Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

PKP PLK otworzyły przejście dla pieszych przy Dworcu Wileńskim

Dalej Wstecz
Data publikacji:
01-02-2025
Ostatnia modyfikacja:
31-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

Niemożliwe staje się możliwe – chwalą się PKP Polskie Linie Kolejowe, mówiąc o otwartym tuż za peronami stacji Warszawa Wileńska przejściu dla pieszych. Mieszkańcy warszawskiej Pragi zyskali szybki dostęp do pociągów oraz połączenie ulic Białostockiej, Wileńskiej i al. Solidarności. Inwestycja kosztowała netto półtora miliona złotych, a remont innych przejść i przejazdów na linii wołomińskiej – ponad 3 mln zł.

Zarząd Polskich Linii Kolejowych odpowiedział na potrzeby mieszkańców warszawskiej Pragi, których prośby były wielokrotnie odrzucane w poprzednich latach. Zbudowaliśmy przejście dla pieszych w poziomie szyn za peronami stacji Warszawa Wileńska. Realizacja tego przedsięwzięcia wymagała wydania specjalnego pozwolenia przez Ministerstwo Infrastruktury, zezwalającego na przechodzenie przez tory w niewielkiej odległości od stacji kolejowej i zatrzymujących się tam pociągów.

Ułatwienie z labiryntem

Nowe przejście znacznie ułatwia i skraca dojście do pociągów linii wołomińskiej, szczególnie mieszkańcom ulic Białostockiej i Radzymińskiej. Poza tym łączy kluczowe ulice warszawskiej Pragi – Białostocką z Wieleńską i al. Solidarności. Koszt budowy przejścia oraz chodników prowadzących do peronów wyniósł 1,5 mln zł netto i został pokryty z budżetu PLK SA.

– Linia Warszawa – Wołomin to jedna z kluczowych tras dojazdowych dla mieszkańców podwarszawskich miejscowości. Codziennie z tych połączeń korzysta kilkanaście tysięcy osób. Inwestycje w bezpieczeństwo to konieczność i wyraz dbałości o wszystkich podróżujących. Przeznaczyliśmy 4 mln zł na wyremontowanie trzech przejazdów kolejowych oraz dobudowanie nowego przejścia dla pieszych przy Warszawie Wileńskiej, co korzystnie wpłynie na bezpieczeństwo i komfort podróży – mówi podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Piotr Malepszak.

– Otwarcie przejścia przy Warszawie Wileńskiej to dowód na to, że wsłuchujemy się w potrzeby mieszkańców i pasażerów. Bezpieczeństwo pozostaje naszym priorytetem, dlatego wprowadziliśmy dodatkowe zabezpieczenia, takie jak labirynt na przejściu i ograniczenie prędkości pociągów. Wcześniej dojście do peronów zajmowało znacznie więcej czasu, teraz w kilka minut pasażerowie są na miejscu, na stacji kolejowej – dodaje prezes PKP PLK Piotr Wyborski.

Podróżni korzystający z przejścia powinni każdorazowo zatrzymać się przed pomalowanym na biało-czerwono labiryntem i upewnić się, że nie nadjeżdża pociąg – zarówno od strony Wołomina, jak i stacji Warszawa Wileńska. Maszyniści, aby ostrzec pieszych, będą nadawać sygnał „baczność” (trąbić) oraz zwalniać przy przejściu i peronach do prędkości 20 km/h.

Inwestycje w bezpieczeństwo na linii wołomińskiej

Budowa przejścia przy „Wileniaku” to niejedyna inwestycja realizowana przez PLK SA w celu poprawy bezpieczeństwa na linii wołomińskiej. W 2024 r. zarządca infrastruktury, jak przypomina, otworzył przejście przez przejazd kolejowo-drogowy na ul. Naczelnikowskiej. Nowy chodnik zapewnił bezpieczne i wygodne przemieszczanie się pieszym w tej części miasta. W celu zwiększenia bezpieczeństwa zamontowano tam również nowoczesne rogatki, sygnalizację oraz oświetlenie.

Pod koniec ubiegłego roku prace zostały także przeprowadzone na przejeździe kolejowym na ul. Kosmowskiej. Tam również wymieniono rogatki, sygnalizację i oświetlenie oraz zainstalowano monitoring. Na obu tych przejazdach oraz na przejeździe na ul. Łodygowej została wymieniona nawierzchnia. Prace były finansowane zarówno z budżetu PKP PLK SA (ponad 1 mln zł netto), jak i ze środków unijnych tworzących Krajowy Plan Odbudowy („Przebudowa urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacjach Warszawa Wileńska Marki, Warszawa Wileńska”, ponad 2 milionów zł netto).

Trwa ponadto wymiana starych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na odcinku Warszawa Wileńska – Warszawa Wileńska Marki. Modernizacja obejmuje m. in. montaż nowych semaforów, urządzeń sterowania ruchem kolejowym, napędów zwrotnicowych oraz rozjazdów wyposażonych w elektryczny system ogrzewania. Takie rozwiązania pozwolą na niezakłóconą pracę urządzeń nawet w trudnych warunkach zimowych. Prace mają zakończyć się w 2025 r.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5