Krajowa Izba Odwoławcza oddaliła odwołanie Newagu ws. przetargu na tabor dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Tym samym to Pesa dostarczy dziesięć pojazdów spalinowych.
Postępowanie przed KIO odbyło się w ubiegłym tygodniu, a sentencja wyroku została podana dzisiaj. Oddalenie skargi nowosądeckiego producenta powoduje, że pociągi dla PKM zbuduje Pesa Bydgoszcz.
Przyczyną odrzucenia oferty Newagu w przetargu na zakup 10 spalinowych zespołów trakcyjnych, które obsłużą linie zawierające się w projekcie PKM (Gdańsk-Rębiechowo-Gdynia/Kartuzy/Kościerzyna), było niespełnienie wymagań łączności wewnętrznej w pojazdach i niewłaściwe wymiary podłogi składów. Firma z Nowego Sącza nie potwierdziła zgodności ze specyfikacją tzw. „wewnętrznej łączności” w pociągu, która umożliwia komunikację między obsługą pociągu a pasażerami. To sprawiło, że według członków komisji przetargowej oferta stała się niezgodna z warunkami przetargu. Poza tym (jak twierdził portal trojmiasto.pl), Newag zaproponował podłogę, której wysokość miała się zmieniać na pochylni. Propozycja ta nie spełniała specyfikacji technicznej, ale mimo to urzędnicy poprosili o szczegółowe wyjaśnienia jej zastosowania. W odpowiedzi spółka dokonała korekty oferty. Zdaniem UMWP, jest to działanie niezgodne z procedurami, bo na etapie wyjaśnień wykonawcy nie mają prawa zmieniać oferty, gdyż będzie to naruszać zasady równego traktowania wykonawców i uczciwej konkurencji.
Pesa wybuduje 10 pociągów za 114 mln zł (Newag proponował 120 mln zł). Cena stanowiła 59% kryterium wagowego. Pozostałe kryteria to warunki techniczne (18%), wskaźniki eksploatacyjne (10%), koszty zużycia paliwa (8%) i koszty utrzymania (5%).
Zadaniem bydgoskiego producenta będzie dostarczenie 7 pojazdów trójczłonowych i 3 pojazdów dwuczłonowych. Większe składy mają mieć co najmniej 150 miejsc siedzących i 200 stojących, mniejsze, odpowiednio, 100 i 150. W każdym pociągu ma być 6 miejsc na rowery i 2 na wózki inwalidzkie. Pociągi mają być wyposażone m.in. w system Wi-Fi, gniazdka z dostępem do energii elektrycznej oraz ekrany LCD i monitory LED. Układ napędowy i hamulcowy ma być dostosowany do pokonywania nachyleń do 35 promili, a stopnie (składane bądź wysuwane) mają rozwiązać problem różnej wysokości peronów. Składy mają być dostosowane do prędkości co najmniej 120 km/godz.
Pierwsze składy mają zostać, zgodnie z zapisami SIWZ, dostarczone już w grudniu br. Ostatecznie dostawy mają się zakończyć do 12 maja 2015 r. – tyle że należy pamiętać, iż jako datę rozpoczęcia realizacji wskazano w SIWZ 20 maja 2014 r., więc nie można wykluczyć, że dostawy zakończą się jednak później.