Poprzedni zarząd PKP SA powołał spółkę Xcity Ivestment z myślą o realizacji wielkich projektów deweloperskich na niepotrzebnych, ale zarazem atrakcyjnych terenach kolejowych. – Jesteśmy właścicielem największej bazy nieruchomości w Polsce. Wiele z naszych gruntów ma potencjał komercyjny. Można je sprzedać albo zrealizować na nich projekty deweloperskie, które zwykle nawet trzykrotnie zwiększają zwrot z samej działki. Zwrot może być większy, bo jeśli grunt jest nieprzygotowany do inwestycji lub zbyt duży – wtedy jego wartość rynkowa, w przypadku sprzedaży, jest istotnie mniejsza. Wcześniej, realizując projekty deweloperskie, powoływaliśmy spółki celowe. Teraz prowadzimy kolejnych kilkanaście projektów, podpisujemy nowe umowy. Aby uprościć procedury i uniknąć mnożenia spółek, powołaliśmy Xcity Investment, która będzie koordynowała wszystkie tego typu inwestycje, czyli zamiast kilkunastu spółek, będzie jedna – tłumaczył Jarosław Bator, ówczesny członek zarządu PKP SA.
Nowo powołana spółka przedstawiała szereg działających na wyobraźnię wizualizacji i wizji, jak mogłyby zmienić się często mocno zaniedbane obszary miast. Dotyczyło to także głównych lokalizacji, jak okolice Dworca Centralnego w Warszawie, naprzeciw którego, po zachodniej stronie,
planowano kompleks biurowy z jednym z wyższych wieżowców i wiszącymi ogrodami.
W październiku zeszłego roku XCity przedstawiło
piętnaście lokalizacji, niemających bezpośredniego związku z prowadzeniem ruchu kolejowego, dla zagospodarowania których spółka zamierzała pozyskać zewnętrznych partnerów. Inwestycje miały zostać zrealizowane na atrakcyjnych gruntach PKP SA w dwunastu miastach: Elblągu, Katowicach, Kłodzku, Kole, Koszalinie, Kutnie, Łowiczu, Oleśnicy, Chorzowie, Bielsku-Białej, Skarżysku-Kamiennej i Warszawie. Na terenie stolicy będą to aż cztery projekty – wspomniana
Centralna Park, siedziby PKP SA i PKP Informatyka oraz
Warszawa Włochy. Pod koniec października wystosowano zaproszenia do rokowań dla potencjalnych inwestorów.
Wraz ze zmianą władzy na szczeblu centralnym wymieniono całe zarządy w spółkach kolejowych. Przyniosło to też oczywiste zmiany w podejmowanych kierunkach działań. Zarząd spółki Xcity Investment pozostał jednak bez zmian. Pod koniec czerwca kierownictwo podjęło decyzję o unieważnieniu aż 13 projektów developerskich, w tym tych głównych, jak Warszawa Włochy, Centralna Park czy plac OMP w Katowicach. – Decyzja została podjęta w związku z rewizją strategii deweloperskiej oraz gospodarowania nieruchomościami Grupy PKP – informuje Aleksandra Grzelak z biura prasowego PKP SA.
Sam pomysł zagospodarowania tych obszarów nie został ostatecznie pogrzebany. – Zmienia się harmonogram prowadzonych projektów, powodując przesunięcie ich realizacji w czasie. W tym momencie spółka nie jest jednak w stanie podać terminu ich ewentualnego ponownego uruchomienia, co nie oznacza jednak, że zostały one definitywnie zakończone – mówi Grzelak. Wiadomo natomiast, co zmieni się w podejściu do projektów. Zgodnie z nową strategią PKP SA ma być m.in. nie tylko współinwestorem, a także zachowywać udziały w realizowanych inwestycjach i nieruchomościach.
W tej chwili aktualne są tylko dwa rokowania dla inwestorów, dotyczące nieruchomości przy Al. Jerozolimskich 140 oraz ul. Szczęśliwickiej 62, czyli siedzib PKP Informatyka i PKP SA. Podmioty te przeniosą się do nowego biurowca realizowanego przy dworcu Warszawa Zachodnia w ramach projektu deweloperskiego zainicjowanego przez poprzedni zarząd PKP SA. Harmonogram rokowań dla tych dwóch lokalizacji zostanie jednak przesunięty o trzy miesiące.