Partnerzy serwisu:
Komunikacja

PKS+ się rozwija

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
20-09-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
PKS+ się rozwija
fot. Stefekburczymucha234, lic CC BY-SA 4.0
Poseł Krzysztof Piątkowski zapytał Ministerstwo infrastruktury o dane dotyczące likwidacji PKS-ów w przeciągu ostatnich dwóch lat. Parlamentarzysta zadał także pytania o program PKS+ i o to, ile linii autobusowych otrzymało dofinansowanie w ramach programu. Resort odpowiedział, że dzięki FRPA w tym roku udało się już uruchomić 4070 linii autobusowych, a łączna kwota dofinansowania przekroczyła 435 milionów złotych.

Poseł Piątkowski zwrócił się do resortu infrastruktury z kilkoma pytaniami dotyczącymi przewozów autobusowych w Polsce, a także w województwie łódzkim. Parlamentarzysta dopytuje o skalę likwidacji PKS-ów, a także stopień ich dofinansowania. Osobną pulę pytań stanowią zapytania o Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych, potocznie nazywany PKS+. Poseł dopytuje w nich o ilość dofinansowania jakich udzieliło ministerstwo w tym, a także poprzednim roku. W interpelacji pojawią się także pytania o skalę likwidacji autobusowych połączeń dalekobieżnych od 2019 roku.

PKS-y w Polsce. Część w likwidacji, niektóre nadal wożą pasażerów

W odpowiedzi na pytanie o skalę likwidacji PKS-ów od 2019 roku Resort wymienił spółki PKS, jakie znajdują się pod zarządem PKP SA, a także Agencji Rozwoju Przemysłu. Wg. Ministerstwa, żaden spośród PKS-ów w zarządzie PKP nie został zlikwidowany od 2019 roku, a w sprawie PKS Częstochowa taka decyzja została uchylona. Spośród spółek zarządzanych przez ARP tylko PKS w Ostrowie Wielkopolskim został zlikwidowany pod zarządem ARP. Łącznie w zarządzie skarbu państwa znajduje się 16 różnych PKS-ów, a także Polbus. Jednym z 16 PKS jest także ten z Ostrowa Wielkopolskiego, który aktualnie znajduje się już w fazie likwidacji i nie prowadzi działalności przewozowej.

Z odpowiedzi wynika także, że spośród 16 PKS-ów z terenu całego kraju w stanie trwającej lub zakończonej upadłości są PKS-y z Nowego Targu, Buska Zdroju, Gniezna, Kielc, Puław i Zgorzelca. PKS Mrągowo i PKS Katowice są czynne, ale nie prowadzą działalności przewozowej. Wg. resortu bez przeszkód działają PKS Dębica, czy PKS Przemyśl.

Coroczny wzrost zainteresowania programem


– W 2019 roku przewozy autobusowe o charakterze użyteczności publicznej, które zostały częściowo sfinansowane ze środków Funduszu były realizowane na 1 228 liniach komunikacyjnych, z czego na 80 liniach w województwie łódzkim. W 2020 roku przewozy autobusowe o charakterze użyteczności publicznej, które zostały częściowo sfinansowane ze środków Funduszu były realizowane na 2 834 liniach komunikacyjnych, z czego na 172 liniach w województwie łódzkim. W ramach przeprowadzonych do tej pory naborów wniosków o objęcie w 2021 roku dopłatą z Funduszu, dopłatą objęto 4 070 linii komunikacyjnych, z czego w województwie łódzkim do tej pory objęto dopłatą 204 linie komunikacyjne – odpowiada Rafał Weber, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury pytany o ilość linii, które otrzymały dopłatę w ramach PKS+ w całej Polsce, a także województwie łódzkim.

Weber dodaje też, że w 2020 roku, spośród 800 milionów złotych, jakie były do wykorzystania w ramach programu, wojewodowie dofinansowali wnioski o wartości ponad 139 milionów złotych. Natomiast tegoroczna kwota, o jaką wnioskują skłądający wnioski opiewa jak na razie na 435,648 mln złotych.

Rejestr zlikwidowanych linii? Resort Infrastruktury go nie prowadzi


Poseł pytał także resort o rejestr linii komunikacyjnych, które zostały zlikwidowane od 2019 roku. Ministerstwo w odpowiedzi wskazało, że nie prowadzi takiego rejestru i nie dysponuje takimi danymi. Ponadto w odpowiedzi znalazło się także stwierdzenie, iż takie dane mogą znajdować się bezpośrednio u organizatorów publicznej komunikacji zbiorowej. Weber wskazuje, że wg. prawa, w przewozach autobusowych organizatorami mogą być samorządy różnych szczebli, a nie Ministerstwo Infrastruktury.

Samorządowcy mogą organizować komunikację autobusową


– Obecnie obowiązujące przepisy prawne nie stoją na przeszkodzie aby samorządy województw uruchamiały spółki autobusowej komunikacji publicznej, podobnie jak to ma miejsce w przypadku przewozów kolejowych. Jednakże decyzje w tym zakresie pozostają w gestii zainteresowanych samorządów. Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej stanowi realne narzędzie wsparcia samorządów w organizowaniu przewozów, w tym posiadających własne spółki komunikacji autobusowej, przyczyniające się do likwidacji białych plan transportowych i przywracania połączeń autobusowych w Polsce. Biorąc pod uwagę powyższe można przypuszczać, że uruchomienie spółek autobusowej komunikacji publicznej przez samorządy województw przyczyniłoby się do zwiększenia dostępności transportu publicznego dla pasażerów – odpowiada Weber, pytany o ocenę pomysłu, by to marszałkowie województw tworzyli wojewódzkie spółki autobusowe.

Zasady PKS+ nie stanowią barier dla wnioskodawców

Ostatnie pytanie zawarte w interpelacji dotyczy tego, dlaczego Resort dofinansowuje tylko nowe linie, albo takie, które nie funkcjonują od co najmniej 3 miesięcy, kosztem aktualnie uruchamianych linii. Weber odpowiada, że zdaniem Ministerstwa, zasady programu nie stanowią barier dla organizatorów transportu publicznego w korzystaniu z Funduszu. Dodaje też, że zdaniem MI zainteresowanie programem rośnie z roku na rok, co podkreślają dane przytoczone powyżej. Wg. zasad naboru, nowe linie to także takie, której trasa została wydłużona na potrzeby programu lub która zaczęła obsługiwać nowe przystanki.







Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Przewoźnicy: PKS+ wymaga zmian

Komunikacja

Przewoźnicy: PKS+ wymaga zmian

Jakub Rösler 01 czerwca 2022

Jest nowelizacja PKS+. Będzie przesunięcie środków

Prawo & Finanse

Jest nowelizacja PKS+. Będzie przesunięcie środków

Redakcja/inf. pras. 15 lutego 2022

Rośnie zainteresowanie PKS+

Prawo & Finanse

Rośnie zainteresowanie PKS+

Jakub Rösler 02 listopada 2021

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Przewoźnicy: PKS+ wymaga zmian

Komunikacja

Przewoźnicy: PKS+ wymaga zmian

Jakub Rösler 01 czerwca 2022

Jest nowelizacja PKS+. Będzie przesunięcie środków

Prawo & Finanse

Jest nowelizacja PKS+. Będzie przesunięcie środków

Redakcja/inf. pras. 15 lutego 2022

Rośnie zainteresowanie PKS+

Prawo & Finanse

Rośnie zainteresowanie PKS+

Jakub Rösler 02 listopada 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5