Partner serwisu
Komunikacja

PKS Gdańsk: Bez wsparcia samorządów nie da się dziś uruchamiać linii regionalnych

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
21-03-2024
Ostatnia modyfikacja:
18-03-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
PKS Gdańsk: Bez wsparcia samorządów nie da się dziś uruchamiać linii regionalnych
fot. PKS Gdańsk
Gdański PKS jest dziś jednym z najważniejszych przewoźników regionalnych w rejonie Trójmiasta, a jego kondycja na tle innych przedsiębiorstw o podobnym rodowodzie jest dobra. Działalność spółki koncentruje się obecnie na obsłudze połączeń finansowanych przez samorządy. W rozkładzie jazdy pozostają jednak również kursy komercyjne, w tym w relacjach międzynarodowych.

Po przekształceniach własnościowych z poprzedniej dekady spółka PKS Gdańsk została przejęta przez znane na Pomorzu przedsiębiorstwo transportowe Gryf z Kartuz. Inaczej niż w przypadku szeregu innych spółek wywodzących się z dawnej Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej, zmiany przyniosły stabilizację, a firma utrzymała swoją pozycję na lokalnym rynku. Wraz z Gryfem tworzy ofertę skupioną na realizacji rozkładowych połączeń regionalnych, choć działalność obu podmiotów jest zdywersyfikowana i obejmuje również inne segmenty rynku: przewozy zlecone, międzynarodowe czy miejskie.

Większość linii z dofinansowaniem FRPA

– Trzon przewozów PKS Gdańsk stanowią połączenia międzymiastowe regionalne. Dwie trzecie linii komunikacyjnych istnieje dzięki wypracowanym z samorządami umowom i środkom z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych – mówi Bartosz Milczarczyk, dyrektor ds. organizacji przewozów w spółce Przewozy Autobusowe Gryf. Nadal utrzymywane są także lokalne linie uruchamiane na zasadach komercyjnych (bez wsparcia województwa, powiatów czy gmin). W rozkładzie jazdy są też linie dalekobieżne, w tym międzynarodowe na Białoruś i do Obwodu Królewieckiego. – Funkcjonują one na własne ryzyko naszego przedsiębiorstwa – usłyszeliśmy. Portfel uzupełnia mająca marginalne znaczenie obsługa komunikacji miejskiej: aktualnie PKS Gdańsk pełni rolę podwykonawcy miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, realizując kursy na dwóch liniach w Gdańsku.

Główną działalność PA Gryf stanowi zaś realizacja połączeń regionalnych w powiecie kartuskim. Również w tym przypadku dwie na trzy trasy są obsługiwane na podstawie kontraktów z samorządami, które z kolei korzystają ze wsparcia z budżetu centralnego w ramach FRPA. – Bez tych dopłat i umów linie zniknęłyby z naszej siatki połączeń, bowiem nie utrzymałyby się z samego przychodu ze sprzedaży biletów. Istnieją jednak nadal linie uruchamiane komercyjnie, funkcjonujące na własne ryzyko ekonomiczne przedsiębiorstwa – opisuje nasz rozmówca. W przypadku Gryfa realizacja przewozów w ramach komunikacji miejskiej stanowi znacznie większy sektor działalności. Firma obsługuje kompleksowo komunikację miejską w Tczewie, a także wybrane linie w sieci ZKM Gdynia (w Gdyni, Sopocie, Rumi, Redzie i Wejherowie, a także w gminach Żukowo i Szemud). Kartuski przewoźnik realizuje też zlecenie dla ZKM Wejherowo (w samym Wejherowie, Rumi, Redzie i gminie Luzino). PKS Gdańsk i PA Gryf uruchamiają łącznie ponad 250 brygad autobusowych dziennie.

Mniej przewozów pracowniczych, ale więcej linii międzynarodowych

Z biegiem lat spadła natomiast rola zlecanych przewozów pracowniczych. Dziś realizuje je w niewielkiej skali PKS Gdańsk, a Gryf nie ma zawartych kontraktów tego typu. – W pewnym momencie przedsiębiorstwa zaczęły rezygnować z tej formy transportu pracowników kosztem dopłat do transportu indywidualnego na dojazd do pracy do zakładów produkcyjnych etc. – tłumaczy przedstawiciel PA Gryf.

Wciąż rozwijana jest zaś działalność w obszarze komercyjnych linii międzynarodowych do krajów b. ZSRR. – Musimy na bieżąco dostosowywać się do sytuacji na granicach, stąd linie międzynarodowe ulegają modyfikacjom. W ubiegłym roku PKS Gdańsk uruchomił kolejną nową linię w relacji Poznań – Mińsk – relacjonuje dyrektor w kartuskiej spółce.

Kluczem do utrzymania personelu jest dobra pensja

– Obecnie nie ma natomiast warunków i możliwości uruchamiania jakichkolwiek nowych linii i połączeń lokalnych bez udziału środków zewnętrznych, tj. takich kursów, które miałyby zarobić na siebie jedynie ze sprzedaży biletów – stwierdza jednoznacznie Bartosz Milczarczyk. PKS Gdańsk i PA Gryf otworzą więc dodatkowe trasy tylko wówczas, gdy będą miały gwarancję finansowania ich obsługi. Operatorzy współpracują z organizatorami każdego szczebla: wojewódzkiego, powiatowego i gminnego.

Aktualnie na rynku transportowym dużym problemem pozostaje niedobór pracowników. Gryf przyznaje, że odczuwa skutki dzisiejszej sytuacji w branży, ale podkreśla, że nie doszło do np. konieczności odwoływania kursów z uwagi na niedobór kierowców. – Jesteśmy postrzegani obecnie na pomorskim rynku pracy jako najlepsi płatnicy wynagrodzeń dla kierowców autobusów. Oferujemy najwyższe lub jedne z najwyższych stawek godzinowych – tłumaczy relatywnie dobrą pozycję przewoźnik. Zauważa on też trend odwrotny do istniejącego w poprzednich dekadach: zatrudnieni w transporcie ciężarowym decydują się na przesiadkę do autobusów regionalnych, doceniając możliwość codziennego powrotu do domu przy mniejszej niż dawniej różnicy w zarobkach. Gryf i PKS stale szukają przy tym dodatkowych prowadzących i oferują im możliwość finansowania zdobycia uprawnień zawodowych.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Powiat bytowski blisko nowych autobusów

Komunikacja

Powiat bytowski blisko nowych autobusów

Jakub Rösler 29 kwietnia 2024

Powiat starogardzki blisko nowych Iveco

Komunikacja

Powiat starogardzki blisko nowych Iveco

Jakub Rösler 26 kwietnia 2024

Szczecin zaczyna drugi tegoroczny kurs na motorniczego

Komunikacja

Szczecin zaczyna drugi tegoroczny kurs na motorniczego

Wiadomości Szczecin 16 kwietnia 2024

PKS Gdańsk rozpocznie wakacje pojazdami retro

Komunikacja

Zobacz również:

Powiat bytowski blisko nowych autobusów

Komunikacja

Powiat bytowski blisko nowych autobusów

Jakub Rösler 29 kwietnia 2024

Powiat starogardzki blisko nowych Iveco

Komunikacja

Powiat starogardzki blisko nowych Iveco

Jakub Rösler 26 kwietnia 2024

Szczecin zaczyna drugi tegoroczny kurs na motorniczego

Komunikacja

Szczecin zaczyna drugi tegoroczny kurs na motorniczego

Wiadomości Szczecin 16 kwietnia 2024

PKS Gdańsk rozpocznie wakacje pojazdami retro

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5