Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Podkarpackie: Ważne i niedrogie inwestycje w parkingi park&ride

Dalej Wstecz
Autor:

jar, Rynek Kolejowy

Data publikacji:
2019-01-09 14:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Podkarpackie: Ważne i niedrogie inwestycje w parkingi park&ride
fot. jar (2012)Kadr ze stacji Oleszyce
W minionym roku kontynuowano regionalny projekt mający na celu realizację inwestycji „okołokolejowych”. Podobnie jak w latach ubiegłych, dotyczyły one głównie prac drogowych. Podkarpackie przedsięwzięcie będzie realizowane również w bieżącym roku.

Jak informuje „Rynek Kolejowy” Aleksandra Gorzelak-Nieduży z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie, w minionym roku zrealizowano 4 projekty z ośmiu zaplanowanych. Podobnie jak w latach ubiegłych, większość zadań dotyczyła inwestycji drogowych. Z pomocą środków z Wojewódzkiego FK położone przy linii kolejowej nr 91 Kraków Główny – Medyka Miasto Dębica wybudowało parking miejski wraz z chodnikiem przy ul. Ks. Konarskiego. Gmina Jedlicze (linia kolejowa nr 108 Stróże - Krościenko) wykonała zadanie pn. „Przebudowa drogi gminnej G114690R zlokalizowanej na działce o nr ewidencyjnym 1264 w miejscowości Jedlicze ul. Kolejowa”, zaś Gmina Kolbuszowa (linia kolejowa nr 71 Ocice – Rzeszów Główny) - „Budowę miejsc postojowych wraz z dojściem do przystanku osobowego w Zarębkach”. Innych charakter miała inwestycja Gminy Oleszyce. Z pomocą środków z funduszu dokonano przebudowy budynku po byłej stacji PKP w Oleszycach (linia kolejowa nr 101 Munina – Hrebenne).

W ubiegłym roku na realizację projektów przewidziano 230 tys. złotych. Kwota uwzględnia dotację samorządu województwa podkarpackiego w wysokości 60 000 zł.

Kontynuacja projektu w 2019 r.

Jak zapewnia Aleksandra Gorzelak-Nieduży, w planach jest realizacja zadań z pomocą regionalnego funduszu również w latach bieżących, ale na podanie szczegółów jest jeszcze za wcześniej. – Ostateczny kształt projektu w roku 2019 będzie znany po I kwartale. Do tego czasu zostaną wyłonieni Beneficjenci spośród Jednostek Samorządu Terytorialnego uczestniczących w ww. projekcie. Będą to te Samorządy, które dotąd nie realizowały inwestycji. Następnie Beneficjenci określą ostateczne zadania, które będą przez nich realizowane, a później dofinansowane przez pozostałe podmioty uczestniczące w Wojewódzkim Funduszu Kolejowym – wyjaśnia udzielającą informacji „Rynkowi Kolejowemu”.

O podkarpackim funduszu kolejowym...

Omawiany fundusz to wspólna inicjatywa Województwa Podkarpackiego oraz zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego, położonych w pobliżu odcinków linii kolejowych: nr 68 Lublin - Przeworsk, nr 71 Rzeszów – Ocice, nr 91 Kraków Główny - Medyka, nr 101 Munina - Hrebenne, nr 106 Rzeszów Główny – Jasło i nr 108 Stróże - Krościenko. Łącznie w przedsięwzięciu bierze udział 30 gmin oraz Województwo Podkarpackie. Projekt polega na wsparciu finansowym udzielanym wzajemnie przez samorządy przy realizacji niewielkich inwestycji infrastrukturalnych. Działania te mają stanowić element zachęty do korzystania z pociągów pasażerskich. Dotychczas były realizowane głównie inwestycje drogowe (remonty dróg, budowa parkingów, w tym dla rowerów, oraz chodników) w rejonie przystanków i stacji kolejowych.

Uzupełnienie dla inwestycji liniowych

Wykonywane niewielkie prace budowlane mające na celu ułatwienie dostępu do transportu kolejowego dla okolicznych mieszkańców mają stanowić pewną swoiste uzupełnienie większych inwestycji infrastrukturalnych. Obok przedsięwzięć zrealizowanych bądź prowadzonych z pomocą środków unijnych lub krajowych przez PKP Polskie Linie Kolejowe (np. modernizacja lub rewitalizacja linii kolejowej nr 91, rewitalizacji wraz z elektryfikacją linii nr 71) samorząd wojewódzki zaplanował wsparcie w bieżącym Regionalnym Programie Operacyjnych dla odcinków sieci kolejowej. Są to: Rewitalizacja linii kolejowej nr 106 na odcinku Boguchwała – Czudec, Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz, Rewitalizacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Padew – Mielec – Dębica, Budowa łącznicy kolejowej Jedlicze – Szebnie. Według Krajowego Programu Kolejowego łączna wartość wymienionych projektów to ok. 450 mln zł. Ponadto na liście rezerwowej znalazło się kolejnych pięć zadań wartości niespełna 400 mln zł.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Gdańsk: Pierwsze nowe tramwaje Pesy będą później

Komunikacja

Gdańsk: Pierwsze nowe tramwaje Pesy będą później

Witold Urbanowicz 08 stycznia 2019

MZK Jastrzębie-Zdrój z przetargiem na obsługę linii po PKM

Prawo & Finanse

MZK Jastrzębie-Zdrój z przetargiem na obsługę linii po PKM

Jakub Dybalski 08 stycznia 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5