Tygodnik „Polityka” przygotował zestawienie dziesięciu najlepszych inwestycji unijnej dziesięciolatki. Wybrano aż trzy z dziedziny transportu szynowego. Niedawno Rząd nie był w stanie wskazać ani jednej, którą warto się pochwalić.
W dziesiątce najlepszych inwestycji ostatniego dziesięciolecia znalazły się: budowa Centrum Nauki Kopernik w Warszawie, rozbudowa systemu metra, również w stolicy, budowa systemu tramwajowego w Olsztynie, remont Teatru Muzycznego Capitol we Wrocławiu, budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, droga ekspresowa S8, nowa siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Narodowe Forum Muzyki we Wrocławiu, Terminal LNG w Świnoujściu, oraz Modernizacja zbiornika wodnego Nysa.
Zestawienie jest tym bardziej ciekawe, że zupełnie nie przypomina rządowego spotu z okazji 10–lecia Polski w Unii, czy 250–stronnicowego raportu MSZ przygotowanego z tej samej okazji. W rządowym raporcie i spocie za najważniejsze uznano inwestycje drogowe. „Polityka” umieściła w nich tylko budowę drogi S8.
Ministerstwo Spraw Zagranicznych nie zmieściło we wspomnianym raporcie żadnej inwestycji związanej z transportem miejskim lub kolejami. – Selektywnie podeszliśmy do tematu i nie było intencją naszych ekspertów opisywanie wszystkiego – usłyszeliśmy w MSZ. Rząd uznał więc, że nie ma się czym chwalić – tygodnik „Polityka” przeciwnie, wskazał na aż trzy takie inwestycje.
Rozwój dzięki inwestycjom w transport szynowyO rozbudowie metra w Warszawie napisano: „Bez Unii pewnie dalej toczyłaby się w ślimaczym tempie. Dzięki funduszom strukturalnym udało się zakończyć prace nad pierwszą linią i rozpocząć nad drugą, budowaną już nowoczesnymi metodami”. O Pomorskiej Kolei Metropolitalnej: „Rząd nie chce w Polsce budować nowych linii kolejowych, na szczęście niektóre samorządy są innego zdania. Pomorska Kolej Metropolitalna, ochrzczona już mianem drugiej linii SKM, to wielka szansa dla peryferyjnych terenów Trójmiasta na rozwój”.
O nowej sieci tramwajowej w Olsztynie: „Po pół wieku przerwy do Olsztyna mają w przyszłym roku wrócić tramwaje. Będą wygodne, ciche i nowoczesne, a przy okazji pozwolą zmienić miasto na bardziej przyjazne pieszym i rowerzystom. Powrót tramwajów to bowiem szansa na rewitalizację całego centrum, tak jak stało się to w wielu miastach Europy Zachodniej, które po latach odkryły dla siebie na nowo ten ekologiczny środek transportu”.
Opinia rządu o opinii publicznejZ drugiej strony znamienne jest to, że żadna z prezentowanych inwestycji w transport szynowy nie jest jeszcze zakończona. Dwie z nich są opóźnione – budowa tramwaju w Olsztynie i budowa II linii metra. Jak jednak wspomnieliśmy, zakończonych inwestycji, którymi mógł pochwalić się rząd i MSZ nie brakuje – w Polsce funduszami unijnymi wsparto choćby wymianę setek autobusów, tramwajów i pociągów aglomeracyjnych.
Według rządu, dla Polaków najważniejsze są nowe drogi. Wydano na nie dziewięć razy więcej pieniędzy, niż na kolej. Raport „Polityki” pokazuje zupełnie przeciwną opinię – za najważniejsze uznano inwestycje w kulturę, bezpieczeństwo i transport zbiorowy.
Czytaj też:
Premier zachwala obecność w Unii autostradami. O kolei i tramwajach milczyW spocie z okazji 10-lecia Polski w UE brak kolei. Tchórzewski: nie ma się czym chwalić