Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Plany Grudziądza. Tramwaj do Mniszka oraz 10 wagonów niskopodłogowych

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
14-04-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Plany Grudziądza. Tramwaj do Mniszka oraz 10 wagonów niskopodłogowych
fot. JR
W ramach nowej perspektywy unijnej Grudziądz chciałby zbudować dwie nowe linie tramwajowe oraz zmodernizować torowisko na Dworcowej i wybudować tam węzeł przesiadkowy. Samorząd planuje też nabycie 10 nowych, w pełni niskopodłogowych wagonów tramwajowych. Sęk w tym, że jak na razie Polska nie ma dostępu do środków unijnych i nie wiadomo kiedy zostaną one uruchomione

Niespełna miesiąc temu w Grudziądzu gościł marszałek województwa kujawsko-pomorskiego, Piotr Całbecki. Marszałek przedstawił najważniejsze założenia dotyczące nowej puli unijnych funduszy dla regionu, a więc programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027. Przy tej okazji włodarz Grudziądza, Maciej Glamowski, przedstawił też priorytety samorządu na rozpoczynającą się właśnie perspektywę finansową.

Inwestycje tramwajowe za 300 mln złotych

Prezydent wskazał, że jednym z głównych zadań do realizacji ma być dalszy rozwój infrastruktury tramwajowej w mieście, co będzie połączone z zakupem kolejnych nowych tramwajów. Dzięki kończącej się perspektywie unijnej miasto zmodernizowało znaczną część sieci tramwajowej oraz zakupiło pierwsze od wielu lat nowe wagony tramwajowe. Co czeka więc Grudziądz w kolejnych latach, patrząc tylko przez pryzmat tramwajów?

W prezentacji, którą można znaleźć w tym miejscu zapisano, że realizacja jednego, dużego zadania tramwajowego ma pochłonąć około 300 mln złotych, a miasto chciałoby się ubiegać o dotację w wysokości 255 milionów złotych. Okres realizacji określono na lata 2023-2026.

Tramwaj na Rapackiego i do osiedla Mniszek

Te plany konkretyzuje w rozmowie z nami rzecznik prasowy prezydenta Grudziądza, Karol Piernicki.

– Chodzi o rozbudowę sieci tramwajowej do osiedla Mniszek, zakładając wydłużenie linii tramwajowej od pętli tramwajowej na osiedlu Rządz i zakończenie jej pętlą tramwajową przy ul. Szosa Toruńska. Jeżeli chodzi o rozbudowę linii tramwajowej w kierunku ul. Rapackiego to zakłada ona wybudowanie pętli tramwajowej za nowo wybudowanym osiedlem właśnie przy tej ulicy – mówi Piernicki, dodając do tego, że miasto jak na razie nie dysponuje dokumentacją projektową dla tych zadań, lecz prowadzi w tej chwili prace koncepcyjne w tym zakresie.

Co ciekawe, w przeszłości tramwaje dojeżdżały już do osiedla Mniszek, lecz trasa tramwajowa biegła wzdłuż obecnej Szosy Toruńskiej, a sposób jej wykonania (czyn społeczny) sprawiła, że dość szybko pojawiły się problemy w jej użytkowaniu, a tramwaje wykolejały się w trakcie jazdy. To wszystko sprawiło, że komunikacja tramwajowa do Mniszka funkcjonowała tylko przez rok.

Rapackiego połączona z przebudową Dworcowej

Rzecznik prezydenta Grudziądza przesłał nam także planowany przebieg nowej linii tramwajowej w kierunku Rapackiego, który publikujemy poniżej.



W ramach tego zadania modernizację ma przejść także torowisko na ulicy Dworcowej, co będzie połączone z realizacją koncepcji węzła przesiadkowego przy dworcu kolejowym.

Wkrótce przetarg na projekt

– Decyzja o wykonaniu właśnie tych zadań podjęta została z powodu dynamicznie rozwijającego się rynku mieszkaniowego oraz rynku pracy (zakłady pracy). Transport publiczny, a w szczególności niskoemisyjny, a takim jest właśnie tramwaj, jest ważnym elementem polityki komunikacyjnej miasta. Zlecenie dokumentacji projektowej na przebudowę sieci tramwajowej planowane jest w drugim kwartale tego roku, jeżeli chodzi o realizację to uzależniona jest ona w dużej mierze od pozyskania środków zewnętrznych, gdyż jest ona bardzo kosztochłonna. Obecnie miasto nie dysponuje dokładnymi kosztami przebudowy/budowy, jednakże trzeba liczyć tę inwestycję w setkach milionów złotych (łącznie z zakupem nowego taboru) – uzasadnia wybór realizacji obu wspomnianych tras tramwajowych przedstawiciel Grudziądza.

Karol Piernicki precyzuje też, że miasto chce ubiegać się o dofinansowanie unijne nie z programu regionalnego, lecz z następcy POIiŚ, a więc popularnego FEnIKS-a. W tym miejscu trzeba jednak przypomnieć, iż mimo zatwierdzenia programów unijnych, nadal nie ma pewności, czy środki zarezerwowane w ich ramach rzeczywiście zostaną uruchomione, czego powodem jest łamanie przez Polskę unijnego prawa.

10 niskopodłogowych tramwajów

Poza modernizacją i budową nowych torowisk, miasto chce też zakupić 10 nowych tramwajów, które będą w pełni niskopodłogowe. Byłaby to rewolucja, ponieważ obecnie tylko 4 wagony (najnowsze Moderusy Beta) są w części niskopodłogowe. Reszta taboru tramwajowego MZK Grudziądz jest wyłącznie wysokopodłogowa.

– Miasto planuje zakup 10 tramwajów jednokierunkowych, całkowicie niskopodłogowych. Co do kwestii finansowania, to pożądanym będzie uzyskanie dofinansowania ze środków zewnętrznych, nie przewidujemy ponoszenia całości kosztów inwestycji ze środków własnych – kończy Karol Piernicki.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Grudziądz ma środki unijne na nowe tramwaje

Komunikacja

Grudziądz ma środki unijne na nowe tramwaje

UM Grudziądz 31 stycznia 2025

Kolejna próba zakupu nowych tramwajów dla Grudziądza

Komunikacja

Grudziądz z ofertą na nowe tramwaje

Przestrzeń

Grudziądz z ofertą na nowe tramwaje

Jakub Rösler 25 czerwca 2024

Grudziądz zleca projekty dwóch nowych tras tramwajowych [schematy]

Przestrzeń

Grudziądz planuje zakup tramwajów niskopodłogowych

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Grudziądz ma środki unijne na nowe tramwaje

Komunikacja

Grudziądz ma środki unijne na nowe tramwaje

UM Grudziądz 31 stycznia 2025

Kolejna próba zakupu nowych tramwajów dla Grudziądza

Komunikacja

Grudziądz z ofertą na nowe tramwaje

Przestrzeń

Grudziądz z ofertą na nowe tramwaje

Jakub Rösler 25 czerwca 2024

Grudziądz zleca projekty dwóch nowych tras tramwajowych [schematy]

Przestrzeń

Grudziądz planuje zakup tramwajów niskopodłogowych

Prawo & Finanse

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij