Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

Polonus jako pierwszy kwalifikuje producentów autokarów

Dalej Wstecz
Autor:

Przemysław Farsewicz

Data publikacji:
2018-02-13 12:22
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Polonus jako pierwszy kwalifikuje producentów autokarów
fot. Mateusz Pieróg
Pod tą nazwą kryje się nowy tryb prowadzenia zamówień, którą Polonus – prawdopodobnie jako pierwszy w Polsce – postanowił wykorzystać. Przedmiotem zamówienia jest wyleasingowanie autobusów. Jednak zanim do tego dojdzie, firmy muszą zostać zakwalifikowane do wykazu wykonawców spełniających warunki udziału w przetargu. Spośród nich Polonus wybierze realizatora zamówienia. Jak zapewnia przewoźnik, użyty tryb ma wiele zalet, a jedną z nich jest oszczędność czasu.

PKS Polonus, dalekobieżny przewoźnik autobusowy, postanowił jako pierwszy w Polsce wykorzystać nowy tryb zamówień publicznych noszący nazwę systemu kwalifikowania wykonawców. Na czym to polega? Zamawiający prowadzi wykaz wykonawców, którzy muszą się do niego zakwalifikować po spełnieniu określonych warunków. Co więcej, zgodnie z prawem, zamieszczenie ogłoszenia o systemie kwalifikacji wykonawców może również zastąpić ogłoszenie o przetargu ograniczonym i negocjacjach z ogłoszeniem. W takim przypadku ogłoszenie o istnieniu systemu kwalifikacji może stanowić równocześnie zaproszenie do ubiegania się o zamówienie, a wykonawcy są wybierani wyłącznie spośród wykonawców zakwalifikowanych do systemu.

Dokumenty składa się tylko raz


Wykonawca, który ubiega się o dopuszczenie do udziału w systemie kwalifikowania wykonawców, musi złożyć odpowiedni wniosek wraz z oświadczeniem o spełnianiu warunków określonych przez zamawiającego w ogłoszeniu. Wykonawcy, którzy zostali dopuszczeni do udziału w systemie, nie mają już obowiązku składania dokumentów potwierdzających spełnianie warunków wskazanych w ogłoszeniu o systemie kwalifikowania wykonawców przy kolejnych zamówieniach objętych tym systemem, o ile złożone dokumenty są aktualne. Oznacza to, że wybrani wykonawcy będą automatycznie dopuszczeni do udziału w ogłaszanym przez zamawiającego przetargu.

Jak tłumaczy PKS Polonus, przewoźnik stworzy trzy siostrzane wykazy do zakupów autobusów nowych, używanych i leasingu. – System kwalifikowania jest systemem otwartym, a tym samym dokumenty do weryfikacji można złożyć w dowolnym czasie, przez cały czas trwania systemu. Tryb ten będzie dostępny od 1 marca 2018 roku do 31 grudnia 2021 roku – mówi Andrzej Padziński, dyrektor operacyjny PKS Polonus.

Kto wpisze się do systemu?

W przypadku Polonusa o zakwalifikowanie do systemu mogą ubiegać się wykonawcy, którzy dysponują jednym oddziałem serwisu oferowanych autobusów i autokarów na terenie województwa mazowieckiego. Ponadto firma musi zapewnić części zamienne do napraw gwarancyjnych, a w przypadku napraw pogwarancyjnych oraz nie objętych gwarancją, zapewnić możliwość zakupu i dostarczenia części zamiennych niezbędnych do prawidłowej eksploatacji autobusów i autokarów przez co najmniej 10 lat od daty odbioru danego typu pojazdu. Dodatkowo pojawia się wymóg zawarcia w ostatnich trzech latach umów na sprzedaż, dla których łączna suma wartości autobusów i autokarów była nie mniejsza niż 30 mln zł, a których dopuszczalna masa całkowita wynosi powyżej 3,5 t. Wykonawca musi także zapewnić wyposażenie serwisu PKS Polonus w urządzenia diagnostyczne i narzędzia specjalne niezbędne do obsługi i diagnozy podzespołów i układów zamontowanych w autobusach i autokarach. Zamawiający wymaga także przeszkolenia serwisantów w zakresie niezbędnym do otrzymania autoryzacji wewnętrznej producenta.

– Od 1 marca 2018 roku do każdego zakupu autobusów i leasingu stosujemy w ramach potrzeb jeden z dwóch trybów: przetarg ograniczony lub negocjacje z ogłoszeniem. Ogłoszenie ograniczone będzie oczywiście tylko do sprzedawców/leasingodawców będących zakwalifikowanymi do systemu. Po drugie rozdzielamy wybór oferty na autobus od wyboru oferty na leasing – tłumaczy Padziński. Jak podkreśla zamawiający, przy wyborze ofert uwzględniać będzie kryteria ceny (80%) oraz jakości (20%).

Będą nowe i używane autobusy

Zdaniem Polonusa, nowy tryb przynosi sporo ułatwień dla kontrahentów. – Mogą skupić się na tym, czym się zajmują – dealerzy na autobusach, a firmy leasingowe na ofercie finansowej – nie szukają partnerów do kompleksowych zamówień. Dokumenty i oświadczenia składają raz, do momentu kiedy się coś nie zmieni, lub nie utracą ważności, a nie przy każdym postępowaniu – przekonuje Padziński.

Jest w tym również wiele korzyści dla samego zamawiającego. Jak wymienia dyrektor PKS Polonus, firma ma większy wybór produktów, jest szansa na większą konkurencyjność wśród wykonawców, a w dodatku zamawiający może liczyć, że będzie miał do czynienia ze sprawdzonymi producentami. Co istotne, nowy tryb skraca terminy pozyskiwania zamówienia, gdyż ogranicza się biurokrację.

– W roku 2018 PKS Polonus planuje leasingi do kwoty 15 mln zł – 10 mln na autobusy nowe i 5 mln na używane. Potencjalnych wykonawców zapraszamy do składania swoich ofert – podaje Padziński.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Jaki był 2017 rok? Polonus ocenia

Komunikacja

Jaki był 2017 rok? Polonus ocenia

Przemysław Farsewicz 18 stycznia 2018

W Mińsku Mazowieckim ruszyła komunikacja. Bezpłatna

Komunikacja

W Mińsku Mazowieckim ruszyła komunikacja. Bezpłatna

Witold Urbanowicz 09 stycznia 2018

Polonus: Warszawa Zachodnia 2.0 już w 2023 roku

Przestrzeń

Polonus: Warszawa Zachodnia 2.0 już w 2023 roku

Przemysław Farsewicz 08 stycznia 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS