Partnerzy serwisu:
Prawo & Finanse

PKP SA: Będziemy mieli nowoczesny dworzec w Olsztynie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
18-06-2015
Ostatnia modyfikacja:
02-12-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO & FINANSE
PKP SA: Będziemy mieli nowoczesny dworzec w Olsztynie
fot. MJ
Inwestycje dworcowe, prowadzone na szeroką skalę, jak na razie omijały Olsztyn. Niedługo ma się to zmienić, choć społecznicy obawiają się efektu i przytłoczenia dworca przez galerię handlową. – Będziemy mieli nowoczesny dworzec, który będzie na tyle funkcjonalny, że będą z niego zadowoleni także klienci – zapewnia Grzegorz Tomaszewski, dyrektor Departamentu Sprzedaży Nieruchomości PKP SA.

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl: Jak PKP oceniają projekt dworca kolejowego w połączeniu z galerią handlową?

Grzegorz Tomaszewski, dyrektor Departamentu Sprzedaży Nieruchomości PKP SA:
Uważamy, że funkcje dworcowe i funkcje handlowymi mają na tyle wzajemną zależność, że są to funkcje uzupełniające. Oczywiście pasażerowie są wsparciem dla galerii, bo będą tam kupować, ale po pierwsze nie muszą, a po drugie te funkcje, które spełnia galeria, mogą być takim uzupełnieniem dla osób, które czekają na kogoś, kogo chcą odebrać. Albo chcą miło i w przyjemnych warunkach spędzić czas, bo z jakiś przyczyn pociąg im się opóźnił.

PKP chcą z Retail Provider zrealizować olsztyński dworzec w systemie joint venture. Jaki będzie wkład do inwestycji PKP?

Przede wszystkim wniesiemy nieruchomość, którą pozyskamy od miasta. Plus nasze nieruchomości, które tam mamy.

Czyli część dworcowa, będzie należała do was i będziecie z niej czerpać korzyści?


Tak, nie wdając się oczywiście w szczegóły w umowy, która musi być jeszcze szczegółowo dograna. Idea jest taka, że my wnosimy grunt, inwestor również wnosi grunt, ale i swoje equity.

Dlaczego PKP do tej pory nie informowały szczegółowo o zamierzeniach względem dworca w Olsztynie?

Z różnych przyczyn. Zarząd PKP SA podjął na początku tego roku uchwałę, że przystępujemy do realizacji, zwłaszcza, że z inwestorem trwały już rozmowy, konsultacje i uzgodnienia, a nie było kierunkowej zgody. Nie chcieliśmy wyprzedzać faktów, żeby zarząd PKP SA był postawiony przed faktem dokonanym. Trzeba było wiele spotkań, wypracowania konsensusu, takich rozwiązań i wstępnych założeń do umowy, żeby powiedzieć – tak, mamy zielone światło i idziemy w tym kierunku. Jest to zbyt skomplikowana inwestycja, żeby ją przedyskutować w kilka miesięcy.

Jakie korzyści przyniesie ta inwestycja dla PKP?


Przede wszystkim będziemy mieli nowoczesny dworzec, który będzie na tyle funkcjonalny, że będą z niego zadowoleni także klienci. Będzie też bardzo energooszczędny, gdyż będzie miał wszystkie nowe technologie, a koszt jego utrzymania będzie zdecydowanie mniejszy od dotychczasowego. Natomiast uzupełnienie go funkcjami komercyjnymi – kioski, kawiarnie, gastronomia – spowoduje, że będzie przez nie utrzymywany. Niestety, polskie dworce generują straszne koszty, więc szukamy takich rozwiązań, żeby te dodatkowe funkcje docelowo je pokrywały, albo żeby przynosiły minimalne zyski. Trzeba mieć świadomość, że to, co teraz budujemy lub remontujemy, to za kilkadziesiąt lat się zużyje i trzeba będzie przeprowadzać kolejny remont, a musimy mieć skądś na to pieniądze.

Dlaczego PKP nie myślały już wcześniej o koncepcji zmiany obecnego dworca w Olsztynie? Nie korzystały z programów unijnych, tylko czekały na pojawienie się prywatnego inwestora?

To nie jest tak, że nasz budżet i budżet unijny są z gumy. Nie jesteśmy w stanie wszystkiego zrealizować z pieniędzy budżetowych. To jest takie pytanie, na które trzeba sobie odpowiedzieć, czy chcemy, żeby remontowano dworce z naszych podatków, czy z prywatnych pieniędzy. Tutaj mamy przypadek, gdzie dworzec może powstać przy współudziale prywatnego inwestora, który zaspokoi te potrzeby, które chcemy my, jako mieszkańcy i klienci kolei.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Najnowsze wiadomości:

Kongresy
Konferencje
Seminaria
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5