Partnerzy serwisu:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!
Przestrzeń

PKP PLK szykują się do wielkiej wędrówki wiat na Olsztynie Głównym

Dalej Wstecz
Autor:

Witold Urbanowicz

Data publikacji:
2022-04-28 17:47
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

PKP PLK szykują się do wielkiej wędrówki wiat na Olsztynie Głównym
fot. PKP PLK
Na stacji Olsztyn Główny trwają prace związane z rozbiórką pierwszego z peronów. W najbliższym czasie wykonawca rozpocznie przygotowanie do demontażu znajdującej się tam zabytkowej wiaty. W ramach przebudowy zadaszenia zostaną poprzestawiane na inne perony.

Ochroną konserwatorską objęte są trzy wiaty, znajdujące się na peronach 2, 3 i 4. Różnią się one długością i szerokością. Wiaty na peronie 2 i 4 mają 105 m długości, a wiata na peronie nr 3 – 204 m długości.

Stalowe elementy wiat mają zostać oczywiście zachowane w całości, ale – zgodnie z ustaleniami z konserwatorem zabytków – zmienią swoje położenie między peronami. – Aby spełnić wymogi bezpieczeństwa, a przy tym zachować konstrukcje wiat na nowych peronach przy odpowiednim ustawieniu, przewiduje się zamianę obiektów pomiędzy peronami – informuje Martyn Janduła z biura prasowego PKP PLK. I tak na peronie nr 4 zamontowana będzie wiata z peronu nr 2, natomiast na peronie nr 3 zamontowana będzie wiata z peronu nr 4, a na peronie nr 2 zamontowana będzie wiata z peronu nr 3.

To niejedyna zmiana. Część elementów wiat, w związku ze zmianą parametrów infrastruktury (w tym przejścia podziemnego), zostanie ustawiona pod kątem. – Charakter wiat zostanie zachowany. Zakłada się pozostawienie w całości słupów ramowych bez zmniejszania ich gabarytów, ale z uwagi na konieczność zmieszczenia ich na peronach, zostaną obrócone względem osi o 30-40 stopni – wskazuje Martyn Janduła. Proces ten został uzgodniony z konserwatorem zabytków już na etapie projektowym.

Na razie prace toczą się na peronie nr 4. Jak informuje zarządca infrastruktury, przystąpienie do zabezpieczenia znajdującej się tam wiaty planowane jest na przełomie kwietnia i maja. – Stalowe filary z dźwigarami będą demontowane w całości przy pomocy specjalnych dźwigów. Roboty zaplanowano w nocy, tak aby nie wpływały na ruch pociągów i obsługę pasażerów na stacji – mówi przedstawiciel PKP PLK.

W następnej kolejności zdemontowane zostaną wiata z peronu nr 2, a potem – peronu nr 3 (wiaty będą demontowane nie po kolei z uwagi na zmianę ich lokalizacji między peronami). Następnie przewidziano czyszczenie stalowych elementów. – Zastosowana zostanie m.in. metoda czyszczenia strumieniowo-ściernego. Następnie obiekt będzie zabezpieczony powłoką antykorozyjną – warstwą cynku – mówi Martyn Janduła. Obecnie stalowe elementy wiat są niebieskie, ale nie wiadomo jeszcze, jaka będzie ich docelowa barwa. – Kolor zostanie ustalony na podstawie przeprowadzonych badań kolorystyki. Będzie on następnie ustalony z konserwatorem zabytków – informuje Martyn Janduła. Drewniane zadaszenie ma zostać odtworzone z zachowaniem pierwotnego charakteru.

Wykonawcą robót jest Torpol, z którym podpisano umowę w listopadzie 2021 r. Pierwszy peron – nr 4 – zamknięto marcu. Na stacji widać już pierwsze elementy konstrukcyjne (ścianki) nowego peronu. Jak deklarują PKP PLK, peron w nowej odsłonie zostanie udostępniony na przełomie III i IV kwartału 2022 r. Całość prac, wartych 470 mln zł brutto, ma zakończyć się w 2024 r.

Podziel się z innymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5