Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

PKP SA wybudują 9 kolejnych mniejszych i większych dworców systemowych

Dalej Wstecz
Autor:

Redakcja

Data publikacji:
2019-08-26 11:30
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. prasowa PKP SA

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

PKP SA wybudują 9 kolejnych mniejszych i większych dworców systemowych
mat. PKP SA
PKP SA podpisały umowę z wykonawcą dziewięciu dworców systemowych w województwach mazowieckim, podlaskim i wielkopolskim. Przewidziano dwa rodzaje obiektów – większy, z wydzieloną poczekalnią i kasą oraz mniejszy, bez części komercyjnej. Z nowych budynków na stacjach i przystankach Dębe Wielkie, Wrzosów, Garwolin, Łaskarzew Przystanek, Kornelin, Racibory, Zdrody Nowe, Wasilków i Nowym Tomyśl podróżni skorzystają na przełomie 2020 i 2021 r.

Innowacyjne Dworce Systemowe to autorski projekt PKP SA, zakładający zaprojektowanie i budowę niewielkich oraz nowoczesnych dworców kolejowych dostosowanych do lokalnych potrzeb. W ramach zadania, na które została podpisana umowa z firmą SKB SA, powstanie ich dziewięć w miejscowościach położonych w województwach: mazowieckim, podlaskim i wielkopolskim. Nowe dworce zostaną wybudowane na stacjach: Dębe Wielkie, Wrzosów, Garwolin, Łaskarzew Przystanek, Kornelin, Racibory, Zdrody Nowe, Wasilków i Nowym Tomyśl.

– Innowacyjne Dworce Systemowe to interesujący projekt, który pozwala na poprawę komfortu podróżnych w mniejszych miejscowościach. Jest on częścią Programu Inwestycji Dworcowych, w ramach którego do 2023 roku w całej Polsce zostanie przebudowanych prawie 200 dworców kolejowych. W szczególności, jako mieszkańca Mazowsza, cieszy mnie to, że w ramach kontraktu na projekt i budowę 9 IDS-ów aż pięć z nich powstanie na terenie województwa mazowieckiego – mówi Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

– Nowe dworce zostaną wybudowane w miejscu obecnych, przeznaczonych do rozbiórki obiektów lub w ich pobliżu. Przy podjęciu decyzji o ich lokalizacji braliśmy pod uwagę potrzeby lokalnej społeczności. Kierowaliśmy się także optymalizacją kosztów utrzymania budynków, dlatego w IDS-ach zastosowane zostaną rozwiązania proekologiczne – mówi Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP SA.

 
Dworzec typu IDS-A,  mat. PKP SA

Dworce powstaną w dwóch wersjach, tzw. IDS-A (Racibory, Wasilków, Zdrody Nowe) i IDS-B (pozostałe lokalizacje). Pierwsze z nich to niewielkie dworce o powierzchni użytkowej około 29 m kw., na których pasażerowie będą mogli skorzystać z ogrzewanej wiaty oraz kompleksu toalet dostosowanego również do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pod wiatą znajdą się również siedziska dla podróżnych oraz stojaki na rowery. W miejscowościach, gdzie ruch podróżnych jest większy, zostaną wybudowane IDS-y w rozszerzonej formule o powierzchni około 72 m kw. Nowy dworzec tego typu będzie się składał z klimatyzowanej poczekalni, toalet oraz pomieszczenia kasy biletowej i niewielkiej przestrzeni komercyjnej.

 
Dworzec typu IDS-B, mat. PKP SA

W IDS-ach zostaną zamontowane nowoczesne systemy informacji głosowej i wizualnej, bezpieczeństwa (monitoring, kontrola dostępu, system włamania i napadu) oraz automatyki oświetlenia. Dworce te będą również w pełni przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności (ścieżki prowadzące, tablice dotykowe, brak barier architektonicznych). IDS-y to nie tylko nowe budynki dworców, ale również obiekty, w których zostaną zaimplementowane rozwiązania proekologiczne. Zostaną w nich zamontowane systemy do odzysku wody opadowej oraz wody szarej, która po oczyszczeniu będzie używana do podlewania roślin oraz spłukiwania toalet. Oświetlenie będzie oparte o oprawy LED, przy czym energia elektryczna będzie pozyskiwana częściowo z paneli fotowoltaicznych zlokalizowane na dachu budynku. Do ogrzewania dworców zostaną zastosowane pompy ciepła pobierające energię skumulowaną w gruncie. Instalacje będą sterowane za pomocą BMS (Building Management System).

Wykonawca, z którym została podpisana umowa, zrealizuje zadanie w formule „projektuj i buduj”, przy wykorzystaniu projektu typowego dworca IDS, opracowanego przez PKP SA. Pozostałe do wykonania prace projektowe dla poszczególnych lokalizacji powinny zakończyć się w połowie 2020 roku, wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych umożliwiających rozpoczęcie prac budowlanych. Planowany termin otwarcia IDS-ów to przełom 2020 i 2021 roku. Łączny koszt inwestycji to 39,6 miliona zł. Będzie ona realizowana z wykorzystaniem środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Grudziądz otrzyma dworzec systemowy. Czy to wystarczy?

Przestrzeń

Grudziądz otrzyma dworzec systemowy. Czy to wystarczy?

Witold Urbanowicz 02 sierpnia 2019

PKP SA wybierają wykonawcę 9 dworców systemowych

Przestrzeń

PKP SA wybierają wykonawcę 9 dworców systemowych

Witold Urbanowicz 03 lipca 2019

PKP SA z ofertami na 9 dworców systemowych. Kolej zaoszczędzi?

Przestrzeń

PKP SA z ofertami na 9 dworców systemowych. Kolej zaoszczędzi?

Witold Urbanowicz 15 maja 2019

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5