Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Plac Narutowicza na nowo – z niewielką pętlą. Budowa od 2019 r.?

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2018-06-04 11:29
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Plac Narutowicza na nowo – z niewielką pętlą. Budowa od 2019 r.?
mat. UD Ochota
Trwają prace nad koncepcją i projektem przebudowy warszawskiego placu Narutowicza. Wbrew pierwotnym planom pętla tramwajowa zostanie zachowana – w wersji jednotorowej, z dostosowaniem do obsługi pojazdów historycznych i współczesnych. Przy ulicy, której przekrój zostanie zwężony do dwóch pasów w każdą ze stron, zostaną zachowane zatoki dla autobusów. Jak wyjaśnia Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych, chodzi o płynność ruchu.

Dzielnica Ochota przedstawiła aktualny kształt przebudowy placu Narutowicza po wielu uzgodnieniach, ustaleniach i spotkaniach konsultacyjnych. To rozwinięcie koncepcji konkursowej z 2013 r., opracowanej przez Dawos i LUWE Architekci Łukasz Węcławski. „Teraz czas na prace nad projektem budowlanym. Równolegle Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych wystąpił o decyzję środowiskową, a po jej uzyskaniu i opracowaniu projektu budowlanego złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej. Wydanie zrid otworzy drogę do rozpoczęcia przebudowy placu” – informuje dzielnica Ochota.

Zgodnie z projektem jezdnie o przekroju po dwa pasy ruchu w każdą ze stron, z torowiskiem tramwajowym po środku, zostały zgrupowane po zachodniej stronie placu. Ulica Filtrowa będzie łączyć się z Grójecką na wysokości Słupeckiej. Odzyskana przestrzeń zostanie przekształcona pod przestrzeń publiczną.

Jednak z pętlą tramwajową i zatokami

Wbrew pierwotnym założeniom pętla tramwajowa na placu zostanie utrzymana, choć w wersji jednotorowej. – Pętla na pl. Narutowicza, poza obsługą linii historycznej, będzie miała funkcję pętli technicznej i w sytuacjach awaryjnych obsłuży tramwaje linii regularnych – mówi Agata Choińska-Ostrowska, rzecznik ZMID. Jednocześnie zrezygnowano z realizacji toru postojowego przy Wawelskiej. – Część tramwajów historycznych, które docelowo najintensywniej będą korzystać z przebudowanego pl. Narutowicza, jest jednokierunkowa. Z tego powodu te wozy nie mogłyby korzystać z tego dodatkowego toru, a więc zdecydowaliśmy, że najważniejsza do takich celów będzie pętla na placu – wyjaśnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik Tramwajów Warszawskich.

Z ulicy Filtrowej tramwaje będą mogły skręcać zarówno w kierunku pl. Zawiszy, jak i Wawelskiej. Wjazd na pętlę będzie możliwy ze wszystkich relacji. Przystanki tramwajowe zostaną przesunięte na południową stronę ul. Barskiej. – Na północnej części placu, już na Grójeckiej będzie przystanek zapasowy, który będzie można włączyć do użytkowania jeśli z jakichś powodów pojawiłaby się linia tramwajowa jadąca Filtrową a później Grójecką w kierunku pl. Zawiszy – mówi Dutkiewicz. Przesunięcie przystanku w kierunku Okęcia na południe oznacza, że ten zbliży się do istniejącego przystanku na Wawelskiej. – Rozważamy możliwość przebudowy przystanku przy Wawelskiej – zaznacza rzecznik TW.

Choć ulica zostanie zwężona z myślą o ograniczeniu ruchu, projekt przewiduje zachowanie zatok autobusowych. – Wyposażenie przystanków autobusowych w zatoki jest niezbędne do zachowania płynności ruchu pojazdów na ul. Grójeckiej. Zatoki są również istotne w sytuacjach awaryjnych, takich jak np. konieczność postoju unieruchomionego autobusu. Rozwiązanie zaprezentowane w koncepcji spotkało się z akceptacją Zarządu Dróg Miejskich, Zarządu Transportu Miejskiego oraz Biura Polityki Mobilności i Transportu UM st. Warszawy – zapewnia Agata Choińska-Ostrowska, rzecznik ZMID-u.

Skala utrudnień nieznana


Na samą przebudowę placu przyjdzie jeszcze poczekać. Jak informuje ZMID, planowany termin rozpoczęcia prac to III/IV kwartał 2019 r. Na razie nie wiadomo, z jak dużymi utrudnieniami – zwłaszcza w ruchu tramwajowym – będzie wiązać się inwestycja. – Na tym etapie prac projektowych nie ma możliwości ustalenia takiego harmonogramu. Harmonogram powstanie po zakończeniu prac projektowych i wybraniu wykonawcy robót budowlanych. Uzgodnienia w tym zakresie prowadzone będą z Zarządem Transportu Miejskiego oraz Tramwajami Warszawskimi – zaznacza rzecznik ZMID-u.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Plac Narutowicza z pętlą tylko dla tramwajów zabytkowych

Przestrzeń

Plac Narutowicza z pętlą tylko dla tramwajów zabytkowych

Witold Urbanowicz 11 października 2016

Warszawa. Zielone place, a pod nimi parkingi? Taki jest plan ratusza

Przestrzeń

Warszawa. Zielone place, a pod nimi parkingi? Taki jest plan ratusza

Jakub Dybalski 28 września 2016

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5