Rada włoskiej Pizy zatwierdziła projekt trasy tramwajowej z kolejowego dworca centralnego do miejskiego szpitala w dzielnicy Cisanello. Inwestycję ma wesprzeć wkrótce również Ministerstwo Infrastruktury. Stosowny wniosek zostały wysłany do decydentów z Rzymu.
Na budowę linii o długości 4,4 km z trzynastoma przystankami w obu kierunkach, przewidziano łączną kwotę 125 mln euro. Całkowity czas prac ustalono na 770 dni od rozpoczęcia budowy.
- Nasz projekt uczyni z Pizy czołowym włoskim miastem z punktu widzenia zrównoważonej mobilności, tak promowanej w całej Europie. Tramwaj odciąży ruch osób przybywających do miasta w celach turystycznych i zawodowych, a także będzie ważną alternatywą dla tych, którzy wylądowali na lotnisku i chcą dotrzeć do szpitala - wyjaśnił burmistrz Michele Conti.
- Ważna będzie również zmiana nawyków przemieszczania się naszych mieszkańców. Zaplanowaliśmy trzynaście przystanków na trasie, aby każdy mógł skorzystać z tramwaju i łatwo dostać się do centrum. Studenci będą mogli komfortowo dotrzeć na wydziały ośrodków uniwersyteckich, które będą w bliskim zasięgu tramwaju. W ten sposób znaczna część naszych ulic zostanie uwolniona od ruchu samochodowego. Jestem przekonany, że ten projekt zmieni sposób życia w mieście i poprawi jakość życia zarówno naszych mieszkańców, jak i wszystkich dojeżdżających z Florencji czy Livorno - dodał Conti.
Projekt zakłada, że nowa linia tramwajowa będzie zlokalizowana w centralnej tkance miejskiej. Jej celem z jednej strony jest zaoferowanie alternatywy dla prywatnej motoryzacji oraz zmniejszenie zanieczyszczenia spowodowanego korkami. Z drugiej strony, skutecznie i sprawnie połączy dworzec kolejowy, centrum miasta i okolice lotniska ze szpitalem w Cisanello, będącym przedmiotem ważnej rozbudowy, która sprawi, że będzie jeden z największych w kraju. Na trasie inwestycji będą również inne atrakcyjne dla mieszkańców i turystów przystanki, takie jak Benedetto Croce, Palazzo dei Congressi, centrum uniwersyteckie, Wydział Ekonomiczno-Rolniczy, teren Isola Verde, strefa handlowa dzielnicy Cisanello, a także przyszły kompleks Stella Maris, którego budowa ma się rozpocząć w najbliższych miesiącach.
- Stacja końcowa bezpośrednio za szpitalem Cisanello będzie zlokalizowana w pobliżu dużych parkingów, które obecnie obsługują obiekt. Po odpowiedniej rozbudowie mogą również służyć przyjeżdżającym z Florencji czy Livorno z pobliskiego węzła. To pozwoli ograniczyć ruch samochodowy wzdłuż trasy tramwaju na terenie miasta i pozostawić pojazd w bezpiecznym miejscu, z którego można będzie szybciej dostać się do historycznego centrum, przy okazji nie zanieczyszczając go - wyjaśnił urbanista Massimo Dringoli.
W ramach projektu wybudowany zostanie również nowy most - Ponte della Vittoria. Stary obiekt zostanie rozebrany. Powstaną także budynki techniczne do obsługi linii oraz trzy podstacje elektryczne, zlokalizowane w zajezdni, na końcu via Italo Bargagna oraz na placu Guerrazzi. - Budowa nowego Ponte della Vittoria wiąże się z wyburzeniem zdecydowanie niezgrabnej i przestarzałej konstrukcji, powstałej bez dbałości o krajobraz miejski. Nowy obiekt będzie również elementem ścieżki rowerowej o fundamentalnym znaczeniu dla zrównoważonego ruchu miejskiego - dodał Dringoli.
Teren przeznaczony pod nową trasę tramwajową będzie miał średnią szerokość 6,3 metra. Na łukach zachowana zostanie większa odległość między torami, które będą podwójne na odcinku 3915 metrów w kierunku stacji i 3908 w kierunki szpitala. Łączna długość linii wyniesie 4443 metrów w kierunku stacji i 4413 metrów w kierunku szpitala. Długość odcinków jednotorowych będzie wynosiła 528 metrów w kierunku stacji oraz 505 metrów w kierunku szpitala. W obu kierunkach przewidziano trzynaście przystanków, z tym siedem z peronami bocznymi i sześć z peronem środkowym.