Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Po pół wieku tramwaje wracają do aglomeracji Kopenhagi

Dalej Wstecz
Data publikacji:
26-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
26-10-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Uroczyście oddano dzisiaj do użytku pierwszy odcinek nowo wybudowanej linii tramwajowej w aglomeracji kopenhaskiej. Tym samym tramwaje wróciły po ponad pół wieku. Na razie otwarto trasę południową z dwunastoma przystankami. Tramwaje kursują co 10 minut. Docelowo trasa liczyć będzie 28 kilometrów i 29 przystanków. Do pełnego otwarcie trzeba jednak poczekać do przyszłego lata.

Ostatni tramwaj ulicami Kopenhagi kursował 53 lata temu, a dokładnie 22 kwietnia 1972 r. Teraz wraca. Oficjalnie otwarto pierwszy odcinek nowobudowanej trasy od przystanku Ishøj do Rødovre Nord w Regionie Stołecznym Kopenhagi. Do dyspozycji pasażerów oddano na razie 12 przystanków. Pierwszy tramwaj witano muzyką, festynem i atrakcjami dla całej rodziny. W pierwszy kurs z pasażerami wyruszył o 11:03. Z okazji otwarcia, przejazdy możliwe są bezpłatne przejazdy po zdobyciu specjalnego kuponu na bilety.

Budowa linii tramwajowej rozpoczęła się w 2018 roku. Testy nowej infrastruktury rozpoczęły się już we wrześniu 2024 roku. Linia będzie własnością Ministerstwa Transportu Regionu Stołecznego Danii oraz gmin Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Albertslund (bez stacji w Glostrup, graniczy z Albertslund), Rødovre, Glostrup, Brøndby, Hvidovre (bez stacji), Vallensbæk, Ishøj i Høje-Taastrup (bez stacji). Państwo duńskie wniosło 40 proc. wkładu w budowę, gminy 34 proc., a Region Stołeczny Danii – 26 proc.

– System kolei miejskiej był długo oczekiwany. Znacznie usprawni transport publiczny i lepiej połączy gminy wokół Kopenhagi. Ułatwi mieszkańcom, pacjentom i pracownikom przemieszczanie się – zwłaszcza do dwóch naszych szpitali, a mianowicie Rigshospitalet Glostrup i szpitala Herlev tego lata. Sam uważnie śledziłem ten proces – od inspirującej podróży do Bergen wiosną 2012 roku, aż do momentu, gdy pierwszy etap w końcu się otworzył. Reszta zostanie udostępniona już latem – przekazała Lars Gaardhøj, przewodnicząca Rady Regionalnej Stołecznego Regionu Danii.

Docelowo linia tramwajowa będzie miała 28 kilometrów i połączy gminę Lyngbny na północ od gminy Kopenhaga z gminą Ishøj na południu. Otwarcie północnego odcinka planowane jest latem 2026 roku. Na linii znajdzie się łącznie 29 przystanków. Linia tramwajowa połączy sześć stacji kolei S-train. Region zapowiada, że po otwarciu całej linii, kursy będą realizowane z częstotliwością co pięć minut w ciągu dnia, a wieczorami i w weekendy co 10 minut. Według prognoz z tramwaju ma korzystać po 2030 roku ok. 14 milionów pasażerów rocznie.

– Dzięki częstym odjazdom, kolejka zapewni swobodę i elastyczność potrzebną większej liczbie osób, które wybierają transport publiczny zamiast samochodu. To korzystne dla klimatu, bo zmniejszy korki na drogach. Cieszę się również, że uwzględniono dostępność dla osób na wózkach inwalidzkich oraz pasażerów z wózkami dziecięcymi i rowerami. Wiem, że wiele osób z niecierpliwością czekało na możliwość skorzystania z tych dogodności – mówi Marianne Frederik, przewodnicząca komisji ds. ruchu drogowego i rozwoju regionalnego Regionu Stołecznego Danii.

Kopenhaga zamówiła do obsługi sieci tramwaje Avenio od firmy Siemens. Pojazdy mają 64 miejsca siedzące i mogą pomieścić łącznie 290 pasażerów. Tramwaje mają 36,9 m długości i 2,65 m szerokości. Są w pełni niskopodłogowe, klimatyzowane i wyposażone w najnowocześniejsze systemy obsługi. W środku w czterech miejscach znajdzie się miejsce dla wózków dziecięcych i do przewozu osób na wózkach inwalidzkich. Pierwszy tramwaj dotarł do stolicy Danii w sierpniu 2023 roku. Siemens wygrał kontrakt w 2018 roku. Producent dostarczył do Kopenhagi łącznie 29 czteroczłonowych tramwajów. W umowie zawarto prawo opcji na kolejnych trzydzieści sztuk. Tramwaje zastąpią kursujące obecnie na tej linii autobusy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Tramwaj do stacji Gdańsk Wrzeszcz do 2029 roku

Komunikacja

Tramwaj do stacji Gdańsk Wrzeszcz do 2029 roku

Jakub Rösler 21 października 2025

Tramwaje Warszawskie z ofertami na projekt wschodniego "wąsa"

Komunikacja

Szczecin. Jakie linie tramwajowe obsłużą Tramwaj do Mierzyna?

Komunikacja

Coraz bliżej do powrotu tramwajów w Kopenhadze

Komunikacja

Coraz bliżej do powrotu tramwajów w Kopenhadze

Przemysław Farsewicz 14 września 2024

Siemens dostarczył pierwszy pojazd „lekkiej kolei” dla Kopenhagi

Komunikacja

Zobacz również:

Tramwaj do stacji Gdańsk Wrzeszcz do 2029 roku

Komunikacja

Tramwaj do stacji Gdańsk Wrzeszcz do 2029 roku

Jakub Rösler 21 października 2025

Tramwaje Warszawskie z ofertami na projekt wschodniego "wąsa"

Komunikacja

Szczecin. Jakie linie tramwajowe obsłużą Tramwaj do Mierzyna?

Komunikacja

Coraz bliżej do powrotu tramwajów w Kopenhadze

Komunikacja

Coraz bliżej do powrotu tramwajów w Kopenhadze

Przemysław Farsewicz 14 września 2024

Siemens dostarczył pierwszy pojazd „lekkiej kolei” dla Kopenhagi

Komunikacja

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij