Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Plac Defilad. Adam Piotr Zając: Oddajmy przestrzeń mieszkańcom

Dalej Wstecz
Autor:

Justyna Urbaniak

Data publikacji:
2014-04-29 11:25
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

Plac Defilad. Adam Piotr Zając: Oddajmy przestrzeń mieszkańcom
Plac Defiladfot. Graeme Mclean
- Historyczna wizja otoczenia Dworca Centralnego była wizją skończoną i przemyślaną. Nie przystaje ona do dzisiejszych realiów, ale w pełni odpowiadała modernistycznym założeniom: umożliwiała sprawne poruszanie się dużej liczbie samochodów, oddzielała w pełni ruch pieszy od ruchu kołowego, a przystanki posiadały bezpośrednie dojścia na dworzec – komentuje Adam Piotr Zając, członek zarządu warszawskiego stowarzyszenia SISKOM i koordynator projektu Warszawska Mapa Barier, na łamach serwisu „Instytutobywatelski.pl”.

Jak wskazuje Zając, dzisiaj wiadomo już, że pierwotne założenia dla przestrzeni wokół Warszawy Centralnej nie były w pełni słuszne. - Od śródmieścia europejskiego miasta oczekujemy bycia przyjaznym dla pieszych i rowerzystów, ograniczonego miejsca dla samochodów oraz priorytetu dla komunikacji zbiorowej, któremu towarzyszyć będą łatwe przesiadki, bez spychania pasażerów pod ziemię. Oczekujemy także dostępności dla wszystkich mieszkańców – także dla starszych, rodziców z dziećmi czy niepełnosprawnych. Jeśli ocenimy pod tym kątem ścisłe centrum Warszawy, dojdziemy do wniosku, że potrzebujemy radykalnej zmiany – przyznaje członek stowarzyszenia SISKOM wskazując jednocześnie, że przez ćwierć wieku nie udało się zarówno przekształcić samego placu Defilad, jak i uczynić bardziej przyjazną dla niezmotoryzowanych żadnej z ulic ten plac otaczających. Dopiero przebudowa Świętokrzyskiej oraz obietnica wytyczenia przejść w poziomie jezdni na rondzie Dmowskiego odpowiadają wizjom tego, jak powinno wyglądać funkcjonalne śródmieście stolicy.

Zając wskazuje winnych stanu, jaki dziś mamy w centrum Warszawy – to nie tylko XX-wieczni projektanci, ale przede wszystkim współcześni włodarze miasta, którym brakuje odwagi, by podejmować odważne decyzje. Zdaniem społecznika mieszkańcy stolicy potrzebują centralnych ulic o wielkomiejskim charakterze, które „nie będą wyglądały jak główne drogi wylotowe z dużego miasta”.

Społecznik pozostaje również sceptyczny wobec pomysłu zmiany lokalizacji głównego dworca kolejowego w stolicy. Jak wskazuje Zając, wiązałoby się to z ogromnymi kosztami, kilkuletnim paraliżem centrum miasta oraz utrudnieniami w ruchu kolejowym. - Nie wiadomo także, czy jest to zadanie w ogóle wykonalne, ze względu na ograniczone miejsce (Warszawa Centralna zajmuje więcej miejsca niż budynek hali głównej na powierzchni), bliskość I linii metra (konieczność budowy peronów nad głęboko usadowionym tunelem) oraz kolizję z dużą liczbą podziemnych instalacji – wskazuje dalej aktywista SISKOM-u.

Zdaniem Zająca, konieczna jest przebudowa ulic w okolicy Warszawy Centralnej tak, aby maksymalnie ułatwić przesiadanie się do obydwu linii metra, 3 linii tramwajowych oraz licznych linii autobusowych. Komunikację miałaby ułatwić dodatkowa linia obwodowa, łącząca wszystkie wymienione punkty przesiadkowe. Oprócz tego, ważne jest również zwiększenie rangi i poprawa dostępności transportowej pozostałych dworców dalekobieżnych w stolicy. Chodzi o Warszawę Gdańską, Warszawę Zachodnią oraz Warszawę Wschodnią.

Zmiany jednak nie nadejdą, póki nie zmieni się ogólne myślenie władz miasta o centrum stolicy. To, co nie udało się w poprzednich latach, musi stać się priorytetem dla następnej kadencji rządzących. - Być może czas porzucić plany ścisłej zabudowy centrum miasta i oddać tę przestrzeń mieszkańcom, na przykład do celów rekreacyjnych? Część warszawiaków z pewnością przyjęłaby takie rozwiązanie z radością – zastanawia się aktywista.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Ile jest wart widok z okna na miasto? Nawet 50 dol. miesięcznie

Przestrzeń

Ile jest wart widok z okna na miasto? Nawet 50 dol. miesięcznie

Jakub Dybalski 05 sierpnia 2014

Nowe centrum Warszawy – mniej samochodów i krawężników

Przestrzeń

Nowe centrum Warszawy – mniej samochodów i krawężników

Witold Urbanowicz 22 lipca 2014

Pierwszy krok do ożywienia pl. Defilad

Przestrzeń

Pierwszy krok do ożywienia pl. Defilad

Witold Urbanowicz 13 czerwca 2014

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5