Przedmiotem ogłoszonego przez PKP SA postępowania jest opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego wraz z koncepcją wielobranżową dla dworca w Oleśnicy. Dokument ten posłuży do ogłoszenia przetargu na przebudowę dworca w formule projektuj i buduj. Realizacja inwestycji miałaby rozpocząć się w II połowie przyszłego roku.
Stacja położona jest przy linii kolejowej nr 143 relacji Kalety– Wrocław Mikołajów, w województwie dolnośląskim. Budynek został wybudowany w 1868 r. i służy obsłudze podróżnych. Posiada trzy kondygnacje nadziemne, mieszcząc też 10 lokali mieszkalnych. Obiekt umieszczony jest w gminnej ewidencji zabytków.
Założono wariant całkowitej przebudowy obiektu – z zachowaniem jego dotychczasowych parametrów. Historyczna bryła zostanie zachowana, a zniszczone elementy elewacji – odtworzone. Konserwator zabytków zaleca przywrócenie ceglanej elewacji. Wewnątrz zachowane mają być oryginalne elementy w postaci kafli w partii cokołowej czy posadzek, a także wtórne elementy dekoracyjne i informacyjne, jak neony (Kasy biletowe, bagaż). Rozważone ma być także zachowanie dekoracyjnych konstrukcji przeszklonych wejść w obrębie wnętrza. Planowana jest rozbiórka bądź zamiana na powierzchnię otwartą przylegającego pawilonu toalet, a także części prawego skrzydła – w większym zakresie na I piętrze (część skrzydła budynku zachodząca na ogród).
Budynek zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. W środku, na parterze, przewidziano hol, pełniący funkcję poczekalni oraz toalety. Zapotrzebowanie na powierzchnię kasową zgłosiło Polregio. Koleje Dolnośląskie wskazały jedynie chęć wynajęcia powierzchni pod biletomat. Część powierzchni wynajmie samorząd. Mieszkańcy dworca, z lokali na piętrach, zostaną relokowani. Na I i II piętrze zaplanowano pomieszczenia o funkcjach biurowych oraz z przeznaczeniem dla najemców komercyjnych pod „zamieszkanie zbiorowe”.
Zagospodarowane zostanie otoczenie. Zaplanowano blisko 30 miejsc postojowych, w tym dla osób niepełnosprawnych i do ładowania pojazdów elektrycznych. Przewidziano rozbiórkę biura wagonowego, warsztatu rewidentów wagonowych, garażu w otoczeniu dworca oraz dobudówki dworca z lat 70. Zaplanowano remont wiaty przydworcowej na peronie nr 1 – uznano za zasadnie przebudowę tego peronu i zmianę jego funkcji na komunikacyjną (dojście do terenu przyległego i wejścia do przejścia podziemnego). Wykonany zostanie też remont kładki dla pieszych nad grupą torów towarowych – w kierunku ul. Moniuszki – z dobudową wind.
Założenia zagospodarowania terenu (obiekty zaznaczone żółtą obwódką przeznaczone do rozbiórki), mat. PKP SATermin składania ofert mija 18 czerwca. Jedynym kryterium wyboru wykonawcy jest cena. Na wykonanie PFU i koncepcji przeznaczono 30 tygodni. Według założeń przebudowa dworca będzie realizowana w formule zaprojektuj i wybuduj. Przewidziano, że faza projektowo-budowlana rozpocznie się w III kwartale 2023 r. i zajmie 26 miesięcy. W trakcie prac podróżni będą korzystali z dworca tymczasowego. Inwestycja jest możliwa dzięki
porozumieniu z samorządem miejskim.