Partnerzy serwisu:
Komunikacja

PKS Kłodzko wychodzi na prostą

Dalej Wstecz
Autor:

Kasper Fiszer

Data publikacji:
2018-12-12 13:00
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

PKS Kłodzko wychodzi na prostą
fot. Łukasz Kuchta, domena publicznaAutobus PKS Kłodzko
Kłodzki PKS nie tylko likwiduje, ale i uruchamia nowe kursy. Dolnośląski przewoźnik sprzedaje coraz więcej biletów i osiąga coraz lepsze wyniki finansowe. Podróżnych jest od niedawna tak wielu, że konieczne było ograniczenie ważności biletów miesięcznych.

W dobie ogólnokrajowego kryzysu komunikacji na obszarze pozamiejskim PKS Kłodzko notuje nie tylko wzrost liczby sprzedawanych biletów, ale także dodatni wynik finansowy. – Rzetelność wykonywanej działalności spowodowała, iż wielu pasażerów odeszło od przewoźników konkurencyjnych i zdecydowało się na stałe korzystanie z naszych usług przewozowych – ocenia Arleta Szkwarek, asystentka prezesa zarządu PKS w Kłodzku. Mówi także o dużej roli odpowiedniego systemu zarządzania przedsiębiorstwem połączonego z próbą optymalizacji siatki połączeń, co nie zawsze oznacza cięcia w rozkładzie jazdy.

Gminy nie dofinansowały zawieszonych kursów

Dziś przewoźnik obsługuje nieco ponad 400 połączeń lokalnych i dalekobieżnych. Są wśród nich też kursy nowo uruchomione. W ciągu ostatniego roku kłodzki PKS utworzył weekendowe połączenie ze Stronia Śląskiego do Wrocławia i z powrotem, codzienną parę Lądek-Zdrój – Katowice – Lądek-Zdrój i realizowane w dni nauki szkolnej kursy Bystrzyca Kłodzka – Domaszków – Bystrzyca Kłodzka. 1 stycznia przyszłego roku w rozkładzie jazdy pojawi się kolejna nowość: do i ze Stronia Śląskiego wydłużona zostanie jedna z par autobusów kursujących dotychczas w krótszej relacji Bystrzyca Kłodzka – Lądek-Zdrój – Bystrzyca Kłodzka.

Z grafiku połączeń wypadają jednak równolegle kursy, które cieszą się najmniejszą popularnością. W listopadzie PKS przestał obsługiwać jedną parę kursów z Kłodzka do Międzygórza, jedną z Bystrzycy Kłodzkiej do Bolesławowa i jedną z Kłodzka do Międzylesia. – W tym czasie ograniczono również kursy linii Kudowa-Zdrój – Zakopane do kursowania w okresie wakacji – wskazuje przedstawicielka przewoźnika. – Nadmienić należy, że nasza spółka zaproponowała gminom możliwość partycypacji w kosztach utrzymania połączeń regionalnych, gwarantując tym samym ponowne włączenie kursów do rozkładu jazdy. Jednak na chwilę obecną żaden z samorządów nie zdecydował się na dofinansowanie zlikwidowanych połączeń – dodaje.

Z biletem miesięcznym wsiądziesz tylko do wybranych dwóch par kursów

Co ciekawe, podczas gdy większość przewoźników regionalnych narzeka na spadek zainteresowania podróżnych swoimi usługami, kłodzki PKS wskazuje na swoistą klęskę urodzaju. – Od 2016 r. honorowaliśmy bilety miesięczne na danej linii na wszystkich kursach, zapewniając tym samym pasażerom dowolność w wyborze pory odjazdu w ciągu dnia. Niestety przy tak dużym popycie na usługi przewozowe, jaki występuje w chwili obecnej, nie możemy pozwolić sobie na brak możliwości zaplanowania potoków pasażerskich na danych kursach – mówi Arleta Szkwarek.

– W celu uniknięcia sytuacji, w której pasażerowie z biletami miesięcznymi nie zostaliby zabrani do autobusu z powodu braku wolnych miejsc, spółka zdecydowała o ograniczeniu możliwości przejazdu z biletem miesięcznym. Aktualnie w sprzedaży na styczeń 2019 r. jest Bilet Miesięczny Wariantowy. Kupując ten rodzaj biletu, pasażer wskazuje dwie wybrane przez siebie godziny kursów rano i dwie godziny kursów popołudniu, którymi zamierza podróżować – tłumaczy nasza rozmówczyni. – Działanie to pozwoli na ustalenie potoków pasażerskich na danych kursach oraz ułożenie dyspozycji autobusów z uwzględnieniem liczby pasażerów zamierzających skorzystać z połączenia na danej linii – zapewnia. Jednocześnie przewoźnik zwiększa dostępność biletów miesięcznych, umożliwiając ich kupowanie nie tylko w kasach biletowych, ale też w internecie i bezpośrednio u kierowcy.

Spółka stawia na dostępność oferty i aktywny marketing

Informacje o wzroście popytu poparte są konkretnymi danymi sprzedażowymi: w listopadzie PKS odnotował wzrost sprzedaży biletów miesięcznych o pół tysiąca w skali jednego miesiąca. – Poprawie uległ także wskaźnik sprzedaży biletów jednorazowych – stwierdza asystentka prezesa PKS Kłodzko. – Przyczyną jest z pewnością realizacja przewozów na obszarze całego powiatu kłodzkiego i umożliwienie pasażerom dojazdu nawet do mniejszych miejscowości. Nie bez znaczenia pozostaje tu również stałe realizowanie działań mających na celu pozyskanie większej liczby klientów. Stąd liczne akcje marketingowe, jak np. zniżka dla studentów na rozpoczęcie roku akademickiego (bilet za 1 zł za przejazd do Wrocławia), 30-procentowa zniżka na przejazdy na kursach dalekobieżnych w dniu 1 listopada 2018 r. czy udział w ogólnopolskiej akcji „Polska – zobacz więcej” (50 proc. zniżki na bilety w dn. 5 – 7 października 2018 r.). – wylicza.

Spółka wydaje też osobom starszym niż 60 lat, które zamieszkują w powiecie kłodzkim, uprawniającą do 20-procentowej zniżki na bilety jednorazowe Kartę Mobilnego Seniora. Na 50 proc. zniżki na zakup biletów jednorazowych mogą natomiast liczyć członkowie rodzin zastępczych i rodzinnych domów dziecka z terenu powiatu kłodzkiego (również na podstawie wydawanej przez PKS karty). – Nadmienić należy, że PKS w Kłodzku jest również partnerem ministerialnego projektu Karta Dużej Rodziny – zaznacza nasza rozmówczyni.

Od roku finanse wreszcie na plusie

Wzrost liczby podróżnych przekłada się natomiast znacząco na wyniki finansowe przedsiębiorstwa. O ile rok 2014 zakończyło ono stratą w wysokości niemal 700 tys. zł, 2015 – ponad 300 tys. zł, a 2016 – prawie 60 tys. zł, w 2017 r. osiągnęło ok. 80 tys. zł zysku. – Obserwując wyniki finansowe dla poszczególnych miesięcy bieżącego roku, należy prognozować, że również rok 2018 spółka zamknie z dodatnim wynikiem finansowym. Na chwilę obecną analizy księgowe wskazują, iż zysk na dzień 30 października 2018 r. wyniósł 177 tys. 391 zł 06 gr. Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że stosowana od 2015 r. strategia zarządzania firmą przynosi rezultaty w postaci dodatniego wyniku finansowego – podsumowuje Arleta Szkwarek.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5