PKP SA prowadzą teraz przetarg na wykonanie studium wykonalności dla projektów modernizacji dworców. W sumie chodzi o 12 zadań, grupujących określone linie kolejowe oraz obejmujących 122 lokalizacji w kraju.
Przedmiotem usługi jest opracowanie studium wykonalności dla 12 projektów dworcowych, które stanowić będzie załącznik do wniosku o dofinansowanie projektów ze środków unijnych. Jak informuje PKP SA, szczegółowy rodzaj i zakres prac modernizacyjnych będzie wynikał z analiz wariantowych na etapie opracowania studium wykonalności, które będzie uwzględniało także zagospodarowanie terenu wokół dworców – w zakresie związanym z obsługą pasażerów.
Pierwsze zadanie obejmuje modernizację wybranych dworców na liniach kolejowych
68, 91, 94. Lista obejmuje dziewięć dworców: Biadoliny (91), Czarna Tarnowska (91), Jasień Brzeski (91), Kraków Swoszowice (94), Radymno (91), Rzeszów Główny (91), Sędziszów Małopolski (91), Stalowa Wola Rozwadów (68), Sterkowiec (91). Dworce w Krakowie Swoszowicach, Radymnie oraz Rzeszowie wpisane są do ewidencji zabytków. Dla Rzeszowa Głównego, Krakowa Swoszowic i Radymna ogłoszono
przetarg na prace projektowe.
Drugie zadanie zakłada modernizację wybranych dworców przy linii kolejowej nr
2 Warszawa Zachodnia – Terespol. W sumie chodzi o pięć dworców: Łuków, Dębe Wielkie, Mrozy, Siedlce, Wrzosów. Dwa dworce w Dębem Wielkim oraz Łukowie wpisane są do rejestru zabytków. Dla niektórych obiektów trwa
przetarg na prace projektowe.
Kolejne zadanie to modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr
9 na odcinku Warszawa Wschodnia – Gdynia Główna Osobowa. Mowa jest o jedenastu lokalizacjach: Gdańsk Główny, Gdańsk Oliwa, Gdańsk Wrzeszcz (węzeł przesiadkowy), Prabuty, Pruszcz Gdański, Pszczółki, Susz, Szymankowo, Tczew, Mława Miasto, Pomiechówek. Jeden dworzec, w Gdańsku Głównym, jest wpisany do rejestru zabytków, a pięć dworców: w Gdańsku Oliwie, Prabutach, Pszczółkach, Suszu i Szymankowie, są wpisane do ewidencji zabytków. Dla części z tych dworców ogłoszono
przetarg na prace projektowe.
Zadanie czwarte dotyczy modernizacji wybranych dworców przy linii kolejowej nr
6 na odcinku Warszawa Wschodnia – Białystok – Kuźnica Białostocka. Lista obejmuje 14 dworców: Ząbki, Tłuszcz, Szepietowo, Racibory, Przetycz, Barchów, Chrzęsne, Czyżew, Dobczyn, Jabłoń Kościelna, Zdrody Nowe, Wasilków, Kuźnica Białostocka, Hajnówka. Dworzec w Czyżewie objęty jest ochroną konserwatora zabytków, a ten w Szepietowie wpisany jest do ewidencji zabytków.
Piąte zadanie obejmuje modernizacja wybranych dworców przy linii kolejowej nr
7 na odcinku Warszawa – Dorohusk wraz z dworcem Kraśnik położonym przy linii 68. Lista obejmuje aż 17 obiektów: Chełm, Dęblin, Kanie, Kraśnik, Lublin, Nałęczów, Sadurki, Świdnik Miasto, Trawniki, Celestynów, Garwolin, Józefów, Łaskarzew Przystanek, Michalin, Otwock, Pilawa, Życzyn. Dziesięć dworców objętych jest ochroną konserwatora zabytków, w tym sześć figuruje w rejestrze zabytków (w Dęblinie, Józefowie, Michalinie, Otwocku, Sadurkach, i Życzynie), a cztery dworce (w Lublinie i Nałęczowie, Celestynowie i w Pilawie) wpisane są do ewidencji zabytków.
Zadanie nr 6 to modernizacja wybranych dworców na linii kolejowej
213. Chodzi o 11 dworców: Chałupy, Hel, Jastarnia, Jurata, Kuźnia (Hel), Mrzezino, Puck, Reda, Swarzewo, Władysławowo, Żelistrzewo.
Kolejne zadanie dotyczy modernizacjo wybranych dworców przy linii kolejowej nr
274 na odcinku Wrocław – Boguszów Gorce Zachód wraz z przedłużeniem przy linii
311, wybranych dworców przy linii kolejowej nr
282 wraz z dworcem Malczyce położonym przy linii
275. Na liście jest dziewięć obiektów: Boguszów Gorce Zachód, Bolesławiec, Imbramowice, Kąty Wrocławskie, Malczyce, Smolec, Szklarska Poręba Górna, Wałbrzych Główny, Węgliniec.
Zadanie nr 8 obejmuje modernizację wybranych dworców przy liniach kolejowych nr
3, 203 oraz
358. Na liście znajduje się jedenaście obiektów: Babimost, Gorzów Wielkopolski, Nowiny Wielkie, Nowy Tomyśl, Opalenica, Palędzie, Rzepin, Sulechów, Świebodzin, Witnica, Zbąszyń.
Dziewiąte zadanie dotyczy modernizacji wybranych dworców przy linii kolejowej nr
1 na odcinku Skierniewice – Częstochowa, dworca Gałkówek przy liniach nr
17 i
25, oraz dworca Łódź Chojny przy linii nr
25. Przewidziano prace na dziesięciu dworcach:
Skierniewice, Płyćwia, Rogów, Koluszki, Gałkówek, Łódź Chojny, Rokiciny, Wilkoszewice, Gorzkowice, Częstochowa.
Dworzec w Skierniewicach jest wpisany do rejestru zabytków.
Zadanie dziesiąte poświęcone jest modernizacji wybranych dworców przy linii kolejowej nr
447 na odcinku Brwinów – Jaktorów oraz przy linii kolejowej nr 3 na odcinku Ożarów Mazowiecki – Kornelin. Chodzi o osiem dworców: Błonie, Brwinów, Jaktorów, Kornelin, Milanówek, Ożarów Mazowiecki, Płochocin, Sochaczew.
Zadanie nr 11 dotyczy modernizacji wybranych dworców przy linii kolejowej nr
26 Radom – Dęblin i nr
8 Radom – Szydłowiec. Lista zawiera sześć obiektów: Jastrząb, Pionki, Pionki Zachodnie, Ruda Wielka, Zajezierze koła Dęblina oraz Żytkowice. Dla obiektów tych ogłoszono
przetarg na prace projektowe.
Ostatnie zadanie obejmuje modernizację wybranych dworców przy liniach kolejowych nr
353, 131 oraz
3. Prace przewidziano na jedenastu dworcach: Biskupice Wielkopolskie, Janikowo, Kobylnica, Kołodziejewo, Mogilno, Pierzyska, Pobiedziska, Pobiedziska Letnisko, Poznań Główny (stary), Trzemeszno oraz Złotniki Kujawski.
Termin składania ofert mija 27 czerwca. O wyborze zdecydują cena (40%), doświadczenie przedstawiciela wykonawcy – specjalisty ds. finansowo-ekonomicznych (30%) oraz tzw. kryterium jakości (30%). Wykonawcy będą musieli przedłożyć opisy stosowanych metodologii w zakresie analiz klimatycznych w zakresie oceny emisji gazów cieplarnianych oraz analizy ryzyka klimatycznego.
Studium wykonalności ma zostać wykonane dla każdego zadań w ciągu 16 tygodni od dnia zawarcia umowy. Zamawiający zakłada, że do końca roku mogą być zgłaszane poprawki i uzupełnienia – w przypadku uwag lub zastrzeżeń zgłoszonych przez instytucję oceniającą dokumentację aplikacyjną.