europie, aby publiczne środki wspierały europejskie miejsca pracy i przemysł.

Kraje na czołowej pozycji

Pod względem ilości autobusów zeroemisyjnych na rynku europejskim w minionym roku dominują Holandia, Finlandia i Islandia, gdzie sprzedaż autobusów elektrycznych wyniosła 100% w 2024 roku. Na większych rynkach (tj. w krajach, w których sprzedaje się ponad 1000 nowych autobusów rocznie) liderem jest Hiszpania, osiągając 57% udziału w rynku ZE, wyprzedzając Wielką Brytanię, która zajmuje drugie miejsce z wynikiem 56%. Włochy zajmują trzecie miejsce z 44% udziałem autobusów ZE, ale poniżej średniej UE27, która wynosi 49%. Francja i Niemcy zajmują 4. i 5. miejsce, z udziałem autobusów bezemisyjnych na poziomie jednej trzeciej.


Ważne zmiany w 2024 roku

Przykład Estonii daje nadzieję na to, co można osiągnąć w zaledwie dwanaście miesięcy. W zeszłym roku Estonia była na ostatnim miejscu w rankingu, ponieważ w 2023 roku zarejestrowano tam dokładnie zero autobusów bezemisyjnych (tak samo zresztą w poprzednich latach). Pojawiła się jednak nadzieja, że kraj szybko nadrobi zaległości, gdyż Tallin otrzymał pierwsze elektryczne autobusy w kraju w kwietniu 2024 roku. Nadzieje się spełniły: 84% nowych estońskich autobusów miejskich to pojazdy elektryczne.

Z danych wynika również, że zdobywać rynek zaczynają autobusy wodorowe, poprzez podwojenie swojego udziału z 2023 roku, osiągając prawie 3% w 2024 roku. Co ciekawe, ich popularność w 2024 roku była głównie ograniczona do większych rynków, podczas gdy wcześniej autobusy wodorowe zyskiwały na znaczeniu na mniejszych rynkach. W Holandii wodór stanowił 20% nowych autobusów miejskich w 2021 roku, ale ich udział spadł do 13% w 2022 roku, 5% w 2023 roku, a w 2024 roku wyniósł 0%.

W przeciwieństwie do napędów bezemisyjnych, udziały innych alternatywnych napędów utrzymują się na stosunkowo niskich poziomach. Autobusy hybrydowe, które zazwyczaj stanowią około jednej piątej sprzedaży nowych autobusów w UE, stanowiły jedynie 16% nowych pojazdów w 2024 roku. Podobnie, udział autobusów gazowych pozostał na swoim historycznie niskim poziomie wynoszącym 14%.

Ogólne zestawienie od 2021 roku

Rynek autobusów miejskich w Europie jest stosunkowo mały, z tylko kilkoma setkami lub tysiącami sprzedanych pojazdów rocznie w danym kraju. Klasyfikowanie krajów na podstawie łącznych udziałów sprzedaży od 2021 roku pozwala porównać ich ogólne wyniki, choć nie pokazuje, jak te kraje zmieniały się w czasie.


Holandia zdecydowanie prowadzi w transformacji: od 2021 roku mniej niż 1% nowych autobusów miejskich to pojazdy dieslowe. Tuż za nią znajdują się kraje nordyckie oraz kilka krajów Europy Wschodniej i Południowej. Od 2021 roku około 65% nowych autobusów miejskich w Bułgarii, Rumunii i Grecji to pojazdy elektryczne.

Sześć krajów wykazuje wyraźnie wolniejszą transformację na zeroemisyjne autobusy miejskie niż reszta Europy: Austria, Czechy, Węgry, Estonia, Słowacja i Chorwacja. Z wyjątkiem Węgier, kraje te zostały już zidentyfikowane jako opóźnione w 2022 roku.

Większość z nich jednak w ostatnich latach pokazuje (choć czasem nieśmiałe) oznaki poprawy. Jeśli, jak mówią przewidywania, 2025 rok będzie punktem zwrotnym, w którym więcej niż połowa nowych autobusów miejskich będzie bezemisyjna, możemy spodziewać się, że transformacja przyspieszy również w krajach, które pozostają w tyle.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Solaris dostarczy 180 elektrobusów do Malmö. W tym 24-metrowe

Komunikacja

Solaris dostarczy 180 elektrobusów do Malmö. W tym 24-metrowe

inf. pras. Solaris Bus & Coach 27 sierpnia 2025

Nowe elektrobusy dla Świeradowa-Zdroju od Solarisa

Komunikacja

Nowe elektrobusy dla Świeradowa-Zdroju od Solarisa

Paulina Piziorska 20 sierpnia 2025

85 nowych elektrobusów dla Warszawy – znamy zwycięzców przetargu

Komunikacja

Olsztyn zamawia flotę nowoczesnych elektryków

Komunikacja

Olsztyn zamawia flotę nowoczesnych elektryków

Paulina Piziorska 18 sierpnia 2025

120 nowych autobusów dla Warszawy

Komunikacja

120 nowych autobusów dla Warszawy

Paulina Piziorska 18 sierpnia 2025

Zobacz również:

Solaris dostarczy 180 elektrobusów do Malmö. W tym 24-metrowe

Komunikacja

Solaris dostarczy 180 elektrobusów do Malmö. W tym 24-metrowe

inf. pras. Solaris Bus & Coach 27 sierpnia 2025

Nowe elektrobusy dla Świeradowa-Zdroju od Solarisa

Komunikacja

Nowe elektrobusy dla Świeradowa-Zdroju od Solarisa

Paulina Piziorska 20 sierpnia 2025

85 nowych elektrobusów dla Warszawy – znamy zwycięzców przetargu

Komunikacja

Olsztyn zamawia flotę nowoczesnych elektryków

Komunikacja

Olsztyn zamawia flotę nowoczesnych elektryków

Paulina Piziorska 18 sierpnia 2025

120 nowych autobusów dla Warszawy

Komunikacja

120 nowych autobusów dla Warszawy

Paulina Piziorska 18 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij