Partner serwisu
Przestrzeń

PKP PLK biorą się za drugi tunel na Warszawie Gdańskiej. Rusza przetarg

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-10-2023
Ostatnia modyfikacja:
09-03-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
PKP PLK biorą się za drugi tunel na Warszawie Gdańskiej. Rusza przetarg
fot. Awizonosz
PKP PLK ogłosiły przetarg na projekt i budowę zachodniego przejścia pod torami na stacji Warszawa Gdańska. Powstaną nowe zadaszenia na peronach. Wykonawca będzie musiał też… wydłużyć obecnie budowany peron nr 5.

Infrastruktura stacji Warszawa Gdańska nie radzi sobie ze zwiększonym ruchem pasażerskim. Przy pojedynczych schodach łączących istniejący tunel z peronami tworzą się zatory. PKP PLK wcześniej zrezygnowały z budowy dodatkowej odnogi tunelu pod torami z uwagi na drogie oferty w przetargu i ograniczyły projekt do budowy dwóch kładek po zewnętrznych stronach peronów – są one jednak niepopularne, gdyż nie umożliwiają łatwego dotarcia do metra czy innych środków transportu. Dodatkowo, w istniejącym tunelu wymieniono schody stałe na schody ruchome góra-dół.

Sytuacja na Warszawie Gdańskiej od dawna rodzi obawy o bezpieczeństwo podróżnych – tym bardziej, że liczba pasażerów i odprawianych pociągów ma wzrosnąć. Stacja ta ma przejąć obsługę zdecydowanej większości ruchu dalekobieżnego w trakcie modernizacji linii średnicowej. PKP PLK dobudowują teraz jednokrawędziowy peron nr 5 (de facto czwarty). Konieczny okazał się też powrót do koncepcji budowy nowego tunelu.

Przetarg na projekt i budowę zachodniego tunelu. Przejście będzie miało 9,5 m szerokości i 3,5 m wysokości. Przewidziano wyjścia na perony 2, 3 i 4 – po stronie zachodniej tunelu powstaną schody stałe, a po wschodniej – schody ruchome (góra-dół), po środku zaś wybudowane zostaną windy. Dodatkowo powstanie wyjście w kierunku Żoliborza, na ul. Indrzejczyka, które będzie składało się ze schodów stałych i wind. Po południowej stronie przewidziano łącznik do istniejącego tunelu – na wysokości wejścia do budynku dworca kolejowego (w miejscu planowanego tzw. nowego dworca kolejowego). Długość przejścia wyniesie 91 m, do tego należy doliczyć łącznik o długości 90 m.

To nie koniec zamówienia. Zadaniem wykonawcy będzie też wykonanie zadaszenia w postaci wiat sektorowych nad peronami 2, 3, 4 i 5 (istniejące zadaszenia zostaną rozebrane). Nowe zadaszenia będą obejmowały przestrzeń „od wejścia na kładkę zachodnią do wejścia na kładkę wschodnią” – długość zadaszenia na peronach 2, 3 i 4 wyniesie ok. 250 m, a na peronie 5 ok. 300 m. Wykonawca będzie musiał także… wydłużyć obecnie budowany peronu nr 5 z 220 m do 300 m. W skład zamówienia wchodzi też budowa jednolitego systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, jak również „ infrastruktury sieciowej na całej stacji Warszawa Gdańska”.


mat. PKP PLK

Termin składania zamówienia mija 7 listopada. Jedynym kryterium wyboru jest cena. Jednocześnie PLK zastrzegają, że mogą unieważnić przetarg, jeśli środki publiczne, które zamierzały przeznaczyć na realizację zamówienia, nie zostaną przyznane.

Na realizację przeznaczono 21 miesięcy. Na etapie opracowania koncepcji programowo-przestrzennej wykonawca dokumentacji projektowej ma zaproponować rozwiązania techniczne najbardziej korzystne z punktu widzenia ograniczeń w ruchu pociągów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Wybrany wykonawca nowego tunelu na Warszawie Gdańskiej

Przestrzeń

Wybrany wykonawca nowego tunelu na Warszawie Gdańskiej

Witold Urbanowicz 08 marca 2024

Kto zbuduje tunel na Warszawie Gdańskiej? Siedem ofert

Przestrzeń

Kto zbuduje tunel na Warszawie Gdańskiej? Siedem ofert

Witold Urbanowicz 27 listopada 2023

Warszawa Gdańska. Nowy peron w grudniu, zamieszanie z pozwoleniami

Przestrzeń

Warszawa Gdańska: Peron 5 się opóźnia, bo… PLK chce go wydłużyć

Przestrzeń

Czy coś się poprawiło na Warszawie Gdańskiej?

Mobilność

Czy coś się poprawiło na Warszawie Gdańskiej?

Michał Szymajda 18 czerwca 2023

Zobacz również:

Wybrany wykonawca nowego tunelu na Warszawie Gdańskiej

Przestrzeń

Wybrany wykonawca nowego tunelu na Warszawie Gdańskiej

Witold Urbanowicz 08 marca 2024

Kto zbuduje tunel na Warszawie Gdańskiej? Siedem ofert

Przestrzeń

Kto zbuduje tunel na Warszawie Gdańskiej? Siedem ofert

Witold Urbanowicz 27 listopada 2023

Warszawa Gdańska. Nowy peron w grudniu, zamieszanie z pozwoleniami

Przestrzeń

Warszawa Gdańska: Peron 5 się opóźnia, bo… PLK chce go wydłużyć

Przestrzeń

Czy coś się poprawiło na Warszawie Gdańskiej?

Mobilność

Czy coś się poprawiło na Warszawie Gdańskiej?

Michał Szymajda 18 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5