Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Plany Grudziądza. Tramwaj do Mniszka oraz 10 wagonów niskopodłogowych

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
14-04-2023
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Plany Grudziądza. Tramwaj do Mniszka oraz 10 wagonów niskopodłogowych
fot. JR
W ramach nowej perspektywy unijnej Grudziądz chciałby zbudować dwie nowe linie tramwajowe oraz zmodernizować torowisko na Dworcowej i wybudować tam węzeł przesiadkowy. Samorząd planuje też nabycie 10 nowych, w pełni niskopodłogowych wagonów tramwajowych. Sęk w tym, że jak na razie Polska nie ma dostępu do środków unijnych i nie wiadomo kiedy zostaną one uruchomione

Niespełna miesiąc temu w Grudziądzu gościł marszałek województwa kujawsko-pomorskiego, Piotr Całbecki. Marszałek przedstawił najważniejsze założenia dotyczące nowej puli unijnych funduszy dla regionu, a więc programu Fundusze Europejskie dla Kujaw i Pomorza 2021-2027. Przy tej okazji włodarz Grudziądza, Maciej Glamowski, przedstawił też priorytety samorządu na rozpoczynającą się właśnie perspektywę finansową.

Inwestycje tramwajowe za 300 mln złotych

Prezydent wskazał, że jednym z głównych zadań do realizacji ma być dalszy rozwój infrastruktury tramwajowej w mieście, co będzie połączone z zakupem kolejnych nowych tramwajów. Dzięki kończącej się perspektywie unijnej miasto zmodernizowało znaczną część sieci tramwajowej oraz zakupiło pierwsze od wielu lat nowe wagony tramwajowe. Co czeka więc Grudziądz w kolejnych latach, patrząc tylko przez pryzmat tramwajów?

W prezentacji, którą można znaleźć w tym miejscu zapisano, że realizacja jednego, dużego zadania tramwajowego ma pochłonąć około 300 mln złotych, a miasto chciałoby się ubiegać o dotację w wysokości 255 milionów złotych. Okres realizacji określono na lata 2023-2026.

Tramwaj na Rapackiego i do osiedla Mniszek

Te plany konkretyzuje w rozmowie z nami rzecznik prasowy prezydenta Grudziądza, Karol Piernicki.

– Chodzi o rozbudowę sieci tramwajowej do osiedla Mniszek, zakładając wydłużenie linii tramwajowej od pętli tramwajowej na osiedlu Rządz i zakończenie jej pętlą tramwajową przy ul. Szosa Toruńska. Jeżeli chodzi o rozbudowę linii tramwajowej w kierunku ul. Rapackiego to zakłada ona wybudowanie pętli tramwajowej za nowo wybudowanym osiedlem właśnie przy tej ulicy – mówi Piernicki, dodając do tego, że miasto jak na razie nie dysponuje dokumentacją projektową dla tych zadań, lecz prowadzi w tej chwili prace koncepcyjne w tym zakresie.

Co ciekawe, w przeszłości tramwaje dojeżdżały już do osiedla Mniszek, lecz trasa tramwajowa biegła wzdłuż obecnej Szosy Toruńskiej, a sposób jej wykonania (czyn społeczny) sprawiła, że dość szybko pojawiły się problemy w jej użytkowaniu, a tramwaje wykolejały się w trakcie jazdy. To wszystko sprawiło, że komunikacja tramwajowa do Mniszka funkcjonowała tylko przez rok.

Rapackiego połączona z przebudową Dworcowej

Rzecznik prezydenta Grudziądza przesłał nam także planowany przebieg nowej linii tramwajowej w kierunku Rapackiego, który publikujemy poniżej.



W ramach tego zadania modernizację ma przejść także torowisko na ulicy Dworcowej, co będzie połączone z realizacją koncepcji węzła przesiadkowego przy dworcu kolejowym.

Wkrótce przetarg na projekt

– Decyzja o wykonaniu właśnie tych zadań podjęta została z powodu dynamicznie rozwijającego się rynku mieszkaniowego oraz rynku pracy (zakłady pracy). Transport publiczny, a w szczególności niskoemisyjny, a takim jest właśnie tramwaj, jest ważnym elementem polityki komunikacyjnej miasta. Zlecenie dokumentacji projektowej na przebudowę sieci tramwajowej planowane jest w drugim kwartale tego roku, jeżeli chodzi o realizację to uzależniona jest ona w dużej mierze od pozyskania środków zewnętrznych, gdyż jest ona bardzo kosztochłonna. Obecnie miasto nie dysponuje dokładnymi kosztami przebudowy/budowy, jednakże trzeba liczyć tę inwestycję w setkach milionów złotych (łącznie z zakupem nowego taboru) – uzasadnia wybór realizacji obu wspomnianych tras tramwajowych przedstawiciel Grudziądza.

Karol Piernicki precyzuje też, że miasto chce ubiegać się o dofinansowanie unijne nie z programu regionalnego, lecz z następcy POIiŚ, a więc popularnego FEnIKS-a. W tym miejscu trzeba jednak przypomnieć, iż mimo zatwierdzenia programów unijnych, nadal nie ma pewności, czy środki zarezerwowane w ich ramach rzeczywiście zostaną uruchomione, czego powodem jest łamanie przez Polskę unijnego prawa.

10 niskopodłogowych tramwajów

Poza modernizacją i budową nowych torowisk, miasto chce też zakupić 10 nowych tramwajów, które będą w pełni niskopodłogowe. Byłaby to rewolucja, ponieważ obecnie tylko 4 wagony (najnowsze Moderusy Beta) są w części niskopodłogowe. Reszta taboru tramwajowego MZK Grudziądz jest wyłącznie wysokopodłogowa.

– Miasto planuje zakup 10 tramwajów jednokierunkowych, całkowicie niskopodłogowych. Co do kwestii finansowania, to pożądanym będzie uzyskanie dofinansowania ze środków zewnętrznych, nie przewidujemy ponoszenia całości kosztów inwestycji ze środków własnych – kończy Karol Piernicki.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Grudziądz. Tramwaje wróciły na Rządz

Komunikacja

Grudziądz. Tramwaje wróciły na Rządz

Jakub Rösler 01 grudnia 2022

Grudziądz testuje torowisko do os. Rządz

Przestrzeń

Grudziądz testuje torowisko do os. Rządz

Witold Urbanowicz 22 listopada 2022

Grudziądz. Nowa Beta wozi już pasażerów

Komunikacja

Grudziądz. Nowa Beta wozi już pasażerów

Jakub Rösler 06 września 2022

Zobacz również:

Grudziądz. Tramwaje wróciły na Rządz

Komunikacja

Grudziądz. Tramwaje wróciły na Rządz

Jakub Rösler 01 grudnia 2022

Grudziądz testuje torowisko do os. Rządz

Przestrzeń

Grudziądz testuje torowisko do os. Rządz

Witold Urbanowicz 22 listopada 2022

Grudziądz. Nowa Beta wozi już pasażerów

Komunikacja

Grudziądz. Nowa Beta wozi już pasażerów

Jakub Rösler 06 września 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5