Partnerzy serwisu:
Mobilność

Pod egidą Visa powstały dwie aplikacje – biletowa dla Łodzi, parkingowa dla Krakowa

Dalej Wstecz
Autor:

jd/inf. pras.

Data publikacji:
2018-11-23 15:18
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Pod egidą Visa powstały dwie aplikacje – biletowa dla Łodzi, parkingowa dla Krakowa
fot. RESInet, lic. CC BY-SA 4.0
System nowych płatności w transporcie publicznym pod roboczą nazwą GoBilet niedługo będzie testowany w Łodzi, z kolei inteligentne strefy parkowania (ParkON) zostały opracowane dla Krakowa. To prototypowe rozwiązania, które zostały opracowane w ramach Inkubatora Innowacji Visa.

Koncepcja inteligentnych parkingów opracowana została na przykładzie stref płatnego parkowania w Krakowie. Eksperci Inkubatora Innowacji Visa ponownie zapytali o zdanie mieszkańców Krakowa.

– Kierowcy, z którymi rozmawialiśmy, zwracali uwagę na dodatkowe obciążenia związane z parkowaniem, takie jak brak możliwości zapłacenia kartą płatniczą, czy konieczność przewidzenia długości postoju, w celu uiszczenia adekwatnej opłaty. W opracowanej przez nas koncepcji aplikacja parkingowa połączona jest z konkretnym samochodem i w sposób intuicyjny komunikuje się z jego kierowcą – wyjaśnia Maciej Maciejewski, reprezentujący Inkubator Innowacji Visa.

Koncepcja zakłada, że po pozostawieniu pojazdu aplikacja liczy czas od rozpoczęcia parkowania, a kierowca otrzymuje powiadomienia zwrotne o długości i koszcie postoju. Aplikacja wysyła także powiadomienia przypominające o wyłączeniu parkowania, gromadzi dane o liczbie postojów i umożliwia sumaryczne opłacanie parkowania. Co więcej, o opłacie można nawet zapomnieć, bo aplikacja sama zorientuje się, że skończyliśmy parkować dzięki geolokalizacji lub dzięki beaconowi zainstalowanemu w aucie.

– Aplikacje parkingowe mogą na przykład szacować koszt postoju jeszcze przed jego rozpoczęciem, dzięki czemu użytkownicy będą mogli sprawdzić, czy korzystniejszy jest dla nich przejazd samochodem czy komunikacją miejską. Wszystko zależy od podmiotu wdrażającego parkingowe rozwiązania i tego na jaką skalę planuje on takie rozwiązanie zaimplementować – dodaje Maciejewski.

Łódzki GoBilet też wykorzysta skomunikowanie aplikacji z systemem pojazdu. Dostosowano ją do taryfy biletowej typu pay-as-you-go (tzw. taryfa przystankowa). Umożliwia ona płatność w formie zagregowanej, za wszystkie faktycznie przebyte przejazdy. Tym samym nie jest wymagane posiadanie biletów papierowych.

– By dowiedzieć się, które elementy w komunikacji miejskiej według mieszkańców w największym stopniu wymagają poprawy, przeprowadziliśmy z nimi serię pogłębionych wywiadów. Mieszkańcy zwracali uwagę przede wszystkim na rozbudowaną procedurę konieczną do przejścia przy wyrobieniu nowego nośnika na bilet długookresowy oraz problematyczne rozliczanie krótkich przejazdów. Pracowaliśmy nad rozwiązaniem, które takie problemy rozwiąże. Teraz nadszedł czas na rozpoczęcie wdrożenia pilotażowego, które zweryfikuje nasze prace – mówi Igor Zacharjasz z Inkubatora Innowacji Visa.

Zaletą systemu opracowanego we współpracy z MPK Łódź jest m.in. brak kosztów związanych z wydrukiem, transportem oraz całą logistyką konieczną do dystrybucji biletów papierowych. Co więcej, stworzona aplikacja została zaprojektowana w oparciu o funkcjonalności zidentyfikowane jako niezbędne dla pasażerów, dzięki czemu jest intuicyjna w użyciu. Jest to następna generacja płatności za usługi transportu publicznego, oparta w całości o rozwiązania mobilne.

Inkubator Innowacji Visa do szczególnego rodzaju forum wymiany doświadczeń różnych podmiotów współpracujących z Visą. Chodzi o projekty sprzyjające rozwojowi gospodarki cyfrowej w Polsce. Zespół projektowy tworzą stali eksperci Inkubatora oraz eksperci oddelegowani przez banki (wydawców kart Visa) i agentów rozliczeniowych do poszczególnych projektów. Interdyscyplinarne zespoły wspólnie pracują nad otwartymi i rynkowymi standardami, które są następnie udostępniane wszystkim zainteresowanym podmiotom.

Do tej pory eksperci Inkubatora pracowali nad sposobami upowszechniania płatności kartą płatniczą wśród mikroprzedsiębiorców i koncepcją e-paragonu. Warszawski Inkubator Innowacji Visa jest częścią międzynarodowej sieci inkubatorów Visa.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Smart parking jako instrument równoważenia transportu

Mobilność

Smart parking jako instrument równoważenia transportu

Roman Czubiński 22 października 2018

Wybory we Wrocławiu. Kandydaci chcą tramwajów. Ale jakich?

Komunikacja

Wybory we Wrocławiu. Kandydaci chcą tramwajów. Ale jakich?

Krzysztof Karabon, jd 18 października 2018

Samochód elektryczny też zajmuje miejsce. Czy ma parkować za darmo?

Prawo & Finanse

Samochód elektryczny też zajmuje miejsce. Czy ma parkować za darmo?

Roman Czubiński 20 października 2018

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5