Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

PKP S.A. z umową na nowy dworzec w Chełmie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-07-2024
Ostatnia modyfikacja:
01-07-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP S.A.

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
PKP S.A. z umową na nowy dworzec w Chełmie
wiz. PKP S.A.
Modernistyczny, przestrzenny, nowoczesny i ekologiczny – taki będzie nowy dworzec w Chełmie. Polskie Koleje Państwowe S.A. podpisały umowę z wykonawcą prac budowlanych.

Kilkanaście dni temu informowaliśmy o wyborze najlepszej oferty w przetargu na przebudowę dworca kolejowego Chełm. Teraz PKP S.A. pochwaliło się podpisaniem umowy na realizację prac.
Dworzec, który wybudowano w 1961 roku, przejdzie metamorfozę, a właściwe zostanie zbudowany od nowa. Po obecnym obiekcie zostanie tylko część piwnic, a budynek zyska nowoczesny i modernistyczny wygląd nawiązujący do charakteru miasta.

Nowa bryła dworca będzie geometryczna z dominantą w postaci wieży zegarowej o wysokości prawie 15 metrów. W miejscu wschodniego skrzydła powstanie przeszklona od góry wiata przylegająca do budynku. Zadaszy ona nową część placu dworcowego, na której przewidziano miejsca do odpoczynku dla pasażerów, a także ogródki letnie dla kawiarni czy restauracji. Elewacja obiektu będzie wykonana z cegły licowej w kolorze kredowym. Jest to nawiązanie do historii miasta, które rozwinęło się dzięki przemysłowi związanemu z wydobyciem i przetwórstwem kredy w latach 20. XX wieku. Cegły na elewacji będą ułożone w różne mniejsze i większe wzory geometryczne, co dodatkowe urozmaici wygląd budynku. Z kredową fasadą będą świetnie współgrać duże przeszklone witryny na poziomie parteru, doświetlające przestrzeń obsługi pasażerów wewnątrz dworca, a także pomieszczenia biurowe na jego pierwszej kondygnacji. Interesującym akcentem w nowej estetyce dworca będą pnącza (winobluszcz) umieszczone na wschodniej i zachodniej ścianie budynku. Stanowią one pożądany w nowoczesnej architekturze kontrast z kredową elewacją. Są one również symbolem dzisiejszych czasów, w których trwa walka ze zmianami klimatycznymi, a w budownictwie stosowane jest coraz więcej rozwiązań ograniczających negatywny wpływ budynków na środowisko.

Nowocześnie zaaranżowano przestrzeń obsługi pasażerów. Jej centrum stanowi 250-metrowy hol o wysokości dwóch kondygnacji, doświetlony olbrzymim świetlikiem dachowym oraz przeszklonymi witrynami. Posadzka holu będzie ułożona z płyt granitowych, a ściany wykończone betonem architektonicznym. Przy czym na jednej z nich zostanie wyeksponowany i podświetlony, odciśnięty w formie plan miasta w kształcie orła. Jest to nawiązanie do rozbudowy w 20-leciu międzywojennym miasta Chełm o Osiedle „Dyrekcja”. Układ urbanistyczny tej części miejscowości przypominał kształtem zarys orła. Miało to symbolizować odrodzenie państwa polskiego oraz jego rozwój gospodarczy. W holu podróżni znajdą ławki, gabloty z rozkładami jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W jego bezpośrednim otoczeniu – pomieszczenie kasy biletowej, a także lokale handlowo-usługowe, a po zachodniej stronie holu poczekalnię, toalety i niewielki pasaż handlowy. Na pierwszym piętrze będą mieściły się przestrzenie biurowe, w tym dla Straży Ochrony Kolei oraz spółek kolejowych, a w podziemiu – zaplecze techniczne budynku.

Nowe rozwiązania przestrzenno-architektoniczne to nie koniec zmian. Dworzec po przebudowie stanie się budynkiem nowoczesnym. Będzie w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – poprzez likwidację barier architektonicznych, montaż ścieżek prowadzących w posadzce wewnątrz budynku i w bezpośrednim otoczeniu dworca, tablic z mapą dotykową obiektu oraz oznaczeń w alfabecie Braille’a, które ułatwią orientację oraz poruszanie się osobom niewidzącym i niedowidzącym. Dla komfortu termicznego podróżnych na dworcu zostaną zamontowane nowoczesny systemy wentylacji i klimatyzacji. Poza tym zaprojektowano nową informację głosową oraz systemy bezpieczeństwa, w tym monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe. Całością nowych instalacji i urządzeń będzie zarządzał system BMS (Building Management System). Zadba on również o optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody. Poza tym na dworcu zostaną zastosowane energooszczędne oświetlenie oraz pompy ciepła.

Przebudowa dworca obejmie również jego najbliższe otoczenie. Przed fasadą od strony miasta pojawi się kilka miejsc parkingowych, w tym postój kiss&ride, natomiast pod wiatą, po wschodniej stronie budynku, 15 stojaków rowerowych oraz strefa odpoczynku z meblami ulicznymi. Ponadto zostanie ułożona nowa nawierzchnia, a po zachodniej stronie dworca zaprojektowano zieloną przestrzeń z trawnikiem i nowymi drzewami (lipa, jarząb) oraz krzewami (forsycja, trzmielina, pięciornik).

Koszt przebudowy dworca w Chełmie to 25,99 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Dokumentację projektową opracowała pracownia architektoniczna PAS Projekt, a roboty budowlane będzie prowadzić firma Texom. Inwestycja jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych i ubiega się o refinansowanie kosztów z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia. Dokumentacja projektowa została dofinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP S.A. i Xcity: Wraca projekt Kraków Bosacka

Komunikacja

PKP S.A. i Xcity: Wraca projekt Kraków Bosacka

Łukasz Malinowski 30 maja 2025

PKP S.A.: 20 nowych dworców w tym roku

Komunikacja

PKP S.A.: 20 nowych dworców w tym roku

Łukasz Malinowski 03 czerwca 2025

Rozpoczyna się remont dworca Pleszew

Komunikacja

Rozpoczyna się remont dworca Pleszew

Redakcja/inf. pras. 27 maja 2025

PKP SA wybrały wykonawcę przebudowy dworca Chełm

Przestrzeń

PKP SA wybrały wykonawcę przebudowy dworca Chełm

Witold Urbanowicz 17 czerwca 2024

Osiem ofert na przebudowę dworca w Chełmie

Przestrzeń

Osiem ofert na przebudowę dworca w Chełmie

Witold Urbanowicz 05 kwietnia 2024

PKP SA przebudują dworzec w Chełmie. Jest przetarg

Przestrzeń

PKP SA przebudują dworzec w Chełmie. Jest przetarg

Witold Urbanowicz 12 lutego 2024

Zobacz również:

PKP S.A. i Xcity: Wraca projekt Kraków Bosacka

Komunikacja

PKP S.A. i Xcity: Wraca projekt Kraków Bosacka

Łukasz Malinowski 30 maja 2025

PKP S.A.: 20 nowych dworców w tym roku

Komunikacja

PKP S.A.: 20 nowych dworców w tym roku

Łukasz Malinowski 03 czerwca 2025

Rozpoczyna się remont dworca Pleszew

Komunikacja

Rozpoczyna się remont dworca Pleszew

Redakcja/inf. pras. 27 maja 2025

PKP SA wybrały wykonawcę przebudowy dworca Chełm

Przestrzeń

PKP SA wybrały wykonawcę przebudowy dworca Chełm

Witold Urbanowicz 17 czerwca 2024

Osiem ofert na przebudowę dworca w Chełmie

Przestrzeń

Osiem ofert na przebudowę dworca w Chełmie

Witold Urbanowicz 05 kwietnia 2024

PKP SA przebudują dworzec w Chełmie. Jest przetarg

Przestrzeń

PKP SA przebudują dworzec w Chełmie. Jest przetarg

Witold Urbanowicz 12 lutego 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij