Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Po Fordonie plany tramwajowe Bydgoszczy już skromniejsze

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2015-10-16 14:58
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Po Fordonie plany tramwajowe Bydgoszczy już skromniejsze
fot. UM Bydgoszcz
Bydgoszcz kończy w tym roku budowę ok. 10-kilometrowej trasy tramwajowej do Fordonu. Plany na nową perspektywę unijną (2014-2020) w porównaniu z tą inwestycją są już znacznie skromniejsze. Powstać mają dwie niewielkie trasy łącznikowe, więcej uwagi ma zostać natomiast poświęcone odmłodzeniu taboru.

Bydgoska sieć tramwajowa składa się 31-kilometrowej sieci tramwajowej (66 km toru pojedynczego) o rozstawie 1000 mm. W ramach kończącej się perspektywy unijnej tramwaje wróciły w okolice Dworca Głównego PKP, częściowo nową trasą. Bydgoszcz nie może dotąd poszczycić się zbytnimi inwestycjami w tabor – w 2008 r. Pesa dostarczyła jedynie dwa Tramicusy. Obecnie średni wiek pojazdów przekracza 30 lat.

Sytuacja zmieni się jednak przed końcem roku. Wciąż trwa bowiem potężna inwestycja tramwajowa, będąca jedną z większych w kraju. Budowana jest właśnie 10-kilometrowa trasa do Fordonu, leżącego we wschodniej części miasta. Przedsięwzięcie zmieni oblicze komunikacji – bydgoska sieć tramwajowa zwiększy się o niemal jedną trzecią. Nowa trasa pozwoli na nadrobienie wieloletnich zaległości – oddalony od centrum zespół osiedli, zamieszkiwany przez 70 tys. osób, był realizowany od lat 70. W ramach inwestycji powstaje węzeł przesiadkowy przy stacji Bydgoszcz Wschód oraz zaplecze techniczne na końcu trasy. Ponadto kupiono 12 pięcioczłonowych Swingów.

Modernizacje i dwa krótkie łączniki


Plany na najbliższe lata w porównaniu do fordońskiej trasy mogą wydawać się nader skromne. Przede wszystkim będą kontynuowane przebudowy. – Prace modernizacyjne będą się koncentrować na odcinkach znajdujących się w złym stanie technicznym, które obecnie wymuszają na organizatorze transportu publicznego konieczność wprowadzania znacznych ograniczeń prędkości obniżających atrakcyjność komunikacji zbiorowej. W nowej perspektywie UE planuje się wybudować i /lub przebudować około 16 km toru pojedynczego – informuje Marta Stachowiak, doradca prezydenta miasta.

Jak wylicza Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej, na przełomie 2015 i 2016 r. będą przebudowane torowiska tramwajowe wzdłuż ul. Chodkiewicza na odcinku od ul. Wawrzyniaka do pętli końcowej przy ul. Wybickiego (1840 m toru). Natomiast do 2017 r. zostanie również przebudowany odcinek torowiska tramwajowego wzdłuż ul. Wojska Polskiego na odcinku od ul. Magnuszewskiej do węzła tramwajowego Szare Szeregi wraz z pętlą tramwajową (ok. 3,2 km toru). Plany obejmują również remont odcinka torów między Perłową a rondem Toruńskim (ok. 1,5 km tory), a także w ciągu Toruńskiej na odcinku od zajezdni do Stomilu.

Plany zakładają budowę dwóch nowych tras. Jedna z nich to torowisko w ul. Kujawskiej, które połączy rondo Bernardyńskie z tondem Kujawskim. Na razie trwają prace projektowe. Druga trasa zostanie zrealizowana w latach 2016-2018, łącząc Fordońską z Toruńską. Elementem inwestycji jest nowy most nad Brdą. – Łączna długość nowych tras to ok. 2,4 km toru pojedynczego – informuje Stachowiak.

Odnowa taboru


Bydgoszcz myśli również o taborze. – Planujemy zakup 25 pociągów tramwajowych. Planuje się również remontowanie średnio w roku ok. 5-6 wagonów tramwajowych – mówi Marta Stachowiak. Przewidziana jest też przebudowa zajezdni przy Toruńskiej w celu przystosowania jej do obsługi taboru niskopodłogowego.

Planowane są też modernizacja i rozbudowa układu drogowego, z wytyczaniem wydzielonych pasów dla autobusów oraz rozbudowa inteligentnego systemu ITS. Wartość projektu, który został zgłoszony do kontraktu terytorialnego, sięga 343,86 mln zł.

Więcej o inwestycjach tramwajowych w Polsce, planowanych w ramach nowej perspektywy unijnej, na portalu MONITOR.




Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.

Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.




Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Tramwaj z Ochoty do Wilanowa. Bez Pola Mokotowskiego?

Przestrzeń

Tramwaj z Ochoty do Wilanowa. Bez Pola Mokotowskiego?

Witold Urbanowicz 09 marca 2016

Tramwaje Śląskie ruszą z projektem unijnym na przeł. 2016 i 2017 r.?

Prawo & Finanse

Tramwaje Śląskie ruszą z projektem unijnym na przeł. 2016 i 2017 r.?

Witold Urbanowicz 04 marca 2016

Plany tramwajowe Bydgoszczy. Blisko 3 km nowych tras

Prawo & Finanse

Plany tramwajowe Bydgoszczy. Blisko 3 km nowych tras

redakcja 03 lipca 2015

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5