Partnerzy serwisu:
PARTNER DZIAŁU


Komunikacja

PKM, metro i tramwaj w Olsztynie - najlepsze inwestycje wg Polityki

Dalej Wstecz
Autor:

Jakub Madrjas

Data publikacji:
2014-05-09 15:13
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy/Polityka

Podziel się ze znajomymi:

facebookLogolinkedInLogolinkedInLogo
emailLogowykopLogogooglePlusLogo

 

PKM, metro i tramwaj w Olsztynie - najlepsze inwestycje wg Polityki
fot. PKM
Tygodnik „Polityka” przygotował zestawienie dziesięciu najlepszych inwestycji unijnej dziesięciolatki. Wybrano aż trzy z dziedziny transportu szynowego. Niedawno Rząd nie był w stanie wskazać ani jednej, którą warto się pochwalić.

W dziesiątce najlepszych inwestycji ostatniego dziesięciolecia znalazły się: budowa Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, rozbudowa systemu metra, również w stolicy, budowa systemu tramwajowego w Olsztynie, remont Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu, budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, droga ekspresowa S8, nowa siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, Terminal LNG w Świnoujściu, oraz Modernizacja zbiornika wodnego Nysa.

Zestawienie jest tym bardziej ciekawe, że zupełnie nie przypomina rządowego spotu z okazji 10–lecia Polski w Unii, czy 250–stronnicowego raportu MSZ przygotowanego z tej samej okazji. W rządowym raporcie i spocie za najważniejsze uznano inwestycje drogowe. „Polityka” umieściła w nich tylko budowę drogi S8.

Ministerstwo Spraw Zagranicznych nie zmieściło we wspomnianym raporcie żadnej inwestycji związanej z transportem miejskim lub kolejami. – Selektywnie podeszliśmy do tematu i nie było intencją naszych ekspertów opisywanie wszystkiego – usłyszeliśmy w MSZ. Rząd uznał więc, że nie ma się czym chwalić – tygodnik „Polityka” przeciwnie, wskazał na aż trzy takie inwestycje.

Rozwój dzięki inwestycjom w transport szynowy

O rozbudowie metra w Warszawie napisano: „Bez Unii pewnie dalej toczyłaby się w ślimaczym tempie. Dzięki funduszom strukturalnym udało się zakończyć prace nad pierwszą linią i rozpocząć nad drugą, budowaną już nowoczesnymi metodami”. O Pomorskiej Kolei Metropolitalnej: „Rząd nie chce w Polsce budować nowych linii kolejowych, na szczęście niektóre samorządy są innego zdania. Pomorska Kolej Metropolitalna, ochrzczona już mianem drugiej linii SKM, to wielka szansa dla peryferyjnych terenów Trójmiasta na rozwój”.

O nowej sieci tramwajowej w Olsztynie: „Po pół wieku przerwy do Olsztyna mają w przyszłym roku wrócić tramwaje. Będą wygodne, ciche i nowoczesne, a przy okazji pozwolą zmienić miasto na bardziej przyjazne pieszym i rowerzystom. Powrót tramwajów to bowiem szansa na rewitalizację całego centrum, tak jak stało się to w wielu miastach Europy Zachodniej, które po latach odkryły dla siebie na nowo ten ekologiczny środek transportu”.

Opinia rządu o opinii publicznej

Z drugiej strony znamienne jest to, że żadna z prezentowanych inwestycji w transport szynowy nie jest jeszcze zakończona. Dwie z nich są opóźnione – budowa tramwaju w Olsztynie i budowa II linii metra. Jak jednak wspomnieliśmy, zakończonych inwestycji, którymi mógł pochwalić się rząd i MSZ nie brakuje – w Polsce funduszami unijnymi wsparto choćby wymianę setek autobusów, tramwajów i pociągów aglomeracyjnych.

Według rządu, dla Polaków najważniejsze są nowe drogi. Wydano na nie dziewięć razy więcej pieniędzy, niż na kolej. Raport „Polityki” pokazuje zupełnie przeciwną opinię – za najważniejsze uznano inwestycje w kulturę, bezpieczeństwo i transport zbiorowy.



Czytaj też:
Premier zachwala obecność w Unii autostradami. O kolei i tramwajach milczy
W spocie z okazji 10-lecia Polski w UE brak kolei. Tchórzewski: nie ma się czym chwalić


Podziel się z innymi:


facebookLogolinkedInLogolinkedInLogoemailLogowykopLogogooglePlusLogo
Zobacz również
Pierwszy pociąg na torach PKM

Komunikacja

Pierwszy pociąg na torach PKM

Paweł Rydzyński / Jakub Madrjas 13 sierpnia 2014

Trójmiejski ZIT: 40 nowych pociągów, znaczący rozwój projektu PKM

Komunikacja

Trójmiejski ZIT: 40 nowych pociągów, znaczący rozwój projektu PKM

Paweł Rydzyński 02 kwietnia 2014

Przyszłość budowy metra zabezpieczona?

Przestrzeń

Przyszłość budowy metra zabezpieczona?

Witold Urbanowicz 24 września 2013

 

 

 

 

 

 

Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.


współpraca

 Rynek Kolejowy Rynek Lotniczy Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5