Partnerzy serwisu:
Komunikacja

PKS+. Kolejna ewolucja bez rewolucji?

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
13-10-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
PKS+. Kolejna ewolucja bez rewolucji?
fot. Stefekburczymucha234, lic CC BY-SA 4.0
Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad kolejnymi modyfikacjami w Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, popularnym PKS+. Zmiany mają dotyczyć przede wszystkim okresu, na jaki zawierane są umowy w ramach funduszu. Prawdopodobnie nie zmieni się natomiast stawka dopłat do jednego wozokilometra, obecnie wynosząca 3 złote. Zmiany na pewno nie obejmą jeszcze naboru wniosków na 2023 rok.

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych stał się realnym narzędziem mającym na celu walkę z wykluczeniem komunikacyjnym poprzez stworzenie możliwości uruchamiania połączeń autobusowych o charakterze regionalnym. Z roku na rok wzrasta liczba linii komunikacyjnych, jakie zostały objęte dopłatą z funduszu, lecz z drugiej strony od momentu uruchomienia całego programu eksperci jasno wskazują mankamenty w funkcjonowaniu FRPA. Chodzi przede wszystkim o okres obowiązywania umów zawieranych w ramach funduszu, a także o stawkę dopłat do jednego wozokilometra.

Umowa na rok i 3 złote dopłaty

Aktualnie w ramach programu można wnioskować o dopłatę w wysokości maksymalnie 3 złotych do jednego wozokilometra nowej linii autobusowej. Stawka ta została zwiększona w 2020 roku, lecz według ekspertów nadal jest to kwota zbyt mała w stosunku do realnych potrzeb branży, zwłaszcza w sytuacji ogromnej inflacji oraz wysokich cen paliw. Także okres obowiązywania umów (aktualnie w ramach PKS+ można je zawierać na rok) nie sprzyja tworzeniu sprawnej i pewnej komunikacji, a z perspektywy operatora nie zachęca do inwestycji w nowy tabor z racji niepewności tego, co wydarzy się w kolejnym roku.

Umowy długoletnie

Teraz jednak Ministerstwo Infrastruktury zapowiada kolejne zmiany w funkcjonowaniu funduszu, o czym mówi nam rzecznik prasowy resortu, Szymon Huptyś.

– Nowelizacja, obejmująca m.in. zmianę ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, zakłada wprowadzenie możliwości zawierania przez wojewodę z organizatorem zarówno rocznych, jak i wieloletnich umów o dopłatę. Umowa ta będzie zawierana przez organizatora z wojewodą na czas oznaczony, nie dłuższy niż 10 lat. Stawka dopłaty do jednego wozokilometra przewozu o charakterze użyteczności publicznej zostanie utrzymana na obecnym poziomie, w kwocie nie wyższej niż 3 zł. Projekt zakłada także utworzenie 5 proc. rezerwy w ramach środków przewidzianych na dany rok budżetowy, która pozostanie w dyspozycji ministra infrastruktury jako dysponenta Funduszu – przekazał nam Szymon Huptyś.

Przedstawiciel ministerstwa jednoznacznie wykluczył możliwość wsparcia kursów komunikacji miejskiej, a w szczególności tych, które w wielu miejscach ciągle spełniają funkcję komunikacji podmiejskiej. Tak jest np. w Kaliszu. – Warunki, w jakich realizowane są przewozy komunikacji miejskiej, są znacząco odmienne od tych, w jakich funkcjonują przewozy pozamiejskie. Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej został powołany w związku z potrzebą likwidacji tzw. białych plam komunikacyjnych oraz wykluczenia transportowego obywateli, którzy zamieszkują tereny oddalone od dużych ośrodków miejskich – powiedział nam rzecznik prasowy resortu.

Przyszłoroczny nabór jeszcze na starych zasadach

Dowiedzieliśmy się również, że projekt zmian w funduszu już niedługo ma stać się ogólnodostępny. Oczywiście od momentu prezentacji projektu ustawy do jej ostatecznego przyjęcia poszczególne zapisy planowanej nowelizacji mogą ulec znacznym zmianom, dlatego też w tym momencie trudno jest mówić o tym, co na pewno zmieni się w funduszu.

Pewne jest natomiast to, że nabór wniosków na 2023 rok zostanie przeprowadzony jeszcze na podstawie aktualnych przepisów, a więc umowy będą mogły zostać zawarte na maksymalnie rok, a kwota środków, dostępnych w ramach całego programu, ponownie wyniesie 800 milionów złotych.

Ponad 631 milionów złotych wykorzystano

– W ramach przeprowadzonych do tej pory naborów wniosków na 2022 rok dopłatą objęto 5 688 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty z Funduszu to 631,4 milionów złotych – w taki sposób Szymon Huptyś podsumował tegoroczne nabory w ramach PKS+.


Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Opolskie: Autobusy dowozowe do kolei? Tak, ale trzeba zmian w przepisach

Mobilność

Opolskie: Autobusy dowozowe do kolei? Tak, ale trzeba zmian w przepisach

Jakub Rösler, Roman Czubiński 05 czerwca 2025

Nowy IC z Suwałk na Litwę. Będą skomunikowania?

Komunikacja

Ponad miliard złotych na PKS Plus

Komunikacja

Ponad miliard złotych na PKS Plus

Ministerstwo Infrastruktury 09 stycznia 2025

Zmiany bez zmian, czyli nowelizacja PKS Plus z podpisem Prezydenta

Prawo & Finanse

PKS Plus pomoże miastom na prawach powiatu?

Prawo & Finanse

PKS Plus pomoże miastom na prawach powiatu?

Jakub Rösler 20 lipca 2023

Zobacz również:

Opolskie: Autobusy dowozowe do kolei? Tak, ale trzeba zmian w przepisach

Mobilność

Opolskie: Autobusy dowozowe do kolei? Tak, ale trzeba zmian w przepisach

Jakub Rösler, Roman Czubiński 05 czerwca 2025

Nowy IC z Suwałk na Litwę. Będą skomunikowania?

Komunikacja

Ponad miliard złotych na PKS Plus

Komunikacja

Ponad miliard złotych na PKS Plus

Ministerstwo Infrastruktury 09 stycznia 2025

Zmiany bez zmian, czyli nowelizacja PKS Plus z podpisem Prezydenta

Prawo & Finanse

PKS Plus pomoże miastom na prawach powiatu?

Prawo & Finanse

PKS Plus pomoże miastom na prawach powiatu?

Jakub Rösler 20 lipca 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij