fot. Kasper FiszerAutobus PKS Jarosław w okolicach Ustrzyk Górnych
Kondycja transportu regionalnego na Podkarpaciu po pierwszym etapie pandemii koronawirusa jest dobra – twierdzą władze regionu. Nie zauważają one istotnych problemów z funkcjonowaniem komunikacji na żadnej z tras, przyznając przy tym, że część przwoźników zlikwidowała kursy w okresie zmniejszonego zainteresowania pasażerów i ograniczeń prawnych. Niektóre odwołane połączenia zostały jednak zastąpione przez inne przedsiębiorstwa.
Województwo podkarpackie, a zwłaszcza jego południowa część, która charakteryzuje się niską gęstością zaludnienia i trudnym profilem górskich dróg, jest obsługiwane przez autobusy regionalne w stopniu mniejszym niż jeszcze kilka czy kilkanaście lat temu. Z działalności wycofało się tam kilka dużych przedsiębiorstw, w tym Arriva będąca kontynuatorem dawnych PKS-ów (w tym z Sanoka). Już wcześniej doszło do redukcji liczby kursów na wielu trasach oraz do ograniczania termunu ich wykonywania, a po rezygnacji z prowadzenia rozkładowych połączeń lukę tylko częściowo wypełnił PKS Jarosław. Niektórzy przewoźnicy zastąpili odwołane kursy innych firm
Dużym problemem w skali ogólnopolskiej okazało się funkcjonowanie regionalnego transportu autobusowego w czasie epidemii koronawirusa, w tym także po likwidacji dużej części ograniczeń prawnych dotyczących życia gospodarczego i społecznego. Czy komunikacja ogranizowana przez przewoźników na zasadach komercyjnych przetrwała trudny czas? Zdaniem władz regionu tak. – Likwidacja lub zawieszenie kursów związane z pandemią COVID-19 z reguły dotyczyło linii, na których występował więcej niż jeden przewoźnik – mówi Aleksandra Grzelak-Nieduży z Biura Prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.
Twierdzi ona, że zmniejszenie liczby kursów jednego przewoźnika uzupełniane byo więc przez inne przedsiębiorstwa. – Ponadto aktualnie obserwujemy, że połączenia są sukcesywnie przywracane – dodaje. Służby prasowe UMWP poinformowały nas także, że samorząd nie planuje wsparcia sektora np. poprzez organizację nowych linii komunikacyjnych dotowanych w ramach rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych lub z kasy województwa albo z innych źródeł.
Zdaniem UMWP problemów niezwiązanych z epidemią nie ma
– Województwo podjęło natomiast działania udzielennia pomocy finansowej określonym podmiotom gospodarczym poprzez program Tarczy Antykryzysowej – stwierdziła nasza rozmówczyni. Oczeniła ona przy tym pozytywnie ogólną kondycję komunikacji autobusowej w regionie.
– Urząd marszałkowski nie zauważa aktualnie na żadnych ciągach komunikacyjnych istotnych problemów z funkcjonowaniem transportu publicznego, które byłyby niezwiązane ze skutkami stanu epidemicznego w kraju – powiedziała Aleksandra Grzelak-Nieduży. Przypomnijmy jednak, że do wielu miejscowości komunikacja nie dociera w dni inne niż nauki szkolnej. Dotyczy to nawet terenów turystycznych, np. Bartnego położonego w sercu Beskidu Niskiego, gdzie znajduje się schronisko PTTK.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.