Dworzec w Radymnie, jak zapewniają PKP SA, został odnowiony z dbałością o historyczne detale i jest komfortowy, bezpieczny, dostępny i proekologiczny. W piątek 18 czerwca skorzystali z niego pierwsi podróżni.
Modernizacja obiektu jest częścią programu inwestycji dworcowych na lata 2016-2023 i była dofinansowana ze środków unijnych. Przez półtora roku pochodzący z 1898 roku dworzec wraz z najbliższym otoczeniem przeszedł prawdziwą metamorfozę z poszanowaniem dla jego historycznego charakteru. Renowacji poddano elewacje budynku wraz ze znajdującymi się na niej detalami architektonicznymi. Dzięki badaniom przywrócono im oryginalny kolor. Na wzór historycznej odtworzono też stolarkę okienną i drzwiową, a także poszycie dachowe wykonane z tzw. dachówki romańskiej. Uwagę przyciąga również semaforowo zawieszony zegar umieszczony na elewacji budynku od strony peronów.
– Modernizacja dworca w Radymnie jest przykładem, że PKP SA jako inwestor realizujący program inwestycji dworcowych na lata 2016-2023 bardzo umiejętnie potrafi łączyć wartości historyczne tego typu obiektów z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi. Dla mnie otwarcie dworca w Radymnie jest powodem do satysfakcji, ponieważ od początku obserwowałem jego modernizację – mówi Rafał Weber, wiceminister infrastruktury.
– Dworzec w Radymnie jest doskonałym przykładem na to, że PKP SA prowadzi inwestycje nie tylko w dużych miastach, ale również mniejszych miejscowościach. Mamy nadzieje, że zmodernizowany obiekt będzie dobrze służył podróżnym oraz mieszkańcom. Kolejnym dworcem, który udostępnimy jeszcze w tym roku w województwie podkarpackim, będzie budynek na stacji Czarna Tarnowska – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA.
We wnętrzu budynku najważniejszą przestrzenią z punktu widzenia podróżnych jest hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni, w sąsiedztwie którego zlokalizowano toalety, a także powierzchnię, na której w przyszłości będzie działać prowadzona przez samorząd lokalny instytucja społeczno-kulturalna. Wykończenie przestrzeni holu łączy w sobie elementy historyczne ze współczesnymi, co daje interesujący efekt wizualny. Oprócz ławek, gablot na rozkład jazdy, elektronicznych tablic przyjazdów i odjazdów pociągów, systemu informacji głosowej, szczególną uwagę zwraca odtworzona na wzór oryginalnej posadzka ceramiczna złożona z białych i czerwonych płytek układanych w karo z interesującym wzorem ornamentalnym na brzegach. Z kolei ściany pomalowano na kolor jasnego beżu, a w górnej ich części przywrócono obicie wykonane z desek.
W ramach przebudowy, poza poprawą wyglądu, zadbano również o komfort podróżnych, w tym w szczególności osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Na dworcu zlikwidowano bariery architektoniczne, a także wprowadzono szereg usprawnień, takich jak: ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących, oznaczenia w alfabecie Braille’a czy mapy dotykowe z planami dworca.
Dworzec w Radymnie stał się bardziej ekologiczny i bezpieczny. Zamontowano w nim nowe energooszczędne oświetlenie w technologii LED wraz z automatyką sterującą. Natomiast w celu ograniczenia strat ciepła wykonano ocieplenie budynku od wewnątrz oraz montaż stolarki okiennej i drzwiowej o niskim współczynniku przenikalności ciepła. W celu optymalizacji zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody zamontowane w budynku urządzenia i systemy będą nadzorowane przy pomocy systemu BMS (Building Management System). Z kolei poprzez montaż nowoczesnych systemów bezpieczeństwa – monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych – poprawie uległo bezpieczeństwo osób i mienia.
Metamorfozę przeszło również najbliższe otoczenie dworca. Na nowo wykonano nawierzchnię chodników i parkingu, na którym wyznaczono 23 miejsca postojowe, w tym dwa dla osób z niepełnosprawnościami i jedno do postoju chwilowego. W sąsiedztwie elewacji wschodniej budynku zamontowano stojaki rowerowe. Całość nowej aranżacji terenu dopełniają elementy małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie, balustrady) oraz uporządkowane tereny zielone.
Przebudowa dworca w Radymnie rozpoczęła się jesienią 2019 roku. Łączny koszt zakończonej inwestycji to ponad 6 mln złotych brutto. Projekt przebudowy obiektu opracowała pracownia projektowa An Archi Group, a wykonawcą prac była firma Texom.
W ramach programu inwestycji dworcowych na lata 2016-2023 w województwie podkarpackim jest realizowanych łącznie sześć inwestycji. Dworzec w Radymnie jest drugą zakończoną, po oddanym do użytku w 2020 roku nowym obiekcie w Sędziszowie Małopolskim. Obecnie trwa inwestycja w Czarnej Tarnowskiej, a także opracowanie dokumentacji projektowej modernizacji dworców Rzeszów Główny i Stalowa Wola Rozwadów. Natomiast w przygotowaniu jest przebudowa obiektu w miejscowości Nisko.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.