PKP PLK przeanalizowała zapotrzebowanie na wdrożenie Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP) na swojej sieci. W ramach realizowanych obecnie projektów nowe urządzenia będą się pojawiać tam, gdzie jest najwięcej pasażerów, np. w Warszawie.
W lutym
PLK S.A. ogłosiła przetarg na wyposażenie 51 stacji oraz przystanków w aglomeracji warszawskiej w urządzenia Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP). W jego skład wejdą wyświetlacze z rozkładem jazdy, system monitoringu i nagłośnienia, etc. a całość ma zostać sfinansowana ze środków KPO. To jeden przykładów nowego podejścia PLK S.A. do informacji pasażerskiej – ma się ona teraz pojawiać tam, gdzie pasażerów jest najwięcej.
– W ciągu ostatnich miesięcy zrobiliśmy szczegółową, wielokryterialną analizę kilkunastu aglomeracji na terenie całego kraju, inwentaryzując dzisiejsze wyposażenie stacji w System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej (SDIP). Sprawdziliśmy standardy dla poszczególnych stacji w zależności od ich kategorii oraz planowane projekty inwestycyjne, obejmujące SDIP. Biorąc pod uwagę to wszystko oraz potoki podróżnych na poszczególnych liniach w aglomeracjach, ustaliliśmy priorytety inwestycyjne – mówi Piotr Wyborski, prezes zarządu PLK S.A..
Dodaje przy tym, że w miarę dostępnych środków finansowych lub realizacji projektów inwestycyjnych PLK S.A. chce sukcesywnie wyposażać w SDIP te linie, na których jest najwięcej pasażerów.
– Chcemy też ujednolicić i dopracować i tak już zmodyfikowany w zeszłym roku standard. Zależy nam na tym, żeby był to system, który jest nie tylko optymalny kosztowo w fazie inwestycji, ale również w fazie utrzymania. Dobrym tego przykładem są potrzeby dużych stacji na terenie aglomeracji warszawskiej i przystanki, na których tego systemu nie było, a na których zatrzymują się setki pociągów dziennie. W ramach dostępnych środków KPO uruchomiliśmy jeden z projektów, który ma za zadanie wyposażenie tych stacji – podkreśla Wyborski.
Niestety obecnie część urządzeń znajduje się ciągle w rękach PKP SA więc prowadzone przez PLK S.A. działania nie obejmą dworców zarządzanych przez tą spółkę.
– Jeśli chodzi o SDIP na styku z PKP S.A., to na części obiektów zarządcy dworców umiejscowione są wyświetlacze w różnym wieku i o różnej sprawności technicznej. Potencjalne przeniesienie urządzeń SDIP zainstalowanych w budynkach dworców wymagałoby szczegółowej analizy technicznej oraz ustalenia na jakich zasadach będą miały funkcjonować urządzenia zlokalizowane na terenach i w nieruchomościach PKP SA – dodaje Wyborski.