PKM Katowice otworzyło oferty w przetargu na dostawę 22 autobusów hybrydowych, w tym pięciu w wersji przegubowej. O zamówienie ubiega się dwóch producentów. Dostawy mają zostać zrealizowane w ciągu ok. 9-10 miesięcy. Wpierw jednak zamawiający musi znaleźć dodatkowe środki.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 22 autobusów hybrydowych. Zamówienie podzielone jest na dwie części. Pierwsza część dotyczy pięciu pojazdów przegubowych o długości 18,5-18,75 m, które pomieszczą min. 130 pasażerów, z czego min. 25% na miejscach siedzących. Wymagany układ drzwi to 2-2-2-2, wszystkie otwierane do wewnątrz. Na dostawy przeznaczono 270 dni.
Druga część obejmuje 17 pojazdów o długości 11,5-12,5, które mogą pomieścić min. 80 osób, z czego co najmniej 25 na miejscach siedzących. Wymagane są drzwi w układzie 2-2-2. Pierwsze pięć pojazdów powinno zostać dostarczone w ciągu 270 dni od zawarcia umowy, a pozostałe – w terminie 300 dni. Więcej o zamówieniu piszemy
tutaj.
Dzisiaj (29 kwietnia) minął termin składania ofert. W każdej części wystartowały dwa podmioty. Dostawy pięciu przegubowców Volvo wyceniło na 13,856 mln zł brutto, a Solaris – 14,145 mln zł brutto. Budżet na ten cel wynosi 13,223 mln zł brutto. Dla solówek Volvo proponuje 36,383 mln zł, a Solaris – 38,056 mln zł. Budżet na ten cel wynosi 29,692 mln zł brutto.
Teraz PKM musi podjąć decyzję, czy jest w stanie zwiększyć budżet, by rozstrzygnąć przetarg. O wyborze decydują w obu częściach cena (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjne (40%). Pod uwagę brane będzie 12 podkryteriów: materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ramy) podwozia; materiał poszycia zewnętrznego nadwozia (elementy ścian bocznych, dachu, ściany przedniej, tylnej, drzwi i pokryw; unifikacja napędu hybrydowego i silnika spalinowego (ten sam producent, co autobusu); rodzaj napędu hybrydowego (preferowany równoległy); podział szyby przedniej; liczba miejsc siedzących dostępnych z niskiej podłogi; rodzaj zastosowanych magazynów energii; możliwość poruszania się autobusu w wybranych przez Zamawiającego tzw. ”strefach zero-emisyjnych” wyłącznie przy użyciu napędu elektrycznego; cykl obsługowy w zakresie wymiany oleju w silniku spalinowym hybrydowego układu napędowego; zużycie paliwa; zastosowanie dodatkowych urządzeń (silników) w układzie kierowniczym autobusu, zapewniających wspomaganie stabilności jazdy na wprost poprzez korektę drobnych błędów kierowcy, automatyczny powrót kierownicy do punktu zero przy manewrach (np. przy parkowaniu), efektywne tłumienie drgań i zapewnianie płynnej jazdy po torze poruszania się na nierównościach; możliwość doładowania magazynów energii z zewnętrznego źródła zasilania.