Partnerzy serwisu:
Mobilność

Podsumowanie Kongresu „Mobility Poland”

Dalej Wstecz
Autor:

Wojciech Suchorzewski

Data publikacji:
2016-06-17 14:10
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Podsumowanie Kongresu „Mobility Poland”
fot. Martyn Janduła
Zakończyła się I konferencja Mobility Poland, zorganizowana przez TOR Konferencje, fundację Seriatim i Centrum Zarządzania Innowacjami i Transferem Technologii Politechniki Warszawskiej. Przedstawiamy podsumowanie i wnioski uczestników konferencji, zebrane przez profesora Wojciecha Suchorzewskiego z Politechniki Warszawskiej.

Tematyka i podstawowe tezy wystąpień i dyskusji

1. Koncentracja na zagadnieniach mobilności (przemieszczanie się osób) i dużych miastach.
2. Kluczowy cel - zrównoważony rozwój, to jest uwzględnienie celów społecznych (jakość życia), ekonomicznych i środowiskowych.
3. Wyzwaniem jest ograniczenie wzrostu konsumpcji energii i redukcji emisji (w tym gazów cieplarnianych - CO2eq) przez transport.
4. Cel zwiększenia dostępności koliduje z celem ograniczania transportochłonności życia i gospodarki (paskm, tkm).
5. Głównymi tematami wystąpień i dyskusji były:
    • samochód osobowy w mieście (samochód elektryczny, formy racjonalnego wykorzystania i in.)
    • sposoby doskonalenia transportu publicznego,
    • wykorzystania zaawansowanych rozwiązań IT/ITS. 
6. W ograniczonym zakresie dyskutowane były kwestie:
    • transportochłonności, w tym związków między zagospodarowaniem przestrzennym i transportem (Oslo, Warszawa),
    • efektywności ekonomicznej.

Refleksje

1. Prezentacje wyników prac nad innowacyjnymi rozwiązaniami świadczą o dużym potencjale intelektualnym kadr krajowych.
2. Sukcesy przemysłu krajowego, w tym producentów producentów taboru autobusowego i szynowego rokują nadzieje na dalszy postęp.
3. Szansą postępu w rozwiązywaniu problemów transportowych (w tym środowiskowych) są nie tylko innowacyjne rozwiązania techniczne, ale także organizacyjne. Przykłady: car-sharing i car-pooling (BlaBlaCar).
4. Szczególne nadzieje wiązać należy z rozwiązaniami ITS, które charakteryzują się wysoką efektywnością, w tym ekonomiczną. Przykład – SmartCity.
5. Tematem budzącym szczególne zainteresowanie były sposoby rozwiązania problemów środowiskowych, jakie stwarza samochód osobowy (wskaźniki motoryzacji w miastach polskich znacznie wyższe niż w krajach Europy Zachodniej, wysoka średnia wieku pojazdów). Ostatnio uwaga skupiona jest na samochodzie i autobusie elektrycznym. Wskazywano także inne możliwości, np. remanufacturing (konwersja samochodu spalinowego na elektryczny). Nadzieje budzą ostatnie deklaracje Ministerstwa Rozwoju.

Warunki sukcesu

1. Skala wdrożenia innowacyjnych rozwiązań (np. systemy zasilania pojazdów elektrycznych i innych alternatywnych)
2. Współpraca sektorów:
    • publicznego, biznesu i społeczeństwa,
    • przemysłu i jednostek badawczo-rozwojowych. 
3. Wsparcie środkami publicznymi (EU i PL).
4. Prawo (np. import używanych pojazdów).
5. Promocja, popularyzacja idei zrównoważonej mobilności
6. Akceptacja społeczna.

Bariery

1. Koszty Innowacyjnych rozwiązań.
2. Konkurencja producentów.
3. Bezpieczeństwo (np. w odniesieniu do autonomicznych pojazdów).

Wnioski

1. Transport w miastach jest jednym z najtrudniejszych wyzwań polityki zrównoważonego rozwoju.
2. Dokumenty UE i krajowe - w tym dot. polityki transportowej w miastach - świadczą, że od kilkunastu lat istnieje zrozumienie potrzeby podejmowania działań zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju. Wiele miast polskich odnosi sukcesy we wdrażaniu tej polityki.
3. Jest konieczne lepsze wykorzystanie dostępnych rozwiązań technicznych i organizacyjnych, umożliwiających dalszą poprawę sytuacji. .
4. Istnieje duże zapotrzebowanie na innowacyjne rozwiązania dotyczące środków i organizacji transportu. Dotyczy to nie tylko dużych miast
5. Korzystne warunki dla opracowania i testowania nowych koncepcji mobilności, organizacji transportu i logistyki stwarza, m.in. unijny program Horizon 2020 oraz deklaracje Ministerstwa Rozwoju oraz Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
6. Krajowe jednostki badawcze i rozwojowe, przemysł i jednostki sektora publicznego (w tym JST) dysponują dużym potencjałem intelektualnym. Stwarza to szanse uzyskania postępu w realizacji celów zrównoważonego rozwoju transportu w miastach i wzrostu gospodarczego. Warunkami sukcesu jest akceptacja społeczna i współpraca wszystkich interesariuszy.

16.06.2016

Wnioski zebrał: Wojciech Suchorzewski, Politechnika Warszawska

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Pierwsze polskie auta bez kierowcy wyjadą na Piotrkowską?

Mobilność

Pierwsze polskie auta bez kierowcy wyjadą na Piotrkowską?

Redakcja 28 września 2016

Polska potrzebuje marek końcowych

Mobilność

Polska potrzebuje marek końcowych

Łukasz Malinowski 21 września 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5