PKP Polskie Linie Kolejowe przesłały stanowisko w sprawie przebudowy Węzła Karwiny w Gdyni. Spółka podtrzymuje, że dla dalszego rozwoju transportu kolejowego niezbędne jest docelowe wybudowanie trzeciego toru na całym odcinku linii na zasadach ustalonych z miastem Gdynia w 2017 roku.
Niedawno Gdynia podpisała
umowę na realizację węzła Karwiny. Do sprawy odniosły się PKP PLK, które planują rozbudowę linii kolejowej nr 201.
Jak przypomina zarządca infrastruktury kolejowej, PKP PLK i miasto Gdynia w 2017 roku ustaliły plan działań oraz podział zakresów i finansowania w ramach swoich projektów ważnych dla rozwoju komunikacji, szczególnie transportu kolejowego w Gdyni. – PKP Polskie Linie Kolejowe poważnie potraktowały ustalenia z miastem Gdynia, sprzyjające rozwojowi komunikacji oraz transportu kolejowego w Gdyni. Niestety ze strony władz miasta brak jest zrozumienia i respektowania ustaleń ważnych dla mieszkańców i rozwoju sprawnego i ekologicznego transportu kolejowego – powiedział Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
Miasto Gdynia zobowiązało się do przebudowania wiaduktu drogowego, a PLK do wybudowania muru oporowego wzdłuż ulicy Strzelców, pierwotnie wskazanego w warunkach technicznych PLK do wybudowania przez Miasto. PLK wywiązały się z zobowiązania i ujęły mur oporowy w swoim projekcie. Koszt budowa tego obiektu sięga kilkudziesięciu milionów złotych jest porównywalny z budową nowego wiaduktu drogowego.
Wycofanie się miasta Gdynia z przebudowy wiaduktów drogowych uniemożliwia budowę trzeciego toru na wysokości Gdynia Karwiny. Na odcinku pozostaną dwa tory co wpłynie negatywnie na przepustowość linii kolejowej nr 201, a w przypadku planowanego wzrostu przewozów towarowych ruch pasażerski będzie ograniczany. Nadrzędnym celem prowadzonego przez PLK projektu „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto” jest bowiem stworzenie sprawnej obsługi kolejowej do i z portów w Gdańsku i Gdyni. Ustalenia z 2017 r. zapewniały optymalny rozwój przewozów pasażerskich i towarowych.
Ponadto wycofanie się Miasta Gdynia z ustaleń w sprawie węzła Karwiny, istotnie wpływa na opóźnienie prac na projekcie PKP Polskich Linii Kolejowych. Spółka PLK nie może dokończyć projektów, a to oddala termin przetargu i realizację robót.